ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ

Το Σχέδιο Νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση Σφαγιάζει τη Δημόσια Εκπαίδευση!

Αγώνας μαζικός για να αποσυρθεί!

Το Υπουργείο Παιδείας εν μέσω πανδημίας ανακοίνωσε πρόσφατα, θέτοντάς το σε ολιγοήμερη διαβούλευση, το νέο σχέδιο νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, προκειμένου να γίνει νόμος του κράτους πριν τα Χριστούγεννα. Όλη η φιλοσοφία του νέου σχεδίου νόμου – που αποτελεί το βασικό εργαλείο για την πιο ακραία συντηρητική και νεοφιλελεύθερη παρέμβαση της κυβέρνησης στο χώρο της εκπαίδευσης, στο επίπεδο της Πρωτοβάθμιας, της Δευτεροβάθμιας και της Μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – είναι αντιγραφή των εγχειριδίων του ΣΕΒ, των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ίδιες συνταγές αναφέρονται και στην έκθεση Πισσαρίδη. Ο νέος νόμος διακρίνεται από την ενότητα και τη συνέχεια με τους προηγούμενους νόμους για την εκπαίδευση που έχουν ψηφιστεί: Νόμος “Κεραμέως” για το Νέο Λύκειο, που ανάμεσα σε όλα μετατρέπει το Λύκειο σε ένα ατέλειωτο εξεταστικό κέντρο, ανταγωνιστικό, πειθαρχημένο, με τράπεζα θεμάτων, με ένταση των ταξικών φραγμών, με κατάργηση μαθημάτων ανθρωπιστικών σπουδών. Νόμος για την τριτοβάθμια, που μέσα σ’ όλα μειώνει και τον αριθμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Νόμος για την αυταξιολόγηση και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής μονάδας και του εκπαιδευτικού. Οι αλλαγές γίνονται με βάση την καπιταλιστική οικονομία, με βασικό στόχο τη μαζική «παραγωγή» εργατικού δυναμικού που παραπέμπει στη δεκαετία του 1950. Η έμφαση δεν δίνεται πια στη γνώση ή στη γενική ανθρωπιστική παιδεία, αλλά ολοένα και περισσότερο στην εκμάθηση επαγγελματικών δεξιοτήτων. Στόχος είναι το 70% των μαθητών να επιλέξει την ΕΕΚ και οι περισσότεροι από αυτούς τις μεταγυμνασιακές ΕΣΚ και τις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ του επιπέδου 3. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν και την οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τη χώρα.

Τι περιλαμβάνει ο νέος νόμος

Α) ΙΔΡΥΣΗ Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) μετά το Γυμνάσιο που μαζί με τις ΕΠΑΣ μαθητείας του ΟΑΕΔ θα δίνουν πτυχίο επιπέδου 3 (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αντιστοιχούν στο επίπεδο 4, η μεταλυκειακή κατάρτισης του έτους Μαθητείας των ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ στο επίπεδο 5):

Είναι προφανές ότι οι 14–15χρονοι μαθητές/τριες που θα ενταχθούν στις ΕΣΚ θα είναι αυτοί που έχουν χαμηλές κοινωνικές αποσκευές και οι οποίοι θα αδυνατούν να αντεπεξέλθουν για κοινωνικοοικονομικούς λόγους στον εξεταστικό μαραθώνιο των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ με την τράπεζα θεμάτων. Θα είναι αυτοί που θα έχουν βιώσει από το Δημοτικό ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα πιστοποιεί ποια παιδιά “δεν μπορούν”, ώστε να τα αποκλείει, που θα μαθαίνουν ότι καλύτερο από τη μόρφωση είναι οι εμπορικές συναλλαγές, η επιχειρηματικότητα για να αυξήσουν τα κέρδη τους τα αφεντικά. Οι ΕΣΚ θυμίζουν τις σχολές του νόμου Αρβανιτόπουλου με πολύ δυσμενέστερους όρους αφού το 2013 δεν λειτούργησε η τράπεζα θεμάτων για τα ΕΠΑ.Λ. Σύμφωνα με τα κείμενα του ΥΠΑΙΘ και τις απαιτήσεις του ΣΕΒ, θα δίνουν πιστοποιήσεις χαμηλών προσόντων που χρειάζεται η αγορά. Δηλαδή θα βγάζουν «μάστορες» που θα χαρακτηρίζονται από έντονη και γρήγορη προσαρμοστικότητα στην αγορά (αιτιολογική έκθεση για άρθρα 9, 10, 12). Η μοίρα αυτών των μαθητών είναι να αποτελέσουν, απ’ την πρώιμη ηλικία των 15 χρόνων, το μαζικό, φτηνό, καταρτισμένο και ανακυκλούμενο εργατικό δυναμικό, βορά στις ορέξεις των εργοδοτών στο όνομα της εκπαίδευσης. Ετοιμάζουν τη στρατιά των πληβείων που θα αποτελούνται απ’ τους γόνους των λαϊκών στρωμάτων, για να αφήσουν τις ανώτερες κοινωνικές προοπτικές στους γόνους των καλοβαλμένων.

ΟΙ ΕΣΚ

  • Δεν ανήκουν στη δομή της τυπικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στα δύο χρόνια φοίτησης των σχολών αυτών απουσιάζουν παντελώς τα μαθήματα γενικής παιδείας, που σημαίνει ότι οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών σταματούν στο Γυμνάσιο
  • Το πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί τα διττά συστήματα μάθησης, με βάση την εργασία που προβλέπουν οι κατευθύνσεις της ΕΕ του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ. Περιλαμβάνει για κάθε ειδικότητα «Πρόγραμμα μάθησης στην εκπαιδευτική δομή» και «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο», δηλαδή μαθητεία στους ανήλικους μαθητές /τριες χωρίς προβλεπόμενη αμοιβή και ασφαλιστικά δικαιώματα. Λόγο στο περιεχόμενο των σπουδών και τις ειδικότητες θα έχουν οι «κοινωνικοί εταίροι» δηλαδή οι επιχειρήσεις, οι Δήμοι οι περιφέρειες, οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και άλλων επιμελητηρίων, η ΓΣΕΕ. Τα κριτήρια καθορισμού ειδικοτήτων, η «ευελιξία» (σύμφωνα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων) οδηγούν σε απόφοιτους απόλυτα εξαρτώμενους από την συγκυρία και ευάλωτους σε αλλαγές στην αγορά εργασίας. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στις τωρινές συνθήκες κρίσης, όπου οι απόφοιτοι από τις ΕΣΚ θα είναι ουσιαστικά εργασιακά ανυπεράσπιστοι.
  • Οι καταρτιζόμενοι με την αποφοίτησή τους λαμβάνουν Βεβαίωση Σπουδών μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις και πιστοποιούνται στην ειδικότητα με εθνικού τύπου εξετάσεις που διοργανώνει ο ΕΟΠΕΠ στα πρότυπα των εξετάσεων των ΙΕΚ
  • Οι ΕΣΚ μπορεί να ιδρυθούν απ’ το Υπουργείο Παιδείας – σ’ αυτή την περίπτωση θα «λειτουργούν ως αποκεντρωμένες υπηρεσίες υπαγόμενες» κατευθείαν στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που θα ιδρυθεί στο ΥΠΑΙΘ – από άλλα Υπουργεία που θα έχουν την διοικητική τους ευθύνη, από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και φυσικά απ’ τους Ιδιώτες.
  • Οι ΕΣΚ δεν θα έχουν μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά ωρομίσθιους «εκπαιδευτές με αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών ή και εμπειροτεχνίτες με επαγγελματική εμπειρία σε συναφές γνωστικό αντικείμενο». Προφανώς νομοθετούν την αποθέωση της μερικής απασχόλησης, αντιγράφοντας ευθέως όσα εφαρμόζονται εδώ και τόσα χρόνια στα ΙΕΚ.
  • Ο Διευθυντής της Σχολής αυτής θα είναι μάνατζερ αφού δεν θα έχει δικαίωμα να κάνει μάθημα στην τάξη. Ως διευθυντής μπορεί να υπηρετήσει ο οποιοσδήποτε δημόσιος υπάλληλος ή και εκπαιδευτικός που θα επιλεγεί από τριμελή επιτροπή μετά από προκήρυξη της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
  • Προβλέπεται η εξ αποστάσεως … εκπαίδευση στις ΕΣΚ στις ΕΠΑΣ όπως και στα ΙΕΚ. Μάλιστα δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιούνται με τη μέθοδο αυτή μαθήματα ειδικότητας ακόμη και εργαστηριακά, όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες εργαστηριακές δομές. Η διάταξη αυτή είναι η πιο μεγάλη απόδειξη ότι ο διακαής πόθος του ΥΠΑΙΘ να περάσει με το στανιό την “εξ αποστάσεως εκπαίδευση” δεν είναι τυχαίος. Η ΕξΑΕ εκτός από τη μείωση του κόστους για εργαστήρια και εκπαιδευτικούς, αποτελεί ακόμη μία παροχή στους σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ που χρησιμοποιούσαν αυτή τη μέθοδο παρατύπως όλο το προηγούμενο διάστημα.

Η «μάθηση με βάση την εργασία» ή κοινώς μαθητεία, σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί μαθησιακή διαδικασία όταν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι βασικές σπουδές. Δεν είναι δυνατό να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία σε χώρους άγριας εκμετάλλευσης που κριτήριο είναι το κέρδος και η παραγωγή υπεραξίας. Σε κανέναν εργασιακό χώρο δεν εκτελούνται και μάλιστα με συγκεκριμένη σειρά, το σύνολο των δεξιοτήτων ενός επιστημονικού πεδίου που ορίζεται ως επάγγελμα. Και φυσικά αποτελεί αστειότητα ο στόχος που θέτει το σχέδιο νόμου ότι μέσω της μαθητείας θα έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην εργασία οι απόφοιτοι, όταν επικρατεί διάλυση της παραγωγικής βάσης της χώρας.

Η λειτουργία των ΕΣΚ είναι προάγγελος αλλαγών και για τα ΕΠΑ.Λ, παρά το ότι δεν αναφέρονται σχεδόν καθόλου στο παρόν σχέδιο νόμου, εκτός απ’ την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑ.Λ. Η ανακοίνωση των ειδικοτήτων των ΕΣΚ πιθανόν να οδηγήσει σε συγχώνευση ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ για να μην υπάρχουν επικαλύψεις. Ειδικά τα ΕΠΑ.Λ και τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. και με δεδομένο τις εξετάσεις με την τράπεζα θεμάτων θα χάσουν, την πλειοψηφία των μαθητών τους με απώτερο στόχο την … «αναβάθμισή» τους. Η συρρίκνωση της Λυκειακής βαθμίδας θα επιφέρει καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδωνκαι απόλυτη μείωση των αναγκών σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, που αποτελεί άλλωστε και έναν διαχρονικό στόχο του Υπουργείου Παιδείας.

Η ίδρυση των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ

Η ίδρυση και κυρίως ο σκοπός και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των Π.ΕΠΑΛ δείχνουν το τι θα επακολουθήσει σε όλη τη δημόσια εκπαίδευση συνολικά.

Εκτός απ’ τον στόχο για τη στήριξη και την εφαρμογή των σχεδιασμών της Ε.Ε.Κ. με την ουσιαστική συμμετοχή της αγοράς, σκοπός της λειτουργίας των Π.ΕΠΑΛ είναι η ενίσχυση του βαθμού Αυτονομίας των ΕΠΑ.Λ «με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας», δηλαδή των Δήμων, των τοπικών εκπροσώπων της αγοράς και των επιχειρήσεων που θα έχουν τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στους τομείς και τις ειδικότητες που θα μεταβάλλονται συχνότατα, συμπαρασύροντας και τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Η αυτονόμηση στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου οδηγεί εκ των πραγμάτων στην αποχώρηση του κράτους απ’ την ευθύνη λειτουργίας του, με την ευθύνη να βαραίνει το ίδιο το σχολείο, που εκ των πραγμάτων θα αναγκαστεί να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Στο Π.ΕΠΑΛ θα εφαρμοστεί το πλέον σκληρό σύστημα αξιολόγησης με βάση το «σύστημα διοίκησης ποιότητας» που ακολουθείται στις επιχειρηματικές παραγωγικές μονάδες. Οι μαθητές αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα παραγωγής χωρίς να λαμβάνεται υπόψη κανένα κοινωνικοοικονομικό κριτήριο.

Η αξιολόγηση στα Π.ΕΠΑΛ θα γίνεται με βάση:

α) Τις Εισροές που περιλαμβάνουν τους εκπαιδευτικούς και τα προσόντα τους, την υλικοτεχνική υποδομή σε διδακτικό υλικό, τα προγράμματα και αυτονόητα τους μαθητές

β) Τις Διαδικασίες που περιλαμβάνουν τις διδακτικές μεθόδους και την εφαρμογή τους και

γ) Τις Εκροές που αφορούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Αυτό το σύστημα αξιολόγησης προμηνύεται για το σύνολο της εκπαίδευσης και θα αφορά τόσο τη σχολική μονάδα όσο και τους εκπαιδευτικούς. Το σύστημα αυτό θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο για την κατηγοριοποίηση και την αυτονόμηση των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ, για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον στα Π.ΕΠΑΛ συρρικνώνεται το εργαστηριακό πρόγραμμα σπουδών με την καθιέρωση της πρακτικής άσκησης στην επιχείρηση για μία ημέρα την εβδομάδα. Το μοντέλο αυτό προμηνύεται να εφαρμοστεί σε όλα τα ΕΠΑ.Λ.

Για τη Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Για πρώτη φορά καθιερώνεται κατώτερος αριθμός φοιτούντων για τη λειτουργία εκπαιδευτικής δομής. Μέχρι τώρα ο μόνος οργανισμός που έχει προτείνει κατώτερο αριθμό μαθητών για τη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων στην Ελλάδα είναι ο ΟΟΣΑ. Βέβαια, οι ελληνικές κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ έχουν εφαρμόσει τον κατώτερο αριθμό μαθητών για τα τμήματα γενικής παιδείας, Τομέων και Ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ και των κατευθύνσεων και ομάδων προσανατολισμού των ΓΕΛ με στόχο την κατάργηση και συγχώνευση χιλιάδων τμημάτων.

Η καθιέρωση του κατώτερου αριθμού των 250 φοιτούντων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ο αριθμός των 100 στις άλλες πόλεις, με εξαίρεση μόνο τις παραμεθόριες περιοχές, θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις πολλών Δ.ΙΕΚ, αποτελεί δε προάγγελο για την επέκταση του μέτρου στο σύνολο της εκπαίδευσης.

Επιπλέον καθιερώνει δίδακτρα για τα ξενόγλωσσα τμήματα των ΙΕΚ και τη δυνατότητα ίδρυσης θεματικών ΙΕΚ, στα πρότυπα του σχολείου ταυτότητας που προσπάθησαν στο παρελθόν οι κυβερνήσεις να εφαρμόσουν στα ΕΠΑ.Λ. Το ίδιο θα προσπαθήσει να εφαρμόσει και η σημερινή κυβέρνηση, ακολουθώντας την πολιτική κατάργησης των αλληλοεπικαλύψεων στους τομείς και στις ειδικότητες αλλά και στη χωροταξία των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που προδιαγράφει το παρόν σχέδιο νόμου. Στα ΙΕΚ, η Διεύθυνση της Δομής και το εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά όπως και στις ΕΣΚ.

Παράλληλα, δίνει κίνητρα στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ, αλλά και στους εκπαιδευτικούς για την μαζικοποίηση του Μεταλυκειακού έτους μαθητείας. Καθορίζει ως αποζημίωση της μαθητείας το ποσό του κατώτερου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη με ασφάλιση υγειονομικής περίθαλψης και συνταξιοδότησης με το αζημίωτο για τους εργοδότες, αφού η συντριπτική πλειοψηφία του κόστους βαραίνει τον κρατικό κορβανά, δωρεά στην κερδοφορία των επιχειρήσεων. Επίσης, δίνει μπόνους 10 ευρώ ανά μαθητευόμενο στους επόπτες εκπαιδευτικούς των ΕΠΑ.Λ, που θα αναλάβουν να «τρέξουν» το πρόγραμμα, γεγονός που στοχεύει και στην καλύτερη δικτύωση με τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, καθιερώνει γραμματειακή υποστήριξη του προγράμματος με την πρόσληψη αναπληρωτή εκπαιδευτικού από τους πίνακες των αναπληρωτών, που όμως δεν θα υπολογίζεται ως εκπαιδευτική υπηρεσία, αλλά μόνο ως διοικητική, με ό,τι αυτό σημαίνει για την κατάταξή τους στον πίνακα πρόσληψης των αναπληρωτών.

Η βιομηχανία των πιστοποιήσεων

Σε όλες τις δομές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και της Δια Βίου Μάθησης προβλέπεται μια βιομηχανία πιστοποιήσεων επί πληρωμή μέσω παραβόλων, με επίκεντρο τον ΕΟΠΕΠ, εκτός απ’ τα ΕΠΑ.Λ και τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. που θα εφαρμόζεται η τράπεζα θεμάτων.

Η Διοικητική Πυραμίδα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης

Σε αντιστοίχιση του Υφυπουργείου ΕΕΚΔΒΜ και του αντίστοιχου μηχανισμού που ίδρυσε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον Μπαξεβανάκη, η σημερινή κυβέρνηση ιδρύει την Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ. & Ν.). με στόχους να σχεδιάζει, να συντονίζει, να παρακολουθεί και να διαμορφώνει πολιτικές για όλες τις δομές της ΕΕΚΔΒΜ. Κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό αυτών των πολιτικών έχει το διυπουργικό Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ) που υπάγεται στην (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ. & Ν.), που εκτός των Γενικών Γραμματέων των βασικών παραγωγικών Υπουργείων, του Διοικητή του ΟΑΕΔ, του Διευθύνοντος του ΕΟΠΕΠ και του προέδρου του ΙΕΠ, αποτελείται από εκπροσώπους της αγοράς, όπως του ΣΕΒ και των Εμποροβιοτεχνών, αλλά και της ΓΣΣΕ. Αυτό το όργανο προτείνει, στην ουσία αποφασίζει, για την ίδρυση – κατάργηση – συγχώνευση και την χωροταξία των δομών ΕΕΚ, τους τομείς και τις ειδικότητες που θα ιδρυθούν και θα λειτουργούν σε όλες αυτές τις δομές, με κριτήριο την κατάργηση των αλληλοεπικαλύψεων και τις ανάγκες της αγοράς. Βασική δομή και συνδετικό κρίκο θα αποτελέσει το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή (ΣΣΠΑΕ) που ιδρύεται σε κάθε Περιφέρεια. Οι βασική αρμοδιότητα είναι να υποβάλλει προτάσεις στο ΚΣΕΕΚ για όλα τα θέματα της Περιφέρειας για τα οποία έχει την τελική ευθύνη για πρόταση-απόφαση το ΚΣΕΕΚ, αλλά επιπλέον έχει την ευθύνη προώθησης της μαθητείας στο χώρο ευθύνης του. Γι’ αυτό στη σύνθεσή του, εκτός από διευθυντές των Δομών της ΕΕΚ, συμμετέχουν εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ, των εργοδοτικών οργανώσεων της περιφέρειας και εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ. Σε κάθε ΔΔΕ υπηρετεί υπάλληλος (διοικητικός ή εκπαιδευτικός) με δίχρονη θητεία, υπεύθυνος για την προώθηση της μαθητείας ως σύνδεσμος με την περιφέρεια.

Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων

Στο σχέδιο νόμου η κυβέρνηση νομοθετεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, που έχει ως σημείο αναφοράς τη Σύσταση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων (Ε.Π.Ε.Π.) για τη Διά Βίου Μάθηση. Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα αντικαταστήσει το μέχρι τώρα σύστημα Επαγγελματικών δικαιωμάτων, με βάση το οποίο διεκδικούσαν και υπέγραφαν οι εργαζόμενοι τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας τους. Η ένταξη των εργαζομένων στις κατηγορίες του νέου Εθνικού Πλαισίου Προσόντων θα ακολουθεί τις αρχές των συστημάτων VET, που σχεδιάστηκαν στην ΕΕ. Τα συστήματα VET, ένα από τα κυριότερα πεδία της διά βίου μάθησης, συνδέονται άμεσα με την πολιτική απασχόλησης, την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας και την πλήρωση των αναγκών της αγοράς εργασίας. Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών της ΕΕΚ, με σπονδυλωτό τρόπο και δομημένα με το σύστημα των πιστωτικών μονάδων ECVET, δεν είναι καινούριος. Ο νόμος για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Αρβανιτόπουλου το 2013, αλλά και ο αντίστοιχος του Γαβρόγλου έβαζαν τους ίδιους στόχους.

Το σύστημα των πιστωτικών μονάδων οδηγεί στον κατακερματισμό και στην εξατομίκευση των επαγγελματικών προσόντων, που οδηγεί με τη σειρά του στη μείωση του εργασιακού κόστους ανά μονάδα εργασίας στην ΕΕ (Απόφαση της Λισαβόνας) και στην εξατομίκευση των συμβάσεων εργασίας. Οι τίτλοι σπουδών θα αποτελούν μια απ’ τις προϋποθέσεις για την ένταξη σε ένα ή περισσότερα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Το σύστημα πιστωτικών μονάδων ECVET για την ΕΕΚ μαζί με το αντίστοιχο σύστημα ECTS που χρησιμοποιείται ήδη ευρέως στην ανώτατη εκπαίδευση, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ένταξη των εργαζόμενων σε ένα ή και παραπάνω επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, αλλά και στην κατηγοριοποίηση των εργαζομένων, με βάση τις πιστωτικές μονάδες που κατέχουν, στο πλαίσιο ενός επιπέδου. Στο μέλλον δεν θα υπάρχουν εργαζόμενοι με επαγγελματικά δικαιώματα με βάση τις σπουδές τους, αλλά εργαζόμενοι με «ομαδοποιημένα προσόντα» που θα εντάσσονται σε μια ή περισσότερες κατηγορίες προσόντων, με τέτοιο τρόπο που σε κάθε κατηγορία θα διαφοροποιούνται μεταξύ τους με βάση τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων που θα συγκεντρώνουν κάθε φορά.

Αυτό το σχέδιο νόμου αποτελεί την ταφόπλακα της Λυκειακής βαθμίδας και της Δημόσιας εκπαίδευσης συνολικά. Στοχεύει, εκτός απ’ τη περαιτέρω συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση του Δημόσιου σχολείου, στην εκπλήρωση όλων των προϋποθέσεων για τη δημιουργία του μαζικού φτηνού, καταρτίσιμου εργατικού δυναμικού, βορά στις ορέξεις των ολιγαρχών. Δείχνει επίσης την προοπτική ανάπτυξης της χώρας.

Αυτό το σχέδιο νόμου δεν πρέπει να περάσει. Πρέπει να μείνει στα χαρτιά!

Απέναντι σ’ αυτές τις πολιτικές πρέπει να αντιπαρατάξουμε τη λογική των αναγκών των παιδιών μας και όλων των εργαζομένων για την ολόπλευρη μόρφωσή τους και τη διεκδίκηση μιας κοινωνίας που θα λειτουργεί προς όφελος του λαού μας: Εμείς οραματιζόμαστε αλλιώς το σχολείο του παρόντος και του μέλλοντός μας.

Η εποχή που κάποιος μάθαινε το επάγγελμά του εργαζόμενος δίπλα σε κάποιον έμπειρο επαγγελματία έχει περάσει χωρίς επιστροφή. Το σχολείο, στις σημερινές συνθήκες, οφείλει να γνωρίσει σε όλους τους μαθητές τα βασικά στοιχεία όλων των εφαρμοσμένων και ανθρωπιστικών επιστημών, αλλά και τα βασικά στοιχεία της βιομηχανικής, αγροτικής παραγωγής και της αναπτυσσόμενης τεχνολογίας. Πρέπει να καλλιεργεί θεωρητικά και πρακτικά την αντίληψη πως η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες και όλες τις προϋποθέσεις ν’ αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό τις παραγωγικές της δυνάμεις και πως ο ελληνικός λαός, με την εργασία του και με τη βοήθεια της επιστήμης και της τεχνικής, μπορεί να εκμεταλλευτεί απεριόριστα τις πλουτοπαραγωγικές του πηγές και το γεωφυσικό του χώρο, να αυξήσει το εισόδημά του και ν’ ανεβάσει πολύ υψηλά το βιοτικό και πολιτιστικό του επίπεδο.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία σε διαρκή αγώνα και πανστρατιά για να διεκδικήσουμε: Ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο, υποχρεωτικό σχολείο για όλα τα παιδιά με δίχρονη προσχολική αγωγή – εκπαίδευση και αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση αμέσως

  • μετά. Σχολείο που θα συνδυάζει τη γενική παιδεία, την ευρεία ανθρωπιστική μόρφωση με επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις, ικανότητες για τους βασικούς κλάδους της παραγωγής, που θα καλλιεργεί την ισόρροπη γνωστική, καλλιτεχνική, ηθική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών, την κριτική – δημιουργική σκέψη, τα ιδανικά της αλληλεγγύης, τη συλλογικότητα. Όχι στο σχολείο των δεξιοτήτων και των δήθεν «αρίστων».
  • Ανατροπή όλου του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης, εσωτερικής – εξωτερικής και αυτοαξιολόγησης που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο σχολείων.
  • Όχι στην αυτονομία των σχολείων που μαζί με την κατηγοριοποίηση οδηγούν στην ιδιωτικοποίησή τους.
  • Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς.
  • Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων! Κατάργηση όλων των άλλων δομών κατάρτισης.

Δεκέμβρης 2020

Αγωνιστικές Παρεμβάσεις

Συσπειρώσεις Κινήσεις ΔΕ

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το