Πριν περίπου μισό χρόνο, στο κλείσιμο του επετειακού 2021, από δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ της 28/11/21 μαθαίναμε για την πρωτοβουλία του υπουργείου να επαναφέρει θραύσμα (από τον λίθο VI) της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, το οποίο εδώ και δεκαετίες βρίσκεται στο Παλέρμο της Ιταλίας. Βέβαια το ΥΠΠΟΑ, φρόντιζε εξ αρχής να καταστήσει σαφές ότι η επιστροφή του θραύσματος δεν θα ήταν μόνιμη, ούτε και θα αναγνωριστεί κάποια κυριότητα στην ελληνική πλευρά, και πρακτικώς το σχέδιο ήταν να δανειστούμε τα δικά μας, και μάλιστα με ορίζοντα 4+4 χρόνων, σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία. [Επιπλέον, ως αντιδάνειο (!), η Ελλάδα αναλάμβανε την ευθύνη «να διαθέσει στο Museo Archeologico Antonino Salinas, ακέφαλο αγαλμάτιο Αθηνάς, το οποίο στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο»].

Αξίζει να θυμηθούμε ότι στο τέλος του 2020, το ΥΠΠΟΑ ψήφιζε τη δυνατότητα μακροχρόνιου (έως και 50 έτη!) δανεισμού ελληνικών αρχαιοτήτων σε Μουσεία και Συλλογές του εξωτερικού. Μάλιστα η αρχική νομοθετική πρόταση προέβλεπε δανεισμό διάρκειας ενός αιώνα.
Μολονότι, γενικά, δεν είναι καταπληκτικά συμφέρον να δανείζεις τα δικά σου για 25+25 έτη, και να δανείζεσαι …τα δικά σου για 4+4 έτη, η πρωτοβουλία γνώρισε μεγάλη προβολή και έπαινο, και το εξ Ιταλίας θραύσμα της ζωφόρου του Παρθενώνα κέρδισε περίοπτη θέση στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης.

Ας σημειωθεί ότι οι Ιταλοί ιμπεριαλιστές είχαν την καλοσύνη και στο παρελθόν, επί υπουργού Λιάπη, και στα έτη 2008-2009, να μας δανείσουν το ίδιο ακριβώς θραύσμα από τον ανάγλυφο διάκοσμο του Παρθενώνα, το οποίο απεικονίζει τμήμα του δεξιού ποδιού και μέρος του ενδύματος της θεάς Αρτέμιδος. Το θραύσμα εκτέθηκε στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης με αφορμή την έκθεση «Νόστοι».
Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης οργάνωσε στις 10/01/22 (χάσαμε το 2021 για να γίνει, για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση, ο επετειακός …δανεισμός του θραύσματος) επίσημη εκδήλωση στην εμβληματική Αίθουσα του Παρθενώνα, παρουσία του Πρωθυπουργού, κυρίου Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού, κυρίας Λίνας Μενδώνη, του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου Ακρόπολης, Kαθ. Δημήτρη Παντερμαλή, του Assessore της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, Dr. Alberto Samonà, της Διευθύντριας του Μουσείου Antonino Salinas, κυρίας Caterina Greco και του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Καθ. Νίκου Σταμπολίδη.

Για λόγους που ακόμη διερευνώνται, το Νέο Μουσείο Ακρόπολης εξαπατούσε το κοινό του και τον ελληνικό λαό, κάνοντας λόγο για την πρώτη επιστροφή παρθενώνειου γλυπτού από το εξωτερικό στο νέο Μουσείο Ακρόπολης.

Σε μια άλλη παράλληλη ιστορία πολιτιστικής υποτέλειας, η κυβέρνηση και το ΥΠΠΟΑ, αποφάσιζαν τον Αύγουστο του 2019 να «δανειστούν» για λογαριασμό της χώρας μας, μια (λεηλατημένη από τους Γάλλους αυτή τη φορά) μετόπη του Παρθενώνα, η οποία από το 1788 βρισκόταν στο Μουσείο του Λούβρου.
Η συμφωνία έκλεισε έγκαιρα, και η Γαλλική Δημοκρατία θα είχε την ευκαιρία να τιμήσει την Ελληνική Επανάσταση και τη συμπλήρωση 200 χρόνων από αυτήν, το 2021. «Ο Μακρόν είπε το “ναι”!», «Ο Μακρόν μάς στέλνει την μετόπη του Παρθενώνα!», και δη «Ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν αποδέχθηκε την πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που θεωρεί ότι η μετόπη αποτελεί μοναδική συμβολή στον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση» και άλλα θετικά σχόλια γράφτηκαν και ειπώθηκαν, μαζί με τα συγχαρητήρια προς τον Κυρ. Μητσοτάκη, που έκλεισε τη συμφωνία (υποτέλειας).

Όμως συμπληρωθέντος του 2021, δεν διαπιστώθηκε καμία άφιξη μετόπης από τη Γαλλία. Τα ΜΜΕ που τόσο επαίνεσαν τη θετική πρωτοβουλία, δεν κατέγραψαν τώρα το μυστηριώδες ναυάγιο της συμφωνίας, δεν διερωτήθηκαν μήπως έγινε κάποιο λάθος έστω με τις ημερομηνίες «δανεισμού» της μετόπης, δεν αγχώθηκαν μήπως οι αποσκευές χάθηκαν στο αμπαλάρισμα, και η μετόπη μεταφέρθηκε σε κάποιο άλλο αεροδρόμιο.

Οι Γάλλοι ιμπεριαλιστές στην πραγματικότητα τιμώρησαν (εν προκειμένω πολιτιστικώς) τον υποτελή τους, και δεν υλοποίησαν καν την (κατά τα άλλα εξευτελιστική για τη χώρα μας) δέσμευσή τους να μας …δανείσουν τα δικά μας. Δεν παίρνουν λογαριασμό, δεν δίνουν λογαριασμό.
Άραγε, διερωτάται κανείς, τι είναι χειρότερο; Να σε εξευτελίζει κανείς, δανειζόντάς σου τα δικά σου, όπως σου είχε υποσχεθεί, ή να μη σου δανείζει τα δικά σου, και παρά τις υποσχέσεις του;

οι Πύλες του Πολιτικού Παραδόξου

πηγή: Λαϊκός Δρόμος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το