της Βιολέττας Πατέλη

Δυο χρόνια πανδημίας και οι απολογισμοί πολλών κρατών για την εκπαίδευση έγιναν στην πρόσφατη Παγκόσμια Εκπαιδευτική Συνάντηση της UNESCO για το 2021 που πραγματοποιήθηκε στις 13 Ιουλίου, στο περιθώριο του Πολιτικού Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Εκεί δεκάδες Υπουργοί, ποικίλοι φορείς, εκπρόσωποι της UNESCO αλλά και της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, κατά κοινή ομολογία παραδέχτηκαν ότι η κρίση Covid-19 είχε καταστροφικές επιπτώσεις στην εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο. Πολύ ωραία διατύπωσαν αυτά που εμείς δάσκαλοι, γονείς και μαθητές έχουμε βιώσει στο πετσί μας αυτούς τους 18 μήνες ταραχώδους εκπαιδευτικής ζωής μέσα και έξω από τις τάξεις, στη μοναξιά του σπιτιού ή της τάξης μπροστά από μια οθόνη. Παραδέχτηκαν πώς η Covid-19 έχει επηρεάσει δυσανάλογα ευάλωτους και περιθωριοποιημένους πληθυσμούς επιδεινώνοντας τις υφιστάμενες μαθησιακές ανισότητες. Όλες οι τοποθετήσεις τους αφορούσαν τους τρόπους εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο για την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων για τη μαθησιακή κρίση. Παντού καινοτομίες και διδάγματα που αντλήθηκαν από τη δράση αντιμετώπισης και ανάσχεσης της Covid-19 τους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες και στο δια ταύτα αερολογίες.

Τα είπαν μεταξύ τους σε αυτή τη διεθνή εκπαιδευτική συνάντηση με πρωταρχικό στόχο να ευλογήσουν τα γένια τους. Να πουν πόσο καλά τα έκαναν όλα και να ανταλλάξουν όρκους «αιώνιας» συνεργασίας. Με τη ματιά τους στην επίτευξη των στόχων για το 2030!!

Οι Υπουργοί Παιδείας των κρατών άλλοι πιο μετρημένοι και άλλοι υπερφίαλοι.

Η γενική λογική αφορούσε το μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, την ψηφιακή γνώση, τη δημιουργία διαδικτυακών καναλιών. Πουθενά δεν ακούστηκε πρόσληψη εκπαιδευτικών, μείωση μαθητών στην τάξη, συγκεκριμένη μέριμνα για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Όσο για την Υπουργό Παιδείας της Ελλάδας επισήμανε ως μέγιστο τα 450 εκ. που η Ελλάδα επένδυσε σε ψηφιακή μάθηση για την παροχή ίσης πρόσβασης σε ποιοτική εκπαίδευση για «όλους τους μαθητές» και διαφήμισε τα εργαστήρια δεξιοτήτων από 4-15 ετών, προκειμένου η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα μέσω αυτών να γίνει κτήμα όλων!!

Εν τω μεταξύ η UNICEF κρούοντας κώδωνα κινδύνου μπροστά στο άνοιγμα των σχολείων τόνισε: «Εν όψει της Παγκόσμιας Εκπαιδευτικής Συνάντησης στις 13 Ιουλίου, προτρέπουμε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων και τις κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα στην ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων για να αποφευχθεί μια καταστροφή γενεών».

Και συνεχίζει «Το κλείσιμο των σχολείων υποθηκεύει το μέλλον μας για ασαφή οφέλη για το παρόν μας. Πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα σε κάτι καλύτερο. Μπορούμε να ξανανοίξουμε τα σχολεία με ασφάλεια και πρέπει».

Τα σχολεία είτε άνοιξαν ήδη σε πολλά μέρη της Ευρώπης και της Αμερικής και του κόσμου ολόκληρου, ή θα ανοίξουν τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου. Και πέρα από μάσκες, εμβολιασμούς και test που τίθενται ως προϋποθέσεις για το άνοιγμα στα περισσότερα σχολεία του δυτικού κόσμου, πουθενά δε γίνεται πραγματική συζήτηση πώς θα βοηθηθούν οι μαθητές προκειμένου να ανακτήσουν το χαμένο διδακτικό αλλά και «κοινωνικό» χρόνο.

Μια γέφυρα για το νέο ξεκίνημα-Ιταλία

Από τα λίγα προγράμματα ένταξης στην εκπαιδευτική πραγματικότητα εκπόνησε η Ιταλία που και σε αραίωση μαθητών προχώρησε σε προηγούμενη φάση και επιπλέον εκπαιδευτικούς προσέλαβε.

Οι Ιταλοί για το φετινό καλοκαίρι πρότειναν να μείνουν ανοιχτά τα σχολεία με επιπλέον εξασφάλιση οικονομικών πόρων για την υλοποίηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων για να βοηθήσουν τους μαθητές να ενισχύσουν τις ικανότητές τους για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, επανακτώντας παράλληλα τη σύνδεση με το σχολικό περιβάλλον και τους συμμαθητές που χάθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας. Με συνολικό ποσό 510 εκατομμύρια ευρώ –από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους– οι δραστηριότητες αφορούν εκπαιδευτικούς, διοικητικό προσωπικό και εξωτερικούς συνεργάτες δόμησαν ένα προαιρετικής παρακολούθησης πρόγραμμα 3 φάσεων.

Η φάση Ι (Ιούνιος) στοχεύει στην ενίσχυση των μαθητών και των γνωστικών και κοινωνικών ικανοτήτων των μαθητών μέσω συνεργατικών σπουδών, υπαίθριων δραστηριοτήτων, εργαστηρίων και άλλων δραστηριοτήτων που μπορούν να εμπλέξουν εξωτερικά μαθήματα.

Η Φάση ΙΙ (Ιούλιος-Αύγουστος) έχει ως σκοπό να κάνει τους μαθητές και τους μαθητές να ανακτήσουν την κοινωνική τους διάσταση, μέσα από δραστηριότητες που συνδέονται με τη μουσική, τις τέχνες, τον αθλητισμό, την πληροφορική, τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον, τη δημιουργική γραφή κλπ. Αυτή η φάση μπορεί επίσης να περιλαμβάνει εξωτερικούς χώρους όπως θέατρα, κινηματογράφους, μουσεία, βιβλιοθήκες, πάρκα και αθλητικά κέντρα.

Η φάση ΙΙΙ (Σεπτέμβριος) εισάγει τους μαθητές στο νέο σχολικό έτος και, εκτός από όλες τις προηγούμενες δραστηριότητες, περιλαμβάνει καθοδήγηση, ψυχολογική υποστήριξη, δραστηριότητες ένταξης.

Πρώτα απολύουμε τους δασκάλους και μετά απαλλασσόμαστε από τον ιό- Ισπανία

Ανοίγουν τα σχολεία με περισσότερους μαθητές ανά τάξη και απολύοντας εκπαιδευτικούς.

Πανδημία ήταν και εν ευθέτω πού θα πάει… θα περάσει. Μαζί της σαρώνει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών αλλά και χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Στην Ισπανία η νέα Υπουργός Παιδείας εξαγγέλλει άνοιγμα των σχολείων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και υποστηρίζει ότι, αφού οι εκπαιδευτικοί ήταν καλά παιδιά και εμβολιάστηκαν, η κυβέρνηση για να τους ανταμείψει θα επαναφέρει τον αριθμό των μαθητών από 20 που ήταν λόγω πανδημίας σε 25 και 30 και φυσικά θα απολύσει τους 35.000 επιπλέον εκπαιδευτικούς που είχαν προσληφθεί με χρηματοδότηση από το εκπαιδευτικό ταμείο Covid ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πακέτο χρημάτων ήταν και τελείωσε. Μαζί και μια αξιοπρεπής ζωή των σχολείων.

Χαμένο το 1/3 του διδακτικού χρόνου στην Αγγλία αλλά η αξιολόγηση-αξιολόγηση

Οι μαθητές στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν χάσει περίπου το ένα τρίτο του διδακτικού χρόνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να βοηθήσει μαθητές στην Αγγλία να αναπληρώσει την απώλεια. Τα λεφτά δεν έφτασαν και η υποχρηματοδότηση που καταγγέλλουν οι διευθυντές των σχολείων ήταν ένας από τους λόγους που οδήγησε στην παραίτηση του Sir Kevan Collins- ο οποίος είχε διοριστεί για να επιβλέπει την ανάκαμψη της εκπαίδευσης.

Ακόμη: Έξι εκπαιδευτικά συνδικάτα ζητούν επιπλέον χρήματα για τη βελτίωση του εξαερισμού στα σχολεία της Αγγλίας, υποστηρίζοντας ότι τα καλύτερα μέτρα ροής αέρα θα βοηθήσουν στον περιορισμό της μετάδοσης και των ασθενειών.

Κι ενώ ο κόσμος καίγεται και τα παιδιά δεινοπαθούν κλεισμένα στο σπίτι μαζί με τις οικογένειές τους που πολλές από αυτές υποφέρουν και οικονομικά, η Ofsted δεσμεύεται ότι οι επιθεωρήσεις-αξιολογήσεις που πάγωσαν λόγω καραντίνας θα προχωρήσουν κανονικά.

Παροχή πρόσθετης υποστήριξης με προσλήψεις εκπαιδευτικών και κοινωνικών λειτουργών -Φίλτρα αέρα και τεστ είναι το τρίπτυχο ανοίγματος των σχολείων στην Γερμανία.

Η ημερομηνία ανοίγματος των σχολείων στα κρατίδια της Γερμανίας ποικίλλει όπως και τα μέτρα. 2 ή 3 τεστ την εβδομάδα, λιγότερο ή περισσότερο υποχρεωτική η χρήση μάσκας, εμβόλια.

Από γονείς, εκπαιδευτικούς και την πολιτική αντιπολίτευση ασκήθηκε κριτική ότι η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε για άλλη μια φορά επαρκώς τις θερινές διακοπές για να καταστήσει ασφαλέστερες τις σχολικές αίθουσες.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πάλι διαρρηγνύει τα ιμάτιά της και υπόσχεται ότι θα χρηματοδοτήσει το ασφαλές άνοιγμα και ζητά από δήμους και κρατίδια να συμβάλλουν κι αυτά.

Ταυτόχρονα, θα ξεκινήσει πρόγραμμα με στόχο την παροχή πρόσθετης υποστήριξης σε παιδιά και νέους με συμπληρωματικές ευκαιρίες μάθησης και περισσότερη κοινωνική εργασία στα σχολεία, ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Britta Ernst στο Πότσνταμ.

Για τον σκοπό αυτό, θα χρησιμοποιηθούν επιπλέον εκπαιδευτικοί, μαθητές ως βοηθοί και πολυάριθμοι κοινωνικοί λειτουργοί για δύο σχολικά έτη.

Οι υγειονομικές υπηρεσίες θα αξιολογούν την επίπτωση των λοιμώξεων σε εβδομαδιαία βάση. Στο μέλλον, θα υπάρχουν τρία στάδια. Το πράσινο στάδιο προβλέπει την κανονική λειτουργία. Στο κίτρινο χρώμα, θα υπάρχει εναλλασσόμενη διδασκαλία. Στο κόκκινο επίπεδο, τα σχολεία θα κλείσουν και πάλι.

Με μηχανήματα εξαερισμού αιθουσών ανοίγουν πολλά σχολεία στις ΗΠΑ 

Καθώς τα σχολεία έχουν ήδη ανοίξει στις ΗΠΑ, ο αριθμός των κρουσμάτων COVID-19 λοίμωξης στα παιδιά έχει αυξηθεί κατακόρυφα επισημαίνει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων. Παρατηρείται μία σταθερή αύξηση των κρουσμάτων από τις αρχές Ιουλίου, με 72.000 κρούσματα την προηγούμενη εβδομάδα, σημαντικά περισσότερα από τα 39.000 της εβδομάδας πριν από αυτήν. Η σύσταση στις ΗΠΑ είναι ο εμβολιασμός όλων των παιδιών άνω των 12 ετών, και η επιστροφή στις τάξεις με την απαραίτητη χρήση μάσκας.

Υπό την αιγίδα του John Hopkins School of Public Health δαπανώνται μεγάλα ποσά για τη βελτίωση του εσωτερικού αερισμού στα σχολεία. Η διασφάλιση ότι τα μηχανήματα εξυγιαίνουν τον αέρα είναι μια επένδυση και ένα οικονομικά αποδοτικό μέτρο δημόσιας υγείας για τη μείωση της μετάδοσης του SARS-CoV-2, παρέχει ένα ασφαλέστερο περιβάλλον και βελτιώνει τη μάθηση κατά τους Aμερικανούς ειδικούς.

Ελλάδα – Άνοιγμα σχολείων Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσέρχονται στην εργασία τους με πιστοποιητικό εμβολιασμού, βεβαίωση παρελθούσας νόσησης από κορωνοϊό (τελευταίου εξαμήνου) ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα με ευθύνη του εργαζομένου. Αντί δηλαδή των τακτικών τεστ από το ίδιο το κράτος στο σύνολο των εκπαιδευτικών εφαρμόζεται μια αυταρχική και απόλυτα εκβιαστική- αυθαίρετη πολιτική που υποχρεώνει τους υγιείς εκπαιδευτικούς να πληρώνουν από 100- 200 ευρώ κάθε μήνα από την τσέπη τους, κι άλλα τόσα προφανώς θα πληρώνουν οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε απομακρυσμένα χωριά και νησιά, αφού θα πρέπει να μετακινούνται δυο φορές την εβδομάδα σε φαρμακείο, όπου θα υπάρχει πρόθυμος φαρμακοποιός να τους διενεργεί το rapid test.

Και οι μαθητές θα προσέρχονται στη σχολική μονάδα με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού τεστ, το οποίο θα πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα.

Την ίδια στιγμή οι μαθητές παραμένουν 25 ανά τμήμα και καμία πρόβλεψη για περαιτέρω διαχωρισμό ούτε καν στα τμήματα του ολοήμερου προγράμματος που διαθέσιμες αίθουσες υπάρχουν. Οι διορισμοί μονίμων υπολείπονται κατά πολύ των πραγματικών αναγκών σχολείων και μαθητών και οι προσλήψεις αναπληρωτών βρίσκονται κάτω από τον κόφτη των περικοπών του ΥΠΑΙΘ.

Η υπέρβαση της έκτακτης ανάγκης μπορεί να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικά εάν επαναβεβαιωθεί η αξία του σχολείου, ένα ανοιχτό, συνεκτικό και χωρίς αποκλεισμούς σχολείο, ως τόπος σύστασης για το άτομο και τον πολίτη, που έχει τις ρίζες του στο έδαφός του και υποστηρίζεται από την ενεργό συμμετοχή ολόκληρης της κοινότητας. Ένα σχολείο ικανό να αποτελέσει κινητήρια δύναμη της ένταξης, της ισότητας και της ανάπτυξης. Ένα σχολείο που επιστρέφει χώρους και χρόνους σχέσης, μέρη για να ξανασυναντηθούμε και να ξαναχτίσουμε όλα αυτά που απότομα διακόπηκαν αλλά τόσο σημαντικά είναι για τη συναισθηματική ταυτότητα και κοινωνική ανάπτυξη του καθενός.

Πηγές:

Covid: What will school be like in the new term? – BBC News

2021 Global Education Meeting – Ministerial Segment, 13 July 2021 | Education within the 2030 Agenda for Sustainable Development (sdg4education2030.org)

H.E. Ms. Niki Kerameus, Minister of Education and Religious Affairs, Greece – GEM 2021 – YouTube

COVID and schools: the evidence for reopening safely (nature.com)

EXPLAINED: Spain’s back-to-school Covid plans for September 2021 – The Local

(2021-2022) Πότε ανοίγουν τα σχολεία στην Γερμανία και τι ισχύει; (grland.info)

Πηγή:  selidodeiktis.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το