Με μέθοδο… Big Brother στους γονείς οι απουσίες, η επίδοση και οι κοπάνες των μαθητών

O… μαθητικός Big Brother δεν είναι άλλος από το eParents!

Με τη βοήθεια εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο θα πραγματοποιείται ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας γονέα και σχολείου,  ενημέρωσε πασιχαρής  η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως τα στελέχη της εκπαίδευσης με τα οποία συναντήθηκε στη Θράκη το Σάββατο που μας πέρασε. Πρόκειται «για πλήρη ψηφιοποίηση της αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας», συμπλήρωσε η ίδια.

Η υπουργός παιδείας σημείωσε ότι αποτελεί σημαντική καινοτομία η νέα πλατφόρμα eParents, μέσω της οποίας οι γονείς θα λαμβάνουν ενημέρωση για διδακτέα ύλη, βαθμούς, επιδόσεις, απουσίες, θα έχουν πρόσβαση στο ημερολόγιο και τις δραστηριότητες του σχολείου, σε προγραμματισμένες συναντήσεις ή διαδικτυακή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και άλλα.

Βεβαίως, δεν είναι η πρώτη φορά που λέει τα παραπάνω η Νίκη Κεραμέως. Τα ίδια έλεγε και το Μάϊο του 2021 λίγο πριν δημοσιευθεί στο ΦΕΚ η Βίβλος  Ψηφιακού Μετασχηματισμού (2020 – 2025)

Τι είναι οι Ψηφιακές Υπηρεσίες για κηδεμόνες μαθητών (eParents)

Αφορά μια νέα πλατφόρμα (eParents) που, σύμφωνα με τους εισηγητές «στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό «παράθυρο» στα σχολικά δρώμενα». Η πλατφόρμα θα υλοποιήσει τις παρακάτω θεματικές:

1. Ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις: Θα αποτελέσει το επίσημο ψηφιακό κανάλι ενημέρωσης του κηδεμόνα από το σχολείο.

2. Δραστηριότητες: Αφορά στο ημερολόγιο του σχολείου και της τάξης με δυνατότητα δήλωσης συμμετοχής σε εκδηλώσεις, περιπάτους, εκδρομές κ.λπ.

3. Ο μαθητής: Αφορά στην παρακολούθηση των επιδόσεων, της βαθμολογίας, απουσίες, καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης.

4. Η μελέτη: Πιο συγκεκριμένα αφορά στην ενημέρωση σε σχέση με την ύλη που καλύφθηκε στην τάξη και τις εργασίες που έχουν ανατεθεί στο μαθητή.

5. Ο καθηγητής: Με στόχο τον προγραμματισμό συνάντησης ή τη δυνατότητα online επικοινωνίας μέσω της πλατφόρμας σε επιλεγμένες ώρες.

6. Δίκτυο κηδεμόνων: Με στόχο την επικοινωνία μεταξύ κηδεμόνων και την υποστήριξη ομάδων σε επίπεδο σχολείου και τάξης.

7. Ειδικές υπηρεσίες: Όπως η παρακολούθηση της θέσης του σχολικού οχήματος, η υποστήριξη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, οι δωρεές και χορηγίες για το σχολείο κ.λπ.

Τα παραπάνω, σύμφωνα με τους συντάκτες της «Βίβλου», θα υλοποιηθούν παράλληλα με την εξέλιξη του κανονισμού λειτουργίας των σχολείων.

Το σχολείο σε live streaming

Θα έλεγε κανείς ότι το Υπουργείο Παιδείας έρχεται να συμπληρώσει τον Όργουελ και το έργο του «1984 – Ο Μεγάλος Αδελφός». Θα ενημερώνονται οι γονείς αμέσως για την «κοπάνα» του παιδιού τους. Αλλά, βέβαια, δεν θα ενημερώνονται για τον αν το παιδί τους έχει καθηγητή στο σχολείο (εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές μένουν για μέρες ή και εβδομάδες χωρίς εκπαιδευτικό). Ο νέος άνθρωπος θα μάθει να ζει με απόλυτη αστυνόμευση και το «πανοπτικόν» θα γίνει τμήμα της ζωής του. Προφανώς δεν καθαγιάζει κανείς τις «κοπάνες» (αν και όλοι ως μαθητές κάναμε κοπάνες ως μια ανάσα ή ως βάπτισμα της ενηλικίωσης), ωστόσο, αυτή η νέα διαδικασία που διαφημίζει το Υπουργείο Παιδείας καθόλου δεν έχει σχέση με την εκπαίδευση και με την παιδαγωγική. Η ζωντανή σχέση σχολείου και γονέων μετατρέπεται σε μια ηλεκτρονική «ρουφιανιά», ένα μήνυμα στο κινητό, σαν αυτό που στέλνει μια επιχείρηση στους πελάτες της που έχουν ένα χρέος.

 
Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό Γιώργο Μαυρογιώργο, θα χρειαστεί να μας απαντήσουν οι θιασώτες του εγχειρήματος, το είδος πολίτη που ετοιμάζει η γενίκευση των υπηρεσιών του: είναι ο πολίτης που σκέφτεται, αισθάνεται και ενεργεί γνωρίζοντας ότι τον παρακολουθούν και καταγράφουν κάθε ένδειξη αποκλίνουσας συμπεριφοράς. 

Με τα «αθώα» επιχειρήματα της ενημέρωσης made by Κεραμέως, βρισκόμαστε, μια μέρα, χωρίς να το συνειδητοποιήσουμε, με έναν πλήρως ενημερωμένο φάκελο που μας ακολουθεί. Γινόμαστε ένα ντοκουμέντο που συμπληρώνεται και επικαιροποιείται, όπως τα κείμενα της Wikipedia.
 
Μάθημα θα κάνουν οι εκπαιδευτικοί;


Επίσης στο θέμα αυτό θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, ανάμεσα σε άλλα, ποιοι θα ενημερώνουν σε καθημερινή βάση την πλατφόρμα; Ως γνωστόν στα σχολεία δεν υπάρχουν γραμματείες – διοικητικό προσωπικό. Μάθημα θα κάνουν οι εκπαιδευτικοί;

Γεμάτοι κούφια επίδειξη οι υπέρμαχοι της τεχνολογίας προσπαθούν να αποδείξουν ότι το κύριο ζήτημα  στα σχολεία είναι η άμεση, μέσω κινητού, πληροφόρηση των γονέων και κηδεμόνων για κάθε κίνηση των μαθητών, μια αποκρουστική μορφή εποπτικού ελέγχου, μια ενέργεια που θα την ζήλευε ακόμη και το Υπουργείο Αλήθειας και η Αστυνομία της Σκέψης του Όργουελ.

Αντί για το school reality show που ετοιμάζει το Υπουργείο, επισημαίνει η εκπαιδευτικός Κατερίνα Λιάτζουρα, αφού διατείνεται πως νοιάζεται τόσο, μα τόσο πολύ για την Εκπαίδευση, ας στελεχώσει από Σεπτέμβριο κάθε σχολική μονάδα, με όλες τις ειδικότητες, με τμήματα υποδοχής, με παράλληλη στήριξη και πραγματική ενισχυτική διδασκαλία. Ας εκσυγχρονίσει με βασικό τεχνολογικό εξοπλισμό τα σχολεία, ας στηρίξει τους μαθητές και τις οικογένειες τους με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και ας ενσωματώσει επιτέλους τα παιδιά των προσφύγων και των μεταναστών στην κανονική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Γιατί ζητούμενο είναι να επανέλθουμε στην κανονικότητα που στηρίζεται στις διαπροσωπικές σχέσεις. Στις ανθρώπινες σχέσεις.

Η Σοφία Χατζοπούλου στο διαφωτιστικό της άρθρο «Ο καπιταλισμός της παρακολούθησης και οι πλατφόρμες αξιολόγησης σχολείων» μας ενημερώνει ότι ένας από τους πρώτους διδάξαντες στις πλατφόρμες σχολικών μονάδων είναι ο OFSTED (ακρωνύμιο για Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills). Εργο του OFSTED είναι η εποπτεία, αξιολόγηση και η συλλογή δεδομένων με τη μορφή μετρήσεων και πινάκων για τη σύνταξη τακτικών αναφορών ελέγχου, επίδοσης και απόδοσης που προσιδιάζει στα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων.

Εμείς αυτό που έχουν να πούμε είναι ότι τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση χάνει όλο και μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών, οι οποίοι γονατίζουν κάτω από τις υπέρογκες απαιτήσεις, τις συνεχείς αξιολογήσεις, τη μόνιμη πίεση να ανταποκριθούν οι μαθητές τους στα κριτήρια που τίθενται σε συνδυασμό με τη σταθερή μείωση πόρων και τους χαμηλούς μισθούς.

Την ίδια στιγμή, το ποσοστό λειτουργικού αναλφαβητισμού σκαρφαλώνει επικίνδυνα, με όλο και αυξανόμενο το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπει κάθε προσπάθεια στο σχολείο, μην μπορώντας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός  εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο δεν έχει πια στόχο τη μόρφωση όλων, αλλά την εξασφάλιση του σχολείου ως οικονομικού οργανισμού σε ένα σύστημα άκρατου ανταγωνισμού.

Χρήστος Κάτσικας

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το