Καθημερινά οι τιμές καταγράφουν αδικαιολόγητα υψηλά, με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να σαρώνει και την Ελλάδα με 21% να είναι δεύτερη, πίσω από την Πορτογαλία με 22%, στην Ε.Ε. όσον αφορά στην αύξηση των τιμών σε πολλά αγροτικά προϊόντα.
Οι ανατιμήσεις, σύμφωνα με τη Eurostat, που κατέγραψαν μεγαλύτερη αύξηση είναι στην κατηγορία «κρέας» όπου οι αυξήσεις διαμορφώθηκαν τον Αύγουστο στο 9,7% στην ελληνική αγορά. Στην κατηγορία λαχανικά όπου η αύξηση ήταν 11%. Στην κατηγορία των γαλακτοκομικών, στο 11,9%. Να σημειωθεί ότι από την έρευνα που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των ακριβότερων χωρών στην Ε.Ε. στο φρέσκο γάλα. Η αύξηση στα αυγά, διαμορφώθηκε στο 14,3%. Η αύξηση στα φυτικά έλαια και λίπη, στο 12,1%, ενώ στην Ευρωζώνη κατά 8,4%. Στην κορυφή των αυξήσεων το ελαιόλαδο με το εξαιρετικά υψηλό ποσοστό του 23,5%.
Την ώρα που οι αυξήσεις στο ελαιόλαδο παρουσιάζουν τέτοια αλματώδη αύξηση η κυβερνητική προπαγάνδα χρησιμοποιεί μια σειρά από γελοία επιχειρήματα, με κορυφαίο αυτό της πώλησης του τενεκέ από τον μικροπαραγωγό, που υποτίθεται λόγω διαφυγόντων κερδών από την αγορά ανεβάζει το κόστος του ελαιολάδου. Πέρα από την εμφανή κοροϊδία για την αύξηση του ελαιολάδου, η πραγματικότητα είναι ότι από 1η Σεπτεμβρίου μέχρι και 11 Σεπτεμβρίου το λάδι ακρίβυνε κατά 8,7%. Ενώ αναμένεται να αυξηθεί και άλλο μιας και σύμφωνα με τους παραγωγούς από την καινούργια χρονιά του λαδιού τα κόστη τυποποίησης, πακετοποίησης, μεταφοράς, που έχουν επίσης πάρει την ανηφόρα, θα επιφέρουν νέες αυξήσεις, χωρίς να μπορεί να υπολογίσει κανείς το κέρδος του λιανέμπορου στο ράφι. Ταυτόχρονα οι παραγωγοί κάνουν την παρατήρηση ότι όσο ανεβαίνουν οι τιμές μειώνεται η κατανάλωση, ήδη έχει παρατηρηθεί μείωση στο 30%, και κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει τη μείωση όταν αναμένεται το λάδι να φτάσει στα 15 ευρώ το λίτρο. Σε μια χώρα όπου το λάδι είναι βασικό αγροτικό προϊόν της η κυβέρνηση έχει οδηγήσει τα πράγματα ώστε να τείνει να γίνει είδος πολυτελείας που φυλάσσεται από κλοπές!

Ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά τον χειμώνα είναι το πετρέλαιο θέρμανσης, η διάθεση του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει στις 15 Οκτωβρίου, με την τιμή του να υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 1,55 ευρώ ανά λίτρο στα αστικά κέντρα. Θυμίζουμε ότι η περσινή χειμερινή σεζόν άνοιξε με την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,37-1,41 ευρώ το λίτρο μετά την κρατική επιδότηση των 25 λεπτών στην αντλία και την έκπτωση των 7,5 λεπτών από τα διυλιστήρια. Παρά τη μεγάλη αυτή αύξηση, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έχει ξεκαθαρίσει ότι φέτος δεν θα ισχύσει η κρατική επιδότηση στην αντλία, ενώ μέχρι στιγμής τα διυλιστήρια δεν έχουν ανακοινώσει αν θα προχωρήσουν σε εκπτώσεις προς τις εταιρείες εμπορίας.

Ενώ σημειώνονται αυτές οι αλματώδεις αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων, η κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Έτσι, ενώ η Eurostat (Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία) έδωσε για τον Αύγουστο του 2023 ετήσιο πληθωρισμό στο 3,5%, η ελεγχόμενη από την κυβέρνηση ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) έδωσε 2,7%! Από αυτό και μόνο μπορεί να διαπιστώσει κανείς την αξιοπιστία των στατιστικών μετρήσεων.

Σαν συνέπεια της μεγάλης ακρίβειας τον Ιούνιο του 2023 ο όγκος λιανικών πωλήσεων ήταν κατά 7,6% μικρότερος από τον αντίστοιχο πέρυσι και 3,8% μικρότερος από εκείνον του προηγούμενου μήνα, Μαΐου, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η μείωση του όγκου των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ: 8,4% σε 12μηνη βάση και 4% από μήνα σε μήνα.

Παράλληλα, έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου για λογαριασμό του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών εξήγαγε ότι ένα στα δύο εμπορικά καταστήματα στις καλοκαιρινές εκπτώσεις έκανε μικρότερο τζίρο από πέρυσι. Τέλος η Eurostat ανακοίνωσε ότι μεταξύ τελευταίου τριμήνου 2019 και πρώτου τριμήνου 2023 τα κέρδη της λιανικής αυξήθηκαν κατά 16%, ενώ το κόστος εργασίας μόνο 7%.
Δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς από αυτές τις διαπιστώσεις, πως με τις ευλογίες της κυβέρνησης η αισχροκέρδεια βασιλεύει και ότι τα λαϊκά εισοδήματα μπορούν να καλύψουν όλο και λιγότερες αγορές ειδών πρώτης ανάγκης …

πηγή: Λαϊκός Δρόμος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το