Μιλώντας πριν 12 περίπου μέρες στη Βουλή ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κος Κυριάκος Πιερρακάκης, καταθέτοντας τον “οδικό χάρτη” της επόμενης τετραετίας ανέφερε ότι κάθε χρόνο θα έχουμε 4 με 5.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών.

 «Επιστρέφουμε στην κανονικότητα, σταδιακά, ως προς τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με προσωπικό αυξανόμενα μόνιμο, με 4 έως 5 χιλιάδες νέες προσλήψεις το χρόνο» δήλωσε ο νέος υπουργός Παιδείας. 

Θυμίζουμε ότι το σχολικό έτος 2022-2023 (αυτό που μας πέρασε δηλαδή) πραγματοποιήθηκαν συνολικά 48.176 προσλήψεις αναπληρωτών στην επικράτεια. Δηλαδή υπάρχουν 48.000 λειτουργικά και οργανικά κενά στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα κενά αυτά είναι περίπου σταθερά τα τελευταία χρόνια καθώς και τις προηγούμενες χρονιές προσλαμβάνονται σταθερά 40-50.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

Συγκεκριμένα το σχολικό έτος 2022/23, έχουν προσληφθεί 25.213 εκπαιδευτικοί Γενικής Εκπαίδευσης, 14.738 εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και 8.225 μέλη ΕΕΠΕΒΠ.

Ειδικότερα, στα ΣΜΕΑ/ΤΕ έχουν προσληφθεί 4.950 αναπληρωτές (1.478 εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπαίδευσης, 1.312 εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπαίδευσης και 2.160 μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ) ενώ ο αριθμός των προσλήψεων στα ΚΕΔΑΣΥ ανέρχεται σε 1.132 (εκ των οποίων 182 εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπαίδευσης, 146 εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπαίδευσης και 804 μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ).

Για το πρόγραμμα της Παράλληλης Στήριξης έχουν πραγματοποιηθεί 15.292 προσλήψεις αναπληρωτών (9.753 εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπαίδευσης, 1.871 εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπαίδευσης και 3.668 μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ). 

Παράλληλα θυμίζουμε ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διακήρυττε σε όλους τους τόνους ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να εκλείψει το φαινόμενο των αναπληρωτών γιατί «αποτελεί στρέβλωση» και ότι οι αναπληρωτές, θα «ενεργοποιούνται» μόνο για να καλύπτουν κάποια έκτακτη ανάγκη.

Μάλιστα λίγο πριν από τις πρώτες εκλογές του Μαϊου του 2023 σε συνέντευξή της στην ΕΡΤ και στο Πρώτο πρόγραμμα 91.6 (Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023) η Νίκη Κεραμέως δήλωνε: “Προχωράμε και σε άλλους διορισμούς και αλλάζουμε τη στρεβλή εφαρμογή του θεσμού του αναπληρωτή”.

Αν όμως διορίζονται κάθε χρόνο 4-5.000 μόνιμοι εκπαιδευτικών (όσοι δηλαδή κάθε χρόνο παραιτούνται λόγω συνταξιοδότησης), ενώ τα κενά στα σχολεία είναι πάνω από 45.000 (λειτουργικά και οργανικά) πως θα εκλείψει το φαινόμενο των αναπληρωτών;

Ωστόσο πέρα από το προηγούμενο δικαιολογημένο  ερώτημα αναφορικά με τις εξαγγελίες της πρώην και νυν ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ υπάρχει ακόμη ένα θέμα εξόχως σημαντικότερο. Η απουσία της εξαγγελίας Πιερρακάκη για τις 4-5 χιλιάδες προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ετησίως, από τις προγραμματικές δηλώσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού. Παράλληλα η απάντηση της υφυπουργού Παιδείας Δόμνας Μιχαηλίδου στις 6 Ιουλίου στην εκπομπή “Συνδέσεις” της ΕΡΤ όταν ρωτήθηκε αν θα γίνουν προσλήψεις στα σχολεία απάντησε:

 «Προσλήψεις πρέπει να γίνουν παντού. Το θέμα όμως είναι και γι αυτό νομίζω  έχουμε και μια λελογισμένη δημοσιονομική πολιτική. Το θέμα είναι με το δημοσιονομικό χώρο που έχουμε και χωρίς ανοίγματα για περαιτέρω χρέη που πρέπει να γίνουν οι προσλήψεις αυτές.  Αυτό που είπε η κυβέρνηση μας όταν έχει ήδη προσλάβει τόσους εκπαιδευτικούς σε μόνιμες θέσεις εφόσον το κάναμε αυτό χρειαζόμαστε παραπάνω; Ναι μπορεί να χρειαζόμαστε παραπάνω που όμως  χρειαζόμαστε παραπάνω δημόσιους λειτουργούς; στη δημόσια υγεία … Οπότε αυτή την τετραετία ξεκινούμε με προτεραιοποίηση σε δημόσιους λειτουργούς στη δημόσια υγεία».

Η εξαγγελία των διορισμών ως λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας του Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ

Η εξαγγελία για διορισμούς είναι φανερό ότι ήρθε να «επιδοτήσει» προπαγανδιστικά το νέο σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών με γραπτό διαγωνισμό υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ που ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας στη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων.

Για το ίδιο θέμα πριν λίγα 24ωρα η υπουργός Κεραμέως είπε: «Σχεδιάζουμε νομοθετικές και επιχειρησιακές παρεμβάσεις, όπως μία νέα διαδικασία προσλήψεων σε κρίσιμες ειδικότητες (π.χ. εκπαιδευτικούς, νοσηλευτές), εκσυγχρονισμό των πληροφοριακών συστημάτων του ΑΣΕΠ, ανάπτυξη διαλειτουργικοτήτων για την αυτόματη επιβεβαίωση στοιχείων, ενίσχυση ΑΣΕΠ σε ανθρώπινους και υλικούς πόρους, έμφαση στην εξέλιξη των δομών του, σύγχρονα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που θα προβλέπουν τις ανάγκες του Δημοσίου, που θα λαμβάνουν υπόψιν τον αντίκτυπο των τεχνολογικών και οικονομικών αλλαγών, για την πιο αποτελεσματική στελέχωση του δημοσίου».

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει έναν νόμο όπου εκτός από το προσοντολόγιο Γαβρόγλου, δηλαδή το διαρκές κυνήγι μεταπτυχιακών, διδακτορικών, ξένων γλωσσών,  γνώσης υπολογιστών κ.α. θα πρέπει κάποιος που ενδιαφέρεται να εργαστεί στην εκπαίδευση να πιστοποιήσει για μια ακόμη φορά το πτυχίο που έχει μέσω ενός διαγωνισμού. Και δεν φτάνει αυτό, αλλά για όσους δεν περάσουν τη βάση που θα θέσει το σύστημα δε θα προσμετρηθούν για την πρόσληψή τους ούτε τα μόρια του προσοντολογίου! Δηλαδή μιλάμε για έναν παραπάνω φραγμό, έναν ακόμη κόφτη, μια ακόμη πρόφαση για την άλωση των εργασιακών σχέσεων και στη δημόσια εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο απαξιώνεται το πτυχίο, απομειώνεται η προϋπηρεσία και ουσιαστικά διαμορφώνεται ένα νέο κανιβαλικό περιβάλλον για το στοιχειώδες αλλά βασικό δικαίωμα στην εργασία.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το