Μια ενδιαφέρουσα ημερίδα διοργάνωσε στις 28/2 η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή με θέμα «Το Μ.Π.Γουδή ως Δημόσιος Χώρος».

Παρουσιάζουμε την εισήγηση του Β. Κλεφτοδήμου, μέλους της Γραμματείας της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ, με θέμα «ΜΠΓΟΥΔΗ: Εμπορευματοποίηση/ασύμβατες χρήσεις, θέσεις ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ, Δράσεις (αγώνες)»

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ

Φλεβάρης 2024

ΗΜΕΡΙΔΑ της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ (28/02/2024) :

«Το ΜΠΓΟΥΔΗ ως ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ»

Εισηγητής: Δημήτρης Β. Κλεφτοδήμος, μέλος της Γραμματείας της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ

(****λόγω ασθενείας διαβάστηκε από τον Γ. Σταυρόπουλο)

Θέμα εισήγησης:

«ΜΠΓΟΥΔΗ: Εμπορευματοποίηση/ασύμβατες χρήσεις, θέσεις ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ, Δράσεις (αγώνες)»

● Είναι γνωστό ότι οι αστικοί σχεδιασμοί θέλουν την Αττική κύρια ως τουριστικό και διαμετακομιστικό κέντρο, εμπορευματοποιώντας ζωτικούς χώρους.

→ Στο βουνό του Υμηττού, αλλάζουν τις χρήσεις των ζωνών προστασίας για να εξυπηρετηθούν τα μεγάλα επιχειρηματικά σχέδια στο Ελληνικό και της «Αθηναϊκής Ριβιέρας», αλλά και δημοτικών αρχών .

Ο Υμηττός ακόμη και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας χαρακτηρίζεται Περιφερειακό Πάρκο ,που αποτελεί πλήγμα για τον δασικό του χαρακτήρα.

˃ Η συνέχεια (εισδοχή) του Υμηττού στην πόλη είναι το Μ.Π.ΓΟΥΔΗ.

Επίσης «ο χώρος του Πάρκου Γουδή αποτελεί έναν από τους εναπομείναντες ελεύθερους δημόσιους χώρους της Αθήνας ενώ παράλληλα, διαθέτει το συγκριτικό πλεονέκτημα άμεσης επαφής με τον ορεινό όγκο του Υμηττού».

˃ Το ΜΠΓΟΥΔΗ έκτασης 4.500 στρεμμάτων (ο πυρήνας του είναι 1.500 στρ.)έχει 50 ιδιοκτησίες 16 φορέων του ευρύτερου Δημόσιου τομέα.

˃ Είναι ένας χώρος με ιστορικό φορτίο :Στρατιωτική πόλη-αρχές του 1900 μέχρι τη 10ετία του 1980, Κίνημα Στρατιωτικού Συνδέσμου 1909, η εκτέλεση των έξι το 1922, χώρος εκτέλεσης πολιτικών κρατουμένων (με τελευταία το 1952 του Ν.Μπελογιάννη και 3 συντρόφων του), χώρος τεθωρακισμένων του χουντικού Πραξικοπήματος του 1967 και επέμβασης στο Πολυτεχνείο το 1973.

Είναι αναγκαία η ανάδειξη της ιστορικότητας του χώρου μέσω της επισκευής & επανάχρησης αξιόλογων ιστορικών κτιριακών συνόλων , στρατιωτικής και βιομηχανικής αρχιτεκτονικής : Διοικητήρια, Στάβλοι Ιππικού, Στρατώνες, Αρτοποιείο κ.ά.

ΣΧΕΔΙΟ Π.Δ/τος και ΘΕΣΕΙΣ της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ

Μετά την κατάθεση από το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠ.ΕΝ.), προς επεξεργασία στο Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ), του σχεδίου νέου Προεδρικού Διατάγματος,(σε αντικατάσταση του υπάρχοντος από 14/6/2011 Π.Δ/τος) για τον Υμηττό και τα Μ.Π. Γουδή – Ιλισίων, εκδόθηκε το 146/17-10-2022 πρακτικό επεξεργασίας του Ε’ Τμήματος του ΣτΕ που αποδέχεται τις δυσμενείς διατάξεις σε σχέση με το υπάρχον Π.Δ., ενώ επιδιώκεται η συγκάλυψη-νομιμοποίηση αυθαιρεσιών και παρανομιών στον Υμηττό(πλην των αυθαίρετων οικισμών ΝΑ του Υμηττού), αλλά και στο Μ.Π.ΓΟΥΔΗ που είτε έχουν ήδη συντελεστεί είτε διευκολύνεται η πραγματοποίησή τους.

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΜΑΣ

  1. ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΘΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ & να αποδοθούν στους Δήμους Αθηναίων και Ζωγράφου:

Το Σχέδιο Π. Διατάγματος, δίνει τη δυνατότητα παραμονής όλων των υπαρχόντων στρατοπέδων, δηλαδή του Βαρύτη, του Φακίνου και του Ζορμπά.

Στην έκταση που ακόμη δεν έχει παραδοθεί (περίπου 450 στρέμματα), υπάρχουν το Δυτικό στρατόπεδο Βαρύτη και το στρατόπεδο Φακίνου. Η απομάκρυνση των στρατοπέδων θα αυξήσει σημαντικά την έκταση του πάρκου, αφού τα στρατόπεδα διαθέτουν μεγάλες ελεύθερες εκτάσεις υψηλού πρασίνου και παραδοσιακά κτίρια που μπορούν να αξιοποιηθούν για πολιτιστικές δραστηριότητες. (βλ.μελέτες ΕΜΠ και ΔΠΘ).

→Αντί όμως τα ανενεργά στρατόπεδα (όπως του ΒΑΡΥΤΗ) να αποδοθούν στους όμορους δήμους , μεθοδεύτηκε με νομοθετική ρύθμιση(άρθρο 9 Ν.4407/2016,η σύσταση της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων(ΥΠΑΑΠΕΔ) για την ‘’αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α)…που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους…. Στόχος της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. είναι η προσέλκυση επενδύσεων, εγχώριων και διεθνών, με σκοπό αποκλειστικά τη σύναψη συμβάσεων μακροχρόνιων μισθώσεων για τα ακίνητα που της έχουν διατεθεί προς αξιοποίηση.’’

Δηλαδή η ΥΠΑΑΠΕΔ :

●’’εκτελεί χρέη μεσιτικής εταιρείας’’, όπως δηλώνει και ο Δ/ντής της (βλ. ‘’ΥΠΑΑΠΕΔ -Με Αρετή και Τόλμη’’ στο YouTube) και

Συνάπτει συμβάσεις μακροχρόνιων μισθώσεων δηλαδή την εμπορευματοποίηση του ΜΠΓουδή και ουσιαστικά ακυρώνει την άμεση υλοποίησή του.

Έτσι, ο Ν. 4407/2016 προωθεί το Real Estate της δημόσιας γης προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους.

Επισημαίνουμε ότι, ο χώρος του πρώην Στρατοπέδου Μιχ. Πλέσσα (Λεωφ.Μεσογείων & Γρ.Ξενοπούλου) έκτασης 18.643 τ.μ. νοικιάστηκε το 2020, από το ΤΕΘΑ στην ΔΕΗ για 50 χρόνια (μηνιαίο μίσθωμα 227.586 €) και στον χώρο αυτό θα κατασκευαστεί μεγαθήριο για την μετεγκατάσταση των κεντρικών υπηρεσιών της ΔΕΗ (από την οδό Χαλκοκονδύλη κ.α.).

Ο χώρος αυτός είχε αρχικά (το 1999) συμπεριληφθεί στο ερευνητικό πρόγραμμα ‘’Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή-Ιλισός’’ που είχε ανατεθεί από τον ΟΡΣΑ/ΥΠΕΧΩΔΕ στο ΕΜΠ-Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών , με την προοπτική να γίνει χώρος πρασίνου και αθλητισμού, όμως ‘’αφαιρέθηκε’’ προφανώς γιατί , διαχρονικά για όλες τις κυβερνήσεις, οι ‘’ανάγκες’’ του ΤΕΘΑ έχουν προτεραιότητα σε σχέση με τις κοινωνικές ανάγκες (κοινόχρηστοι χώροι, πράσινο, αθλητισμός) , ενώ σύμφωνα με το άρθρο 84 του Ν.3883/2010(167 Α’): ‘’Ακίνητα του ΤΕΘΑ μπορεί να παραχωρούνται κατά χρήση στο Δημόσιο ή ΝΠΔΔ και ιδίως στους ΟΤΑ, εφόσον τα ακίνητα αυτά δεν είναι αναγκαία για τις Ένοπλες Δυνάμεις και με την παραχώρηση της χρήσης εξυπηρετούνται λόγοι γενικότερου συμφέροντος’’. Διευκρινίζεται ότι η παραχώρηση χρήσης μπορεί να γίνει χωρίς αντάλλαγμα.

Είναι αδιανόητο τα στρατόπεδα να συνεχίσουν να παραμένουν εντός της πόλης. Ιδιαίτερα πρέπει να αποδοθούν άμεσα στους Δήμους Αθηναίων και Ζωγράφου στο σύνολό τους τα 965 στρέμματα(στον πυρήνα του πάρκου), βάσει του Ν. 732/1977.

2) ΟΧΙ ΑΣΥΜΒΑΤΕΣ ΓΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΧΡΗΣΕΙΣ -ΛΕΙΤΟΥΡΓΙEΣ

Το Σχέδιο Π.Δ/τος προβλέπει τη διατήρηση στον πυρήνα του πάρκου των ασύμβατων για Μητροπολιτικό Πάρκο χρήσεων – λειτουργιών, όπως του Μπάντμιντον, της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (ΕΠΟ), της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) «που αποκτούν χρήσεις διοίκησης, πολιτισμού και εκπαίδευσης / έρευνας, ενώ μπορεί ναυπάρξει και παραπέρα εξειδίκευση των χρήσεων με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ)». Ας σημειωθεί ότι:

Α)Το Μπάντμιντον (με κάλυψη 10 στρεμ. επί γηπέδου 23στρεμ) χωροθετήθηκε το 2002 ως προσωρινή κατασκευή με τη δέσμευση της πολιτείας ότι θα απομακρύνονταν με το τέλος των Ολυμπιακών αγώνων. Όμως με νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 20 Ν. 3342/2005) μονιμοποιήθηκαν οι εγκαταστάσεις του Γηπέδου Μπάντμιντον.

Μετά από προσφυγή στο ΣτΕ που έκανε το 2006 η Επιτροπή μας μαζί με τον ΠΣΑΑ και πολίτες των όμορων περιοχών η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την με αριθμό 1970/2012 απόφασή της:

1) έκρινε αντισυνταγματικό άρθρο 20 του ν. 3342/2005 περί μετατροπής του κτιρίου του Ολυμπιακού Κέντρου Badminton στο Γουδί σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων

2) ακύρωσε τη σχετική οικοδομική άδεια και τη πράξη αναθεώρησης αυτής και

3) έκρινε ότι το Μπάντμιντον πρέπει να κατεδαφιστεί γιατί

«Κατακερματίζει τον πυρήνα του πάρκου, δημιουργεί εικόνα απέραντου πάρκινγκ που δεν ταιριάζει σε Πάρκο και τελικά επιδεινώνει τις συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων, όχι μόνο της ευρύτερης περιοχής, αλλά και ολόκληρου του λεκανοπεδίου Αττικής».

Όμως και το Προεδρικό Διάταγμα του 2011 προέβλεπε την κατεδάφιση του Μπάντμιντον μετά τη λήξη της σύμβασής του, (δηλαδή το 2026).

Β) Η ΕΠΟ που επιτελεί Διοικητική λειτουργία, αφού είναι Τριτοβάθμιο σωματείο που δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του Πάρκου και έπρεπε να είχε απομακρυνθεί με τη λήξη της σύμβασής της, δηλαδή το 2019. Όμως εξακολουθεί είναι εγκατεστημένη καταχρηστικά σε δύο κτίρια .

Γ) Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (Γ.Γ.Ε&Τ.) θα μεταστεγαστεί στο Κεντρικό Κτίριο Ιππασίας, στον πυρήνα του Πάρκου με εκπρόθεσμη τροπολογία στο νόμο 4623/9.8.2019 αλλάζοντας τις χρήσεις γης, σε αντίθεση με το Π. Δ. του 2011, που ως χρήσεις στον πυρήνα του πάρκου ορίζει «Άλσος, ελεύθεροι χώροι, Αστικό Πράσινο» .

Η Επιτροπή μας κατήγγειλε αυτή τη ρύθμιση που καταστρατηγεί τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Επίσης το ΔΣ ΣΑΔΑΣ – Τμήμα Αττικής το 2020 επισήμανε ότι :

«η χωροθέτηση αυτή είναι ασύμβατη και ετερόκλητη. Θα επιφέρει αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας και αυθαίρετης στάθμευσης των αυτοκινήτων μέσα στο πάρκο και τελικά την υποβάθμιση και κατάτμηση της έκτασης του. Εντούτοις και σε συνέχεια αυτής της προβληματικής χωροθέτησης, στις 16/1/2020 εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη η αποδοχή της δωρεάς του Ιδρύματος Ωνάση για το κόστος μετεγκατάστασης της Γ.Γ.Ε.Τ».

Η κοροϊδία της επείγουσας ‘’ανάγκης’’ μετεγκατάστασης της Γ.Γ.Ε&Τ :

από το 2019 μέχρι πριν λίγο καιρό εξυπηρετούνταν ιδιωτικά συμφέροντα στον χώρο αυτό ,αφού δόθηκε στην τηλεοπτική εκπομπή TopChef!!!

από 19/10/2023 μέχρι 15/01/2024 είδαμε νέα εμπορευματοποίηση του χώρου από την ‘’πολιτιστική’’ εταιρεία ‘’Λάβρυς’’, για την έκθεση με τίτλο ‘’LifeinSpace’’.

3) ΟΧΙ ΝΗΣΙΔΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ (Δ2) ΣΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ (Δ1)

Δίνεται η δυνατότητα μέσα από το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) κτίρια της ζώνης Δ1 (Πυρήνας) να έχουν χρήση της ζώνης Δ2 (Περιφερειακής).

Επισημαίνουμε ότι το Π.Δ. του 2011 δεν προέβλεπε τέτοια δυνατότητα, δηλαδή αλλαγή χρήσης των κτιρίων του πυρήνα.

4) ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΡΟΧΟΦΟΡΩΝ στον Πυρήνα του ΠΑΡΚΟΥ-Ζώνη Δ1 (πλην των αναγκαίων)

Με τις θέσεις του Σχεδίου Π. Δ/τος δίνεται η δυνατότητα κυκλοφορίας οχημάτων και στον πυρήνα του πάρκου «σε εγκεκριμένες από πολεοδομικό σχέδιο οδούς».

Όμως δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι από το πολεοδομικό σχέδιο οδοί εντός του Πυρήνα του Πάρκου αλλά αυτοί που έγιναν με το ‘’ίδιον καθεστώς ‘’ του στρατού. Ακόμη κι αν υπήρχαν εγκεκριμένοι δρόμοι θα έπρεπε να γίνουν ποδηλατόδρομοι & περιπάτου.

Επίσης καθημερινά γίνεται διαμπερής κυκλοφορία τροχοφόρων στον Πυρήνα του Πάρκου (από και προς Λ.Μεσογείων , Π.Κανελλοπούλου-Κατεχάκη, Γ. Παπανδρέου ).

Να μην υπάρχει καμία απολύτως κυκλοφορία οχημάτων εντός του πυρήνα του Πάρκου (ζώνη Δ1) παρά μόνο για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, δυστυχημάτων και φυσικών καταστροφών (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα κλπ).

Το δίκτυο στρατιωτικών δρόμων να μετατραπεί σε πεζόδρομους / ποδηλατοδρόμους

5) ΟΧΙ ΥΠΟΓΕΙΟΣ ή ΥΠΑΙΘΡΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

  1. Βλέπουμε καθημερινά να χρησιμοποιούνται ελεύθεροι χώροι του Πάρκου για στάθμευση οχημάτων κάθε είδους (ΕΙΧ, φορτηγά, πούλμαν κλπ) καθώς και καμένα ΙΧ. Η ΕΛΑΣ κάνει τον περιοδικό έλεγχο των σχολικών κ.α. πούλμαν εντός του Πάρκου, ενώ η διαμπερής κυκλοφορία γίνεται καθημερινά.

2) Δίνεται η δυνατότητα κατασκευής, εντός του πυρήνα του πάρκου, υπόγειων κτιρίων στάθμευσης «σε θέσεις και με χωρητικότητα που θα υποδείξει το ΕΠΣ»

Η κατασκευή γκαράζ (υπαίθριο ή υπόγειο), στον πυρήνα του πάρκου θα επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στο Πάρκο:

  1. Θα αποκλειστεί η δυνατότητα υψηλού πρασίνου.
  2. Θα αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων αυτοκινήτων.

→Επίσης, δεν είναι απαραίτητη η κατασκευή του, αφού:

α) προβλέπεται η κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης περιφερειακά του πάρκου.

β) Υπάρχουν πολύ κοντά στο πάρκο δύο σταθμοί Μετρό (Κατεχάκη, Εθνική Άμυνα) αλλά και τρίτος στο άμεσο μέλλον (Γραμμή Μετρό 4 -στάση Γουδή).

6) ΟΧΙ ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ (ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ: ΕΥΠ κ.α.)

Με τις θέσεις του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος:

α) προβλέπεται στην περιφερειακή Ζώνη (Δ2) μέσα από το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο η δυνατότητα ανέγερσης νέων κτιρίων, αλλά και επέκτασης υπαρχόντων.

β) «Επανεξετάζεται στο πλαίσιο του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ), η ανάγκη επιπλέον δόμησης στην ιδιοκτησία της Εθν. Υπ/σίας Πληροφοριών (ΕΥΠ).

Σχεδιάζεται να ανεγερθεί τεράστιο κτίριο της ΕΥΠ, συνολικής επιφάνειας ορόφων 28.000 τ.μ. και ύψους 27 μέτρων.

7) ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ (ΕΠΣ) να μην αναιρούν το χαρακτήρα του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή

Με τις διατάξεις του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται η εκπόνηση Ειδ. Πολεοδομικών Σχεδίων από το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με τη μορφή Π. Δ/των. σε κατεύθυνση δυσμενέστερη της υφιστάμενης, αλλοιώνοντας τον πυρήνα του Πάρκου και καταργώντας τα εργαλεία της Ζώνης Ελεγχόμενης Ανάπτυξης (ΖΟΕ), του Σχεδίου Γενικής Διάταξης(ΣΓΔ) και των Πολεοδομ. Μελετών που προβλέπονταν στο Π.Δ. 2011.

8) ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΡΑΞΕΩΝ

Προβλέπεται και από το Π.Δ. του 2011 αλλά δεν υπήρξε η πολιτική βούληση, παρόλο που οι περισσότερες περιφράξεις δεν έχουν λόγο ύπαρξης .

Αντίθετα κατασκευάζονται νέες για την εμπορευματοποίηση κοινόχρηστων χώρων (ΖώνηΔ1) ενώ καθιστούν προβληματική τη πρόσβαση σε χώρους του Πάρκου.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός της παράνομης/αυθαίρετης ενέργειας του ΟΠΑΝΔΑ να κλειδώσει την μεταλλική πόρτα μεταξύ του άλσους-δάσους και του Αθλητικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων ,καταργώντας την πρόσβαση μεταξύ των χώρων αυτών.

9) ΟΧΙ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΤΙΚΩΝ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ στο ΦΥΤΩΡΙΟ

Με το σχέδιο του Π.Δ/τος παρέχεται δυνατότητα χωροθέτησης Κεντρικού Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΚΣΜΑ) στο Πάρκο αλλά και κομποστοποίηση φυτικών υπολειμμάτων (όχι μόνο από το Μ.Π.Γουδή αλλά για όλο το Δήμο Αθηναίων) στο ΦΥΤΩΡΙΟ του Δήμου Αθηναίων .

Είναι φανερή η επί το χείρον ρύθμιση για το περιβάλλον.

Μία τέτοια χρήση είναι ασύμβατη με το σύνολο του Μητροπολιτικού Πάρκου.

10) ΑΜΕΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ & ΔΑΣΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ:

Στις αυθαίρετες κατασκευές των εκκλησιών εντός του πυρήνα του ΜΠΓ

Στην αυθαίρετη κοπή δέντρων (χωρίς την έγκριση της Δ/νσης Δασών και χωρίς την έγκριση Μελέτης Διαμόρφωσης από το ΥΠ.ΕΝ.) στον πυρήνα του Πάρκου.

Α) Στον χώρο του Αναψυκτηρίου του Στρατού (πρώην ΥΑ και τώρα AnassaCityEvents), επιφάνειας 11.194 τ.μ. που είχε μισθωθεί στις 20/3/2019 από το ΤΕΘΑ σε ιδιωτική εταιρεία CATERINGγια 20 χρόνια με μίσθιο 6000ευρώ/μήνα .Ειδικότερα:

  1. Εκ των υστέρων(2/12/2020) εγκρίθηκε η Μελέτη Διαμόρφωσης του περιβάλλοντος του αναψυκτηρίου χώρου, ενώ το αναψυκτήριο είχε κατεδαφιστεί και αυτό είχε διαπιστωθεί από το Σώμα Επιθεωρητών του ΥΠ.ΕΝ. και το ΤΕΚ της Υ.ΔΟΜ. Δ.Αθηναίων( Μάης 2019), όπως ανέφερε και εκπρόσωπος της Επιτροπής μας στη συνεδρίαση (τηλεσυνδιάσκεψη) του Συμβουλίου Μητροπολιτικού Σχεδιασμού /ΥΠΕΝ.
  2. Εκδόθηκε οικοδομική άδεια ‘’ανακατασκευής’’ κτιρίου (του κατεδαφισμένου) και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου, η οποία δεν ελέγχθηκε από την Υ.ΔΟΜ. Δήμου Αθηναίων , παρά τις επιστολές μας καθώς και εγγράφων του ΣΕΝΕ/ΥΠΕΝ.
  3. Επεκτάθηκε παράνομα η περίφραξη της (παράνομα) οικοδομικής αδείας σε βάρος του παρακείμενου ‘’πεζόδρομου’’.

Β) Στον κοινόχρηστο χώρο ‘’Πάρκο ΑρχΩν’’,δίπλα στον χώρο στάθμευσης :

  1. Μισθώθηκε από την ΥΠΑΑΠΕΔ/ΤΕΘΑ σε ιδιωτική εταιρεία στις 16/12/2021 (με μηνιαίο μίσθωμα 1.375 € για 12 έτη) χωρίς εγκεκριμένη Μελέτη Διαμόρφωσης όπως αναφέρει (6/5/2022) η αρμόδια υπηρεσία (ΔΣΜΠ/ΥΠΕΝ).
  2. Ο Δήμος Αθηναίων , στα διοικητικά όρια του οποίου βρίσκεται ο χώρος δεν προέβη σε ελέγχους νομιμότητας των εγκαταστάσεων .

Στις 3/2/2023, εκπρόσωποι της Επιτροπής μας συναντήθηκαν με τον τότε Δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη. Στη συζήτηση που ακολούθησε ο τ. Δήμαρχος :

• διαβεβαίωσε για το προσωπικό του ενδιαφέρον και υποσχέθηκε πως έχει ήδη αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες για: άμεση σύσταση Φορέα για την διαχείριση του Πάρκου, απομάκρυνση των στρατοπέδων, διεκδίκηση των υπολοίπων 450 στρεμμάτων, που έχουν ήδη μεταγραφεί υπέρ του Δήμου Αθηναίων.

Επιφυλάχθηκε να απαντήσει, αφού προηγουμένως πληροφορηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του , σχετικά με το αίτημα της Επιτροπής μας και εγγράφων τόσο του ΣΕΝΕ/ ΥΠΕΝ όσο και της ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.Σχ/Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής για :

α) Την ανάκληση ,από την Δ/νση Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, της κακώς εκδοθείσας οικοδομικής αδείας για ‘’ανοικοδόμηση’’ του κατεδαφισμένου τον Μάϊο του 2019 αναψυκτηρίου (νυν Anassa ) επιφανείας 370 τ.μ. στον πυρήνα του πάρκου και

β) Την απομάκρυνση των αυθαίρετων κατασκευών του λεγόμενου Πάρκου ΑρχΩν.

Εξέφρασε, μη αποδεκτή από την Επιτροπή μας, δικαιολόγηση για τη σύμπλευση με το σχέδιο του νέου Προεδρικού Διατάγματος που περιλαμβάνει δυσμενέστερες διατάξεις για τις χρήσεις γης, σε σχέση με το υπάρχον Π. Δ. 2011.

Σημειώνουμε ότι στη νέα συνάντηση της Επιτροπής μας στις 26/7/2023 με τον τότε δήμαρχο Κ. Μπακογιάννη ουσιαστικά δεν λάβαμε απαντήσεις για το ΜΠΓΟΥΔΗ.

Η πραγματικότητα διαψεύδει τους αρμόδιους κυβερνώντες:

Α) Ο τ. Δήμαρχος Αθηναίων Κ.Μπακογιάννης:

1) Δεν διεκδίκησε να του παραδοθούν τα παραχωρημένα με το Ν.732/1977 υπόλοιπα στρέμματα που έχουν μάλιστα μεταγραφεί στο Υποθηκοφυλακείο.

2) Υπέγραψε σύμβαση με την ΕΤΑΔ , η οποία εκμισθώνει στον Δ. Αθηναίων τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του Ολυμπιακού Κέντρου και την Κεντρική Αγωνιστική Αρένα του με εμβαδό γηπέδου περίπου 8,5 στρεμμάτων .

Β) Αρχές του 2023 είδαμε την γρήγορη προώθηση της διαδικασίας, από μέρους του ΥΠΕΝ και του Δήμου Αθηναίων, για την τροποποίηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου στον χώρο του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ), το οποίο είναι ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το Υ.Ε.Π.& Θ. Επισημαίνουμε ότι:

●Στην συνεδρίαση του Δ.Σ. του Δήμου Αθηναίων στις 30/01/2023 δύο εκπρόσωποι της Επιτροπής μας στην τοποθέτησή τους κάλεσαν το Δ.Σ. να λάβει θέση κατά της τροποποίησης του Ρ. Σ. η οποία, αν εγκριθεί, θα επιβαρύνει επιπρόσθετα το Μ.Π. ΓΟΥΔΗ. Τελικά με οριακή πλειοψηφία (20 υπέρ,18 κατά) εγκρίθηκε η πρόταση τροποποίησης.

●Αντί να μειωθούν οι καθορισμένοι (πριν από το Π.Δ. του 2011) όροι δόμησης, αυτοί αντίθετα ισχύουν και με τα νέα κτίρια που προτείνεται να οικοδομηθούν θα έχουν συνολικά κτιστεί 27.193τ.μ. από τα ‘’επιτρεπόμενα’’ 29.222 τ.μ.

●Όταν πρόκειται για χρηματοδότηση από την ΕΕ και το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), τόσο το ΥΠΕΝ όσο και ο Δήμος Αθηναίων δρουν με πρωτοφανή (για τα ελληνικά δεδομένα) ταχύτητα για επίσπευση των διαδικασιών ‘’λόγω του κινδύνου απένταξης του έργου’’ και ‘’τήρησης των προθεσμιών για τη χρηματοδότηση’’, αφού ‘’η μελέτη του κτιριακού έργου έχει ολοκληρωθεί με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ’’. Επιπλέον, για το νέο κτίριο ύψους 22 μέτρων ‘’είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός ανέγερσης προκειμένου το έργο να κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ’’(αιτιολόγηση από το ΥΠΕΝ)

Δηλαδή, παρακάμπτουν το ισχύον Π.Δ. του 2011 (μείωση Συντελεστή Δόμησης κλπ) ενώ δεν είναι στις προτεραιότητές τους (διαχρονικά) τα αυτονόητα:

η προστασία και υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή-Ιλισίων και αυτών που έχουν θεσμοθετηθεί με το Π.Δ. του 2011

3. Επίσης βλέπουμε την πρεμούρα που έχει η κυβέρνηση :

Να ψηφιστεί ο Ν.5037/2023 (ΦΕΚ58Α/2023), ο οποίος περιλαμβάνει διατάξεις για ΑΠΕ, ενεργειακές κοινότητες, εκχερσωμένες εκτάσεις, δασικούς χάρτες και για τη δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας & Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με επιπτώσεις στο κοινωνικό αγαθό, το νερό.

→Επίσης περιλαμβάνει «φωτογραφικές» πολεοδομικές χωροταξικές ρυθμίσεις όπως άρθρο 246, σύμφωνα με το οποίοθα ανεγερθεί ένα ακόμη κτίριο 6.400 περίπου τ.μ. ‘’ Ιατρικής Βιβλιοθήκης’’ σε δημόσιο ακίνητο (εν τοις πράγμασι δάσος), έκτασης 8 στρ. εντός των διοικητικών ορίων του Δ.Αθηναίων, και επιπλέον δύναται να υπαχθούν στον ν. 4495/2017 υφιστάμενα κτίσματα 1.433τμ. Δηλαδή , εκδηλώνεται η πολιτική βούληση να τσιμεντοποιηθεί ένας ακόμη χώρος του ΜΠΓΟΥΔΗ.

●Υπενθυμίζουμε τις ad hoc επεμβάσεις στο Μ.Π. ΓΟΥΔΗ στο παρελθόν αφού ‘’με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, έγιναν διάφορες ρυθμίσεις που ανατρέπουν σταδιακά βασικά στοιχεία της πρότασης ΕΜΠ και του Π.Δ. Υμηττού: χωροθέτηση του Παιδιατρικού Ογκολογικού Κέντρου, ανέγερση του Μπάντμιντον, ανέγερση Φοιτητ. Εστιών, ανέγερση κτιρίου ‘’ΙΙΒΕΑΑ’’(βλ. Μελέτη Δημοκρίτειου Παν/μίου Θράκης 2011).

11. ΝΑ ΣΥΣΤΑΘΕΙ ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΜΠ ΓΟΥΔΗ-ΙΛΙΣΙΩΝ

Σύμφωνα με το ΠΔ του 2011 ‘’για διάστημα όχι μεγαλύτερο των τριών ετών, αρμόδιος φορέας διαχείρισης των Ζωνών (του Πάρκου) είναι ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας’’. Δυστυχώς, ουσιαστικά δεν υπήρξε διαχείριση!

Ας σημειωθεί ότι διαχρονικά ούτε το ΥΠΕΧΩΔΕ (νυν ΥΠΕΝ) ούτε οι όμοροι Δήμοι μερίμνησαν για την επείγουσα ανάγκη δημιουργίας του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή και ίδρυσης του φορέα Διαχείρισής του, ενώ και άλλοι δημόσιοι φορείς (ΥΠΕΘΑ – ΤΕΘΑ – Υπ. Ανάπτυξης ,ΕΤΑΔ κ.α) καθώς και η Εκκλησία εκμεταλλεύονται την αδιαφορία των αρμόδιων φορέων, για να «καλύψουν τις δικές τους ανάγκες» αδιαφορώντας για το περιβάλλον. Έτσι προωθείται η εμπορευματοποίηση του πάρκου μέσω συμβάσεων με ιδιώτες και η καταστρατήγηση του άρθρου 24 του Συντάγματος.

Στο τέλος του 2023 λάβαμε (από τον δήμαρχο Παπάγου-Χολαργού) σχέδιο του Π.Δ/τος σύστασης του Φορέα Διαχείρισης του ΜΠΓΟΥΔΗ-ΙΛΙΣΙΩΝ από το οποίο προκύπτει(άρθρο 11) ότι πόροι-έσοδα του Φορέα Διαχ/σης μπορούν να είναι ‘’ανάλογα από το βαθμό επίτευξης οικονομικής αυτοτέλειας από τις δραστηριότητές του και την αξιοποίηση της παραχωρηθείσας σε αυτόν δημόσιας περιουσίας’’. Το σχέδιο αυτό είναι επί το δυσμενέστερον σε σχέση ακόμη και με το αντίστοιχο του 2019.

Θέση της ΕΑΜΠΓ είναι να συσταθεί ενιαίος φορέας διαχείρισης του Πάρκου με Διοικητική και Οικονομική αυτοτέλεια, θεσμικά εξασφαλισμένους σταθερούς και επαρκείς οικονομικούς πόρους, και όρια ευθύνης του τα προβλεπόμενα από το Π.Δ. του 2011

ΑΓΩΝΕΣ/ΔΡΑΣΕΙΣ της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ

Η ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ αγωνίζεται από το 1997με Συγκεντρώσεις -Πορείες-Ημερίδες-Δελτία Τύπου -παρεμβάσεις σε αρμόδιους φορείς κλπ. και σε συνεργασία με άλλους φορείς (επιστημονικούς, εργασιακούς, πολιτιστικούς κ.α. ),για την υλοποίηση του ΜΠΓΟΥΔΗ.

Θεωρούμε σημαντικό το ότι 15 φορείς (πολιτιστικοί, περιβαλλοντικοί , επιστημονικοί, εργασιακοί ,κ.α) μετά από πρόσκληση της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ και συνδιοργάνωσαν:

  1. στις 24/11/2019 Ημερίδα για τα Μητροπολιτικά Πάρκα τους ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους και την Κλιματική Αλλαγή και
  2. στις 12/02/2020 πορεία διαμαρτυρίας προς το ΥΠΕΝ.

Επίσης, η ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ στις 12/10 /2022 διοργάνωσε, στην αίθουσα του ΠΣΑΑ, Ημερίδα με τίτλο ‘’ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ SOS’’ .

Στη συνέχεια στις 20/11/2022 οργάνωσε τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας με την παρουσία πολιτών (κύρια των όμορων δήμων του Μ.Π. Γουδή-Ιλισίων), κοινωνικών φορέων των όμορων Δήμων και με πορεία εντός του Πάρκου με συμβολικό μπλοκάρισμα της διαμπερούς κυκλοφορίας .

Η Επιτροπή μας :

  1. Στις 28/09/2023 πραγματοποιήθηκε η συγκέντρωση που κάλεσε η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή στον χώρο του Πάρκου. Ακολούθησε πορεία μέσα στο Πάρκο και επιτόπια αναγνώριση των προβλημάτων με ξενάγηση από την Επιτροπή.

ΕΝΩ :1)επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πόσο σημαντικοί είναι οι δημόσιοι χώροι για το αστικό περιβάλλον και η διαβίωση σε αυτό ,καθώς και την άμεση σχέση μεταξύ των χώρων πρασίνου στις πόλεις και της υγείας του πληθυσμού και

2) ανέκυψε η πανδημία που ανέδειξε περισσότερο τη σοβαρή έλλειψη κοινοχρήστων χώρων πρασίνου και αναψυχής θέτοντας επιτακτικά το αίτημα για την πρόβλεψη, τη δημιουργία, την προστασία και ανάδειξή τους,

ΟΜΩΣ αυτή η ΑΜΕΣΗ κοινωνική ανάγκη καθώς και άλλες(παιδεία, υγεία, περιβάλλον, ενέργεια, νερό, ασφαλή τρένα κλπ) δεν συνάδει με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Οι εκάστοτε Κυβερνήσεις και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Αθήνας με αποτέλεσμα:

1)Οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι παραδίνονται σταδιακά στην τσιμεντοποίηση & εμπορευματοποίηση (Ελληνικό, Ελαιώνας, χώρος ΠΥΡΚΑΛ, Ακαδημία Πλάτωνος , πλατεία Εξαρχείων , λόφος Στρέφη , Άλσος Πεδίον Άρεως-πλατεία Πρωτομαγιάς, Αττικόν Άλσος ,ρέματα ,βουνά-δάση (ανεμογεννήτριες, εξορύξεις),παραλίες (όπου πανελλαδικά το ακτιβιστικό κίνημα για ελεύθερες παραλίες το καλοκαίρι του 2023 διαμαρτυρήθηκε δημόσια για την καταχρηστική και παράνομη κατάληψη χώρων του αιγιαλού για ξαπλώστρες από επιχειρήσεις του  τουριστικού κλάδου ζήτησε την επιβολή του νόμου ,με επιτυχία).

2)Να κινδυνεύουν άμεσα με τσιμεντοποίηση οι τελευταίοι εναπομείναντες χαρακτηρισμένοι κοινόχρηστοι χώροι (π.χ. ο χώρος της ΤΡΑΠΕΖΑΣ της ΕΛΛΑΔΟΣ στους Ελληνορώσους, στην οδό Γρ.Ξενοπούλου, απέναντι από το τ. Σ/Δ Πλέσσα)

Αμέσως μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές η Επιτροπή μας απέστειλε επιστολές προς τους νεοεκλεγέντες δημάρχους των όμορων δήμων και τον νέο Περιφερειάρχη Αττικής για να τους ενημερώσει για το ΜΠΓΟΥΔΗ. Δυστυχώς μας δέχτηκε μόνο ο δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού συμφωνώντας στη πλειοψηφία των θέσεών μας.

Η ΕΑΜΠ ΓΟΥΔΗ, δεν βλέπει αποκομμένο το ζήτημα του περιβάλλοντος από τις άλλες ζωτικές ανάγκες του λαού και διαχρονικά εκφράζει την αλληλεγγύη της στους πολίτες και φορείς που αγωνίζονται κατά της απαξίωσης & εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών, με ανακοινώσεις-ψηφίσματα & με φυσική παρουσία (σύμφωνα με τις δυνατότητές της) κλπ.

●Μετά το περιβαλλοντικό έγκλημα του σχεδιασμού τσιμεντοποίησης & εμπορευματοποίησης των μεγάλων ελεύθερων χώρων στον Ελαιώνα και στο Ελληνικό, δεν πρέπει να χαθεί η τελευταία ευκαιρία για να αποκτήσει το Λεκανοπέδιο της Αθήνας: ένα μεγάλο Μητροπολιτικό Πάρκο στην περιοχή Γουδή.

Η υπεράσπιση των κοινωνικών/κοινών αγαθών είναι υπόθεση όλων μας. Με τους αγώνες μας θα αποτρέψουμε την εμπορευματοποίησή τους.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το