Ψήφισμα της Συνέλευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.

Εάν η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι η λύση, 
ποιο είναι το πρόβλημα;

Η κυβέρνηση δηλώνει ότι το ιδιωτικό –αποκαλούμενο «ελεύθερο»–  πανεπιστήμιο θα αναβαθμίσει τα δημόσια ΑΕΙ και θα ανοίξει νέους ορίζοντες σε γνώση και έρευνα. 

Ενώπιον της αντίληψης αυτής και της επιχειρούμενης νομιμοποίησης των ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα, εμείς, τα μέλη της Συνέλευσης του ΠΤΔΕ ΑΠΘ, θέτουμε το ερώτημα: σε ποια ακριβώς προβλήματα των δημόσιων ΑΕΙ θα δώσει λύση η ίδρυση των ιδιωτικών;

Μήπως στο πρόβλημα της, με κυβερνητική υπαιτιότητα, μακροχρόνιας υποβάθμισης των δημόσιων πανεπιστημίων, της εξαιρετικής υποχρηματοδότησής τους,  της μείωσης του διδακτικού και διοικητικού  τους προσωπικού; 

Μήπως στο πρόβλημα της παρακμής των υλικοτεχνικών τους υποδομών, της  συρρίκνωσης της φοιτητικής μέριμνας;  

Μήπως στο πρόβλημα της εμπορευματοποίησης των σπουδών τους-ιδιαιτέρως εκτενούς στα μεταπτυχιακά προγράμματα, με επέκτασή της  πλέον και σε προπτυχιακά;

Μήπως στο πρόβλημα της υποβάθμισης του διδακτικού έργου ως συνέπεια της εξαιρετικά κακής αναλογίας διδασκόντων-διδασκόμενων, της συρρίκνωσης των ανθρωπιστικών και καλλιτεχνικών σπουδών;

Μήπως στο πρόβλημα της υπονόμευσης της ακαδημαϊκής κοινότητας με την υπαγωγή της σε ένα συγκεντρωτικό γραφειοκρατικό μοντέλο διοίκησης, τη διεύρυνση των μορφών επισφαλούς απασχόλησης του διδακτικού προσωπικού,  την παράδοση σε εργολαβίες σημαντικών λειτουργιών καθαριότητας,  φύλαξης, και γραμματειακής υποστήριξης; 

Θεωρούμε ότι σε όλα αυτά τα προβλήματα η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, όχι μόνο δεν θα δώσει λύση, αλλά αντιθέτως θα τα επιδεινώσει, δεδομένου ότι συνάπτεται ακριβώς με τις πολιτικές που υποβάθμισαν τα δημόσια πανεπιστήμια, υπηρετεί θεμελιωδώς τα συμφέροντα που επιδιώκουν την αγοραία μετάλλαξή τους.  

Φρονούμε ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα απαξιώσει περαιτέρω τα πτυχία των δημόσιων ΑΕΙ, διευρύνοντας εξαιρετικά  τον ανταγωνισμό στην ήδη ζοφερή αγορά εργασίας με τίτλους σπουδών που ουσιαστικά θα έχουν αγοραστεί. Σε συνάρτηση δε με τη μείωση των εισακτέων στα δημόσια ΑΕΙ, θα αυξήσει το κόστος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα, δυσχεραίνοντας εξαιρετικά την πρόσβαση των παιδιών των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων στην ανώτατη εκπαίδευση. 

Εκφράζοντας την αντίθεσή μας στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την ίδρυση ιδιωτικών  πανεπιστημίων, καθώς και στο σύνολο των πολιτικών που οδηγούν στην εμπορευματοποίηση της λειτουργίας των δημόσιων ΑΕΙ, δηλώνουμε ότι ως ακαδημαϊκές δασκάλες και ακαδημαϊκοί δάσκαλοι διεκδικούμε ένα πανεπιστήμιο το οποίο 

• βλέπει τους φοιτητές και τις φοιτήτριές του στα μάτια και όχι στην τσέπη,

• προσφέρει θεμελιώδεις σπουδές ως δημόσιο αγαθό, σε συνθήκες ακαδημαϊκής ελευθερίας και  δημιουργικής κριτικής αναζήτησης και όχι θρυμματισμένες «εμπειρίες κατάρτισης» περιτυλιγμένες από ευκόλως εμπορεύσιμους τίτλους, 

• αποτελεί αυτοδιοικούμενη συνεργατική κοινότητα, στους θεσμούς της οποίας εκπροσωπούνται δημοκρατικά όλα τα  μέλη  της (διδακτικό προσωπικό, φοιτήτριες, φοιτητές, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό),

• αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας και υπηρετεί με την επιστημονική έρευνα και εκπαίδευση τη συλλογική πρόοδό της, 

• λειτουργεί ως δημιουργικός χώρος ανάπτυξης όλων των μορφών πολιτισμού, τα επιτεύγματα των οποίων αφιλοκερδώς προσφέρει  στην ανθρωπότητα.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το