Από τα 4 χρόνια αρχίζει η επαφή των παιδιών με το Ίντερνετ – Από νωρίς… στον εθισμό

Εξαιρετικά ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν σχετικά με την επίδραση που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και γενικότερα η χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά. Μάλιστα, όπως διαπιστώθηκε, η πρώτη επαφή των ανηλίκων με το ίντερνετ γίνεται από την προνηπιακή ηλικία μέσω του κινητού ή του τάμπλετ του μπαμπά και της μαμάς. 


Επτά στα δέκα παιδιά κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων σε μη επιτρεπτή ηλικία, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας, σε δείγμα 14.000 μαθητών από 400 σχολεία της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία:
● Η πλειονότητα των παιδιών (41%) αρχίζει να χρησιμοποιεί το ίντερνετ στην ηλικία των 7-8 ετών.
● Το 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε το «σερφάρισμα» στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών!
● Το 21% δηλώνει πως δέχθηκε διαδικτυακή παρενόχληση, την οποία επιχείρησε να αντιμετωπίσει χωρίς να το αναφέρει σε κανέναν. 
● Το 21% των παιδιών έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο ίντερνετ, το 14% έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, ενώ 6 στα 10 παιδιά έχουν συναντήσει βίαιο και ακατάλληλο περιεχόμενο. 

Παραπλάνηση και μπούλινγκ
Όλο και συχνότερα οι ειδήσεις των καναλιών και το αστυνομικό δελτίο αναφέρονται σε περιστατικά παιδόφιλων οι οποίοι, μέσω ψεύτικων προφίλ στο Facebook ή το Instagram, προσεγγίζουν ανήλικους μαθητές Γυμνασίου ή Λυκείου, προσποιούμενοι συνομηλίκους τους, με κοινά ενδιαφέροντα. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνουν, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ανυποψίαστων παιδιών που πέφτουν θύματά τους. 
Οι «ηλεκτρονικοί σάτυροι», με διάφορα τεχνάσματα, καταφέρνουν να πείσουν το παιδί να τους στείλει ή να ανεβάσει δημόσια φωτογραφίες και βίντεο με άσεμνο περιεχόμενο και στη συνέχεια το εκβιάζουν πως, αν δεν ενδώσει στον εκβιασμό τους, τότε θα δημοσιοποιήσουν εκείνοι το περιεχόμενο των ιδιωτικών τους συνομιλιών. 


Ακόμα πιο άσχημη κατάληξη έχει τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο του διαδικτυακού μπούλινγκ ακόμα και μεταξύ παιδιών του Δημοτικού! Ποιος μπορεί άλλωστε να ξεχάσει τον τραγικό επίλογο που θέλησε να βάλει στη ζωή του, το καλοκαίρι του 2018, ο δεκαπεντάχρονος μαθητής από την Αργυρούπολη, μη αντέχοντας το μπούλινγκ των συμμαθητών του; Σε μια από τις τελευταίες του αναρτήσεις στον προσωπικό του λογαριασμό στα social media ο Νικόλας είχε γράψει πως «όποιος μιλάει άσχημα κατά την απουσία σου φοβάται την παρουσία σου». 

Από την άλλη, η τεχνολογία επηρεάζει το παιδί σας εφόσον του δημιουργεί εξάρτηση. Το παιχνίδι σε ένα τάμπλετ ή Smartphone μπορεί να διαρκέσει ώρες ολόκληρες, οδηγώντας το παιδί σε μία αδράνεια επικίνδυνη. Στις 18 Ιουνίου 2018, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) αναγνώρισε επισήμως τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια ως διαταραχή. Αυτή η πληροφορία επιβεβαιώνει ότι μπορούν να προκαλέσουν εθισμό και πως ο καλύτερος τρόπος για να το αποφύγουμε είναι να προσφέρουμε στα παιδιά μία άλλη εναλλακτική τόσο ασφαλή όσο και διασκεδαστική.

Αυτό που θα μπορούσε να φαίνεται ως μία καλή ιδέα όπως το να του δώσουν ένα τάμπλετ και να το αφήσουν να παίξει ήσυχο, θα μπορούσε να αποβεί ριψοκίνδυνο για το ευ ζην του και να οδηγήσει σε απρόβλεπτες συνέπειες. Εκτός από τα επικίνδυνα αποτελέσματα του να έρχονται σε επαφή με την τεχνολογία από τόσο μικρή ηλικία, τα παιδιά ξεχνούν την κοινωνική τους ζωή και βρίσκονται κλεισμένα στο σπίτι. Για αυτό τον λόγο οι γονείς πρέπει να δράσουν παίρνοντας τον έλεγχο και προτείνοντας εναλλακτικές πολύ πιο ασφαλείς και δημιουργικές όπως η μουσική.

Πέρα από την εξάρτηση, η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Σε αντίθεση με τη μουσική, που έχει ηρεμιστική και θεραπευτική ιδιότητα, τρέφει τον εγκέφαλο του παιδιού και ενισχύει την πνευματική του ανάπτυξη.


e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το