Με απόφασή της στις 8/1/2021 η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε περικοπές στην εξεταστέα ύλη των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Γ΄ Λυκείου. Η ανακοίνωση είναι μια λογική εξέλιξη και το λιγότερο που μπορούσε να γίνει. Μήπως όμως είναι το …εντελώς λιγότερο που μπορούσε να γίνει;

Πρώτα από όλα η ύλη σε κάποια μαθήματα είναι περισσότερη από την αντίστοιχη μειωμένη πέρυσι. Τα Λύκεια δεν έχουν ξανανοίξει ακόμα, μετρούν ήδη δύο μήνες κλειστά, και οι προοπτικές δεν είναι ευοίωνες. Είναι βέβαιοι στο Υπουργείο ότι θα χαθεί λιγότερο δια ζώσης μάθημα σε σχέση με πέρυσι;

Αφού έγινε μείωση στη Γ΄ Λυκείου, δεν πρέπει να γίνει το ίδιο και στις άλλες τάξεις; Ειδικά στην Α΄ Λυκείου, που – άκουσον, άκουσον! – θα εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων ! Επιπλέον, υπάρχει ύλη στην Α΄ και Β΄ Λυκείου που αθροίζεται στην ύλη των πανελλαδικών. Έχει εξετάσει το Υπουργείο τι γίνεται με αυτήν;

Κι εν πάση περιπτώσει, αφού «όλα γίνονται κανονικά από το Webex και στην Ελλάδα έχουμε κάνει «ψηφιακό άλμα», γιατί το Υπουργείο …ανακοινώνει μειώσεις;

Όμως η Εκπαίδευση δεν είναι μόνο εξεταστέα ύλη. Ο τελευταίος χρόνος έχει συσσωρεύσει σημαντικά γνωστικά κενά στα παιδιά όλων των βαθμίδων. Το ζήτημα αφορά πλέον τη μορφωτική μοίρα μιας ολόκληρης γενιάς και δεν αντιμετωπίζεται με μια πρόχειρη μείωση της ύλης στη Γ΄ Λυκείου. Κατά τη γνώμη μας μεταξύ άλλων απαιτείται:

  • Μία συνολική επανεξέταση της διδακτέας ύλης και των μορφωτικών στόχων, που θα λαμβάνεται υπόψη το γνωστικό έλλειμμα λόγω πανδημίας και θα γίνεται προσπάθεια διαμόρφωσης ενός κατά το δυνατόν συνεκτικού και πολύπλευρου corpus γνώσεων.
  • Γενναία χρηματοδότηση της Παιδείας ώστε οι μαθητές να επιστρέψουν στον φυσικό τους χώρο με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια. Είμαστε της γνώμης πως η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη αποτελεί επιτακτική ανάγκη όχι μόνο για την περίοδο της πανδημίας, αλλά και για τα επόμενα χρόνια, ώστε στο μέτρο του δυνατού να αμβλυνθούν τα κενά που έχουν συσσωρευτεί στους μαθητές όλων των βαθμίδων.
  • Μείωση της βαρύτητας του εξεταστικού χαρακτήρα της Παιδείας μας προς όφελος της γνώσης αλλά και δραστηριοτήτων που έμμεσα αλλά καθοριστικά συμβάλλουν στη μόρφωση των παιδιών. Σε αυτό το πλαίσιο ζητάμε και την επιστροφή των κοινωνικών επιστημών και των τεχνών στο Λύκειο.

Ασφαλώς η ιδεολογία και ο πολιτικός βίος όσων ορίζουν τις τύχες της Παιδείας, που άλλωστε η μεγαλύτερη σχέση τους μαζί της είναι η θητεία τους ως μαθητές, δείχνει ότι μπορούμε να περιμένουμε μόνο τα χειρότερα. Γι’ αυτό η θεραπεία του μορφωτικού ελλείμματος μιας γενιάς μαθητών είναι κάτι που θα χρειαστεί να το διεκδικήσουν δυναμικά, αγωνιστικά και οργανωμένα οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές.

Ενωτική Αριστερή Συνεργασία

στην ΕΛΜΕ Ρεθύμνου

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το