Η τέχνη της ξερολιθιάς εξασκείται και σήμερα (όπως και στο παρελθόν) από αγρότες και επαγγελματίες τεχνίτες της πέτρας. Αιώνες τώρα, μετατρέπουν τα άγονα εδάφη σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις, δαμάζουν το νερό και κάνουν τους άνυδρους τόπους φιλόξενους για τον άνθρωπο και τις δραστηριότητές του. Ζηλευτά έργα τέχνης, φτιαγμένα με αστείρευτη υπομονή από τα ηλιοκαμένα χέρια των προγόνων μας. Αρχαίες πέτρες που, ακόμα και σήμερα, στέκουν αγέρωχες δίχως αρμούς και λάσπη, ακούνητες στο πέρασμα του χρόνου. Σέτια και ποδόμες στη Λέσβο, αρμάκες στην Κεφαλονιά, δέσες στην Ήπειρο, αιμασιές στην Άνδρο, σκάλες στην Τήνο, Χτιά ή οχτία στην Αμοργό. Μητάτα στην Κρήτη, βόλτοι στη Λευκάδα, κύφες στη Χάλκη, κελιά και καλυβάρες στην Κύθνο, κατοικίες στη Νάξο και στη Μύκονο… όλες τους «ξερο-λιθιές», δύο λέξεις που γράφουν τέλεια πάνω στη γη την ανάγκη της ύπαρξής τους.

Ρυτίδες, από πάμπολλες πέτρες, δεμένες αρμονικά η μία πάνω στην άλλη, κτίσανε τις ατέλειωτες πεζούλες των νησιών μας. Έτσι συγκράτησαν το πολύτιμο χούμο των εδαφών (για να μην κατρακυλά στη θάλασσα). Για να βλασταίνουν τα όσπρια, τα δημητριακά, οι ελιές και οι αμυγδαλιές. Να τρέφεται ο κόσμος και τα ζωντανά του.

Γι’ αυτό και τις σεβάστηκαν, τούτες τις πέτρες.

Γι’ αυτό και τις κράτησαν ορθές, παρά το πείσμα των καιρικών συνθηκών και του χρόνου. Η μια γενιά, συνέχισε αυτά που είχε αφήσει η προηγούμενη. Μέσα σε αιώνες κάματου, γέμισαν τα νησιά με πέτρινες γραμμώσεις.

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας
Διαχωριστικός τοίχος από ξερολιθιά σε άριστη κατάσταση, για την οριοθέτηση ιδιοκτησιών σε παραθαλάσσια περιοχή της Ίου. Οι όρθιες σχιστόπλακες αποτρέπουν τη διέλευση των ζώων.

Τι εννοούμε, όμως, με τον όρο «η τέχνη της ξερολιθιάς»;

Πρόκειται, για την κατασκευή κτισμάτων με λίθους χωρίς κανένα συνδετικό υλικό – εν ξηρώ. Μια τεχνική, που κρατάει από την αρχαιότητα, καθώς από τότε οι ξερολιθιές στήριζαν τα εδάφη για τη γεωργική χρήση τους. Οι ξερολιθικές κατασκευές είναι άλλοτε έντονα ορατές, όπως εκτεταμένα εντυπωσιακά σύνολα από ταρατσωτές καλλιέργειες, και άλλοτε διακριτικές και ταπεινές, όπως τα κτίσματα γεωργοκτηνοτροφικής χρήσης. Ωστόσο, είναι πάντα καλαίσθητες και φιλικές προς το περιβάλλον. Να σημειώσουμε ότι η διαχρονική παρουσία και η λειτουργικότητα της ξερολιθιάς στον φυσικό χώρο, σε συνδυασμό με τη λελογισμένη διαχείριση των εδαφών από τον άνθρωπο της υπαίθρου, έδωσαν την ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή στους κατοίκους των ορεινών περιοχών της χώρας.

Οι ξερολιθικές κατασκευές συνδέονται άμεσα με την παραδοσιακή οργάνωση του παραγωγικού χώρου των αγροτικών κοινοτήτων και με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα κάθε τόπου. Αποτελούν παγκόσμιο σύμβολο και τεκμήριο της σχέσης που συγκροτήθηκε ιστορικά μεταξύ ανθρώπου και περιβάλλοντος, καθώς είναι οι πανταχού παρόντες μάρτυρες του ανθρώπινου μόχθου.

Σε κάθε τους μορφή -μονοπάτια, γεφύρια, αναβαθμίδες, εντυπωσιακά σύνολα καλλιεργειών σε πεζούλες, ταπεινά κτίσματα γεωργοκτηνοτροφικής χρήσης, ποικίλες κατασκευές που υποστηρίζουν συστήματα διαχείρισης του νερού, τοίχοι αντιστήριξης, περιφράξεις, διαμόρφωση χωραφιών και κήπων, οδικά δίκτυα- οι ξερολιθικές κατασκευές συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην οικολογική ισορροπία, ειδικά σε περιοχές που μαστίζονται από την εδαφική διάβρωση και άλλες δυσμενείς κλιματικές και εδαφικές συνθήκες.

 

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας

 

Παρακαταθήκη ζωής

Η τέχνη της ξερολιθιάς είναι μια παλιά λαϊκή παράδοση, μια τέχνη που μεταβιβαζόταν από τον πατέρα στον γιο, μια παρακαταθήκη ζωής. Με τις ίδιες πέτρες, έφτιαξαν τα σύνορα που χώριζαν του καθενός την επικράτεια και μάντρωσαν τα χωράφια τους, για να τα προστατεύσουν από τα ζωντανά. Και με τις πιο ήμερες και δουλεμένες από αυτές, ύψωσαν τους τοίχους των σπιτιών τους και έφτιαξαν τις στέγες, που τους προφύλασσαν από τη βροχή και το λιοπύρι! Με μοναδικά εργαλεία τα χέρια τους και κάποια λοστάρια, κατάφεραν να φτιάξουν ένα σύνολο όπου παντού κυριαρχούσε η πέτρα σε κάθε της μορφή. Δεν έκαναν τοίχους, δεν έφτιαξαν λάσπη, δεν στερέωσαν πέτρες, απλώς τις ακούμπησαν με αγάπη και αυτές ισορρόπησαν και κράτησαν ζωντανή την ελληνική ύπαιθρο. Γιατί, οι ξερολιθιές συντηρούσαν την πολύτιμη γη χωρίς να χαρακώνεται, να παρασέρνεται από τις βροχές και τον άνεμο και να χάνεται. Παράλληλα, η πετρώδης και άγονη γη εμπλουτιζόταν με τις μεθόδους και τις τεχνικές της ήπιας καλλιέργειας. Έτσι, οι αγρότες κατάφεραν να εκμεταλλευτούν τη γη, χωρίς να υποβαθμίσουν το έδαφος, το περιβάλλον και το τοπίο.

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας

Με σοφία και έμπνευση

Για να κατανοήσουμε, όμως, τον δημιουργό μιας ξερολιθιάς, πρέπει να ανατρέξουμε στην αρχή του, όταν συνειδητοποίησε ότι η γη υπό τη διαχείρισή του απαιτεί το μέτρο, τη σπουδή και τη σοφία του. Τότε έφτιαξε έργα της γης, που την ωφέλησαν, για το δικό του καλό. Και χάρη σε αυτά μια νέα φύση δημιουργήθηκε. Γιατί, η ιδέα της ξερολιθιάς ήταν φιλοσοφημένη, η αρχιτεκτονική της καλλιτεχνική και η συμπεριφορά των ανθρώπων της υπαίθρου προς τη γη διαπνεόταν από σεβασμό. Δεν είναι τυχαίο ότι η λογική της κατασκευής της ξερολιθιάς ήταν πάντα του μέτρου και του μπορετού: Δηλαδή, τίποτα δεν θα πεταχτεί, μα και τίποτα παράταιρο ή ανάρμοστο δεν θα σταθεί. Όλα θα στερεωθούν και θα ταιριάξουν για την ολοκλήρωση του έργου. Ο αγρός θα καθαριστεί από τους λίθους και θα φτιαχτεί με τις λιθιές. Όλα αυτά, και άλλα πολλά, έδωσαν στην κατασκευή της λίθινης πεζούλας μια ιδιαίτερη αξία, όχι μόνο κατασκευαστική, αλλά και μαστορική. Συνεπώς, ο μάστορας ήταν και ο αρχιτέκτονας του τόπου του, αφού τον δομούσε με τη σοφία του, την έμπνευσή του και τη δεξιοσύνη του.

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας
Περιβόλι στην ύπαιθρο της Σχοινούσας, διαμορφωμένο με αναβαθμίδες και χαμηλούς διαχωριστικούς φράκτες από ξερολιθιά.

 Πολιτιστική κληρονομιά της Ανθρωπότητας 

Την εγγραφή της Τέχνης της Ξερολιθιάς στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας ενέκρινε η UNESCO ύστερα από υποψηφιότητα που υπέβαλαν τα Υπουργεία Πολιτισμού της Ελλάδας και της Κύπρου μαζί με τη Γαλλία,την Ελβετία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Κροατία και τη Σλοβενία. Πιστεύεται ότι με την ένταξη “θα γίνει αντιληπτή η αξία της τέχνης της ξερολιθιάς και θα αναζωογονηθεί το ενδιαφέρον των πολιτών για τη διατήρησή της, μέσα από τις ανάλογες εφαρμογές… Εάν η τέχνη αυτή εγκαταλειφθεί, θα ακολουθήσει η κατάρρευση των ξερολιθικών κατασκευών, συμπεριλαμβανομένων των αναβαθμίδων, με αποτέλεσμα τη διάβρωση του εδάφους και τη συνακόλουθη ερημοποίηση”.

 

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας
Διαχωριστικός τοίχος από ξερολιθιά σε άριστη κατάσταση, για την οριοθέτηση ιδιοκτησιών σε παραθαλάσσια περιοχή της Ίου. Οι όρθιες σχιστόπλακες αποτρέπουν τη διέλευση των ζώων.

ξερολιθιές στην Κύθνο

Αγροτουρισμός και καλλιέργειες

Πριν από μερικές δεκαετίες, η αποκατάσταση της ξερολιθιάς αντιστήριξης αποτελούσε μέρος της ετήσιας ρουτίνας των αγροτών. Σήμερα, τα ξερολιθικά κτίσματα στην Ελλάδα κατασκευάζονται κυρίως από γεωργούς, κτηνοτρόφους και, ευκαιριακά, από τεχνίτες. Η συντήρηση και η επέκταση των ξερολιθικών κατασκευών είναι σήμερα προβληματική. Προφανέστατα, η εγκατάλειψη της υπαίθρου και των παραδοσιακών τρόπων καλλιέργειας αποτελούν βασικό λόγο εξαφάνισης αυτής της τέχνης. Παραδοσιακά, η τέχνη της ξερολιθιάς μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, μεταξύ των μελών κάθε οικογένειας τεχνιτών.

Για να περισωθεί αυτή η τέχνη, χρειάζεται να δώσει κίνητρα το κράτος στους νέους να ασχοληθούν με την αγροτική παραγωγή και με την τέχνη της ξερολιθιάς.

Η ξερολιθιά μπορεί να αποτελέσει βιώσιμη ανάπτυξη στις αγροτικές περιοχές, δεδομένου ότι προσφέρεται τόσο για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όσο και για βιολογικές καλλιέργειες. Από τις ξερολιθικές κατασκευές ευνοούνται οι παραδοσιακές καλλιέργειες σε αναβαθμίδες, όπως η αμπελοκαλλιέργεια και η καλλιέργεια ποικιλιών λαχανικών, ακόμη και οπωροφόρων δέντρων, όπως οι συκιές. Αυτές οι καλλιέργειες ευνοούνται χάρη στη δημιουργία ιδανικών συνθηκών υγρασίας και μικροκλίματος στις αναβαθμίδες. Με σοφία, οι παλαιότερες γενεές καλλιεργούσαν αμπέλια, λαχανικά και οπωροφόρα δέντρα, επιλέγοντας την κατάλληλη θέση τους επί των αναβαθμίδων.

Πηγάδι μεγάλων διαστάσεων από ξερολιθιά για το πότισμα των ζώων και την άρδευση των παρακείμενων καλλιεργειών, στην ύπαιθρο της Φολεγάνδρου.

Η χτενιά και το καλέμι

Για την κατασκευή των ξερολιθικών κατασκευών χρησιμεύουν όλα τα εργαλεία που χρησιμοποιεί ο αγρότης για την προετοιμασία του εδάφους και τη μεταφορά υλικών (τσάπα, τσουγκράνα, φτυάρι, καρότσι). Για την προετοιμασία των δόμων αξιοποιούνται τα απλούστερα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την εξόρυξη και τη λάξευση της πέτρας: Το σφυρί, για τον διαχωρισμό των λίθων. Ο μαστρακάς και το βελόνι, ατσάλινα εργαλεία, για την πρώτη κατεργασία των λίθων. Το μπικούνι, που προσομοιάζει με το σφυρί. Η χτενιά και το καλέμι, ατσάλινα εργαλεία, για τη λείανση των επιφανειών των ογκολίθων. Η γωνιά για το «γώνιασμα» και το «αλφάδιασμα» των δόμων πριν από την εμφάνιση του αλφαδιού. Το αλφάδι για το αλφάδιασμα των δόμων. Το μυστρί για τις μεμονωμένες περιπτώσεις χρήσης κονιάματος στην εξωτερική επιφάνεια ξερολιθικών τοίχων (π.χ. επάλειψη στέρνας).

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας

Ελάχιστοι ντόπιοι τεχνίτες

Η υφιστάμενη κατάσταση στην Ελλάδα είναι απογοητευτική, αφού ελάχιστοι ντόπιοι τεχνίτες συνεχίζουν τη μακραίωνη παράδοση της τέχνης της ξερολιθιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους τελευταίους τεχνίτες της ξερολιθιάς συγκαταλέγονται οι: Παρασκευαΐδης Σταύρος Γ. και Συριτέλης Βασίλης (Λέσβος), Φέγγαρος Αντώνης (Πάτμος), Αυγούλης Μιχάλης, Χαλάς Τάσος, Δραμουντανής Διαμαντής (Κως), Πιπεράκης Μανόλης (Αμοργός), Γαβαλάς Γιώργος (Φολέγανδρος), Κλώνος Δημήτρης, Κοντραφούρης Δημήτρης, Μαλτέζος Γιώργος (Αίγινα), Ψάλτης Γιάννης, Μαραβέλιας Μηνάς, Γεροδήμος Βασίλης (Τήνος), Νταγιαντάς Ζαχαρίας και Νταγιαντάς Γιάννης (Κρήτη), Κασσιανή και Διονύσης Κούρτης, Γιώργος Βανδώρος (Λευκάδα), Νάκος Αποστόλης και Νάκος Σπύρος (Πελοπόννησος και Στερεά Ελλάδα). Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε τους αλβανούς πετράδες που τις προηγούμενες δεκαετίες κράτησαν με τη δουλειά τους ζωντανή την τέχνη της ξερολιθιάς και όχι μόνο.

Ξερολιθιά: Η αθάνατη τέχνη της πέτρας

«Ετούτο το τοπίο είναι σκληρό σαν τη σιωπή,
σφίγγει στον κόρφο του τα πυρωμένα του λιθάρια,
σφίγγει στο φως τις ορφανές ελιές του και τα αμπέλια του,
σφίγγει τα δόντια. Δεν υπάρχει νερό. Μονάχα φως»
(«Ρωμιοσύνη», Γιάννης Ρίτσος)

 

Στη φωτογραφία του “εξωφύλλου” ξερολιθιές στην Τήνο.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το