Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής διαπιστώνουν πως είναι αδύνατη η διεξαγωγή γραπτών εξετάσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση – Τι προτείνουν για τη βαθμολόγηση των μαθητών

Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής αναφέρουν σχετικά με την απαίτηση για αξιολόγηση και βαθμολόγηση των μαθητών μέσω τηλεκπαίδευσης   πως «κατά το πρώτο τρίμηνο/τετράμηνο, δεν μπορούν  να εφαρμοστούν «απαρέγκλιτα» οι κείμενες διατάξεις, γενικότερα για την αξιολόγηση σε όλα  τα εκπαιδευτικά επίπεδα και ειδικότερα για τη διεξαγωγή των ωριαίων γραπτών δοκιμασιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση».

Εναλλακτικά, οι Συντονιστές προτείνουν «κατ’ εξαίρεση για το  τρέχον σχολικό έτος, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να  παραδοθεί βαθμολογία από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά το δεύτερο τρίμηνο/τετράμηνο του  σχολικού έτους και αυτή να ισχύσει και για το πρώτο τρίμηνο/τετράμηνο», παραπέμποντας στη σχετική νομοθεσία.

Θεωρούν, δεν, επιτακτική ανάγκη τη μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης. 

Αναλυτικά:

Το 4ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. της Αττικής, στο πλαίσιο των καθηκόντων του, εξέτασε κατά την  τελευταία συνεδρίαση της ολομέλειάς του (17.12.2020) παιδαγωγικά ζητήματα που  σχετίζονται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. 

Η αναγκαστική «λύση» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει ως κύριο στόχο να  διατηρηθεί η επαφή των εκπαιδευτικών με τους/τις μαθητές/τριές τους κατά το διάστημα  αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Η αποτίμηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων αυτής της διαδικασίας, όπως και των επιπτώσεων στον ψυχισμό των παιδιών εξαιτίας του εγκλεισμού, ασφαλώς δεν μπορεί να γίνει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και  θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να προκύψουν ερευνητικά δεδομένα. 

Ωστόσο, είναι σαφές σε εμάς, Συντονιστές και Συντονίστριες εκπαιδευτικού έργου, που  παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την πορεία εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης, ότι οι  εκπαιδευτικοί στη συντριπτική τους πλειονότητα καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για να  κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών τους.  

Είναι προφανές ότι τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία είναι εξαιρετικά χρήσιμα τόσο για  να κρατήσουν τα παιδιά σε εγρήγορση όσο και για να βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να  σχηματίσουν μια γενική άποψη για το ενδιαφέρον των μαθητών/μαθητριών και τη συμμετοχή  τους στη μαθησιακή διαδικασία. 

Εντούτοις, είναι εξίσου προφανές ότι, κατά το πρώτο τρίμηνο/τετράμηνο, δεν μπορούν  να εφαρμοστούν «απαρέγκλιτα» οι κείμενες διατάξεις, γενικότερα για την αξιολόγηση σε όλα  τα εκπαιδευτικά επίπεδα και ειδικότερα για τη διεξαγωγή των ωριαίων γραπτών δοκιμασιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πέραν των τεχνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν  πολλές μαθήτριες/μαθητές και των ανισοτήτων που -κατά κοινή παραδοχή- επέτεινε η εξ  αποστάσεως εκπαίδευση, θεωρούμε ότι είναι εκ των πραγμάτων αδύνατον σ’ αυτό το πλαίσιο  λειτουργίας να διασφαλιστούν ελεγχόμενες συνθήκες διεξαγωγής των εξεταστικών  δοκιμασιών. Είναι, επομένως, ορατός ο κίνδυνος να απαξιωθεί στα μάτια των παιδιών και των  οικογενειών τους η αξιολογική διαδικασία και να σχηματίσουν οι εκπαιδευτικοί στρεβλή  αξιολογική εικόνα για ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού.

Για τους λόγους αυτούς, με αίσθημα ευθύνης, προτείνουμε, κατ’ εξαίρεση για το  τρέχον σχολικό έτος, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να  παραδοθεί βαθμολογία από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά το δεύτερο τρίμηνο/τετράμηνο του  σχολικού έτους και αυτή να ισχύσει και για το πρώτο τρίμηνο/τετράμηνο, όπως εξάλλου  προβλέπουν οι κείμενες διατάξεις σε περίπτωση αντικειμενικών δυσκολιών. 

Εξυπακούεται ότι οι εκπαιδευτικοί καλούνται να συνεχίσουν να αξιοποιούν κάθε  αξιολογικό εργαλείο που έχουν στη διάθεσή τους στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης  (προφορικές ερωτήσεις, polling, ατομικές και συλλογικές εργασίες σε e-class, κλπ). Όμως, η  προσπάθεια εξασφάλισης της μαθησιακής εγρήγορσης των μαθητών/μαθητριών δεν μπορεί  να ταυτίζεται με την «επίσημη» αξιολόγησή τους μέσω αυτών των διαδικασιών.  

Προτείνουμε, επίσης, τη μελετημένη μείωση τόσο της διδακτέας όσο και της  εξεταστέας ύλης, δεδομένου ότι, με την επιστροφή στην κανονική λειτουργία των σχολείων, θα χρειαστεί η επανάληψη της διδασκαλίας όσων αντικειμένων θίχτηκαν κατά την περίοδο  του εγκλεισμού. 

Τέλος, ειδικότερα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θεωρούμε ότι, λόγω των  ιδιαίτερων συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, των  δεδομένων δυσκολιών και της συνακόλουθης αντικειμενικής όξυνσης των ανισοτήτων που  συνοδεύει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, επιβάλλεται η αναστολή, τουλάχιστον για την  τρέχουσα σχολική χρονιά, της εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων. 

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το