Με αιφνιδιαστική τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, τη νύχτα της περασμένης Τρίτης 2/10 στη Βουλή, προβλέπεται στην παρ. 3 ότι: «Στις περιοχές ΟΑΣΑ ΑΕ και ΟΣΕΘ ΑΕ, επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ ΑΕ ή από τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του ΟΑΣΑ ΑΕ ή του ΟΣΕΘ ΑΕ και αφετέρου του φορέα εκτέλεσης. Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ΑΕ, ή τον ΟΣΕΘ ΑΕ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών».

Στην παρ. 4 συμπληρώνεται ότι στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ «επιτρέπεται να καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για την εκτέλεση των οποίων καταρτίζονται συβάσεις αφενός του ΟΑΣΑ ΑΕ ή του ΟΣΕΘ ΑΕ και αφετέρου του κατά τόπον αρμόδιου ΚΤΕΛ ΑΕ. Στις συμβάσεις αυτές καθορίζεται ο τρόπος σύμπραξης και διάθεσης υλικών και ανθρώπινων πόρων από τους συμβαλλόμενους». Προσθέτει ότι «σε περίπτωση μη κατάρτισης της σύμβασης με το κατά τόπον αρμόδιο ΚΤΕΛ ΑΕ, αυτή μπορεί να καταρτίζεται με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών».

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο με τίτλο «Θέματα υδατοδρομίων, αστικών οδικών μεταφορών και λοιπές διατάξεις», το οποίο στο δεύτερο μέρος του προωθεί την επέκταση του κανονισμού 1370/2007 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» των οδικών επιβατικών αστικών συγκοινωνιών, επανακαθορίζοντας το θεσμικό τους πλαίσιο με πρόσχημα τη «διασφάλιση της συνεχούς παροχής αστικών μεταφορών επιβατών».

Στο νομοσχέδιο προβλεπόταν ότι οι διατάξεις του αφορούσαν 34 πόλεις της Ελλάδας, εξαιρώντας – όπως διευκρίνιζε – την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, η κυβέρνηση έφερε αιφνιδιαστικά την τροπολογία και διόρθωσε την «παράλειψη».

Τα όσα προβλέπει η τροπολογία ήρθαν ως «κερασάκι» στον αντιλαϊκό χαρακτήρα του νομοσχεδίου, το οποίο με το άρθρο 35 προωθεί την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Οπως αναφέρεται, «ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει υποχρέωση να διασφαλίζει τη συνεχή και ομαλή μεταφορά επιβατών σε όλο το δίκτυο δημόσιων αστικών οδικών μεταφορών επιβατών. Σε περίπτωση διακοπής της παροχής» των υπηρεσιών αυτών «ή επικείμενου κινδύνου διακοπής τους, ο υπουργός έχει την αρμοδιότητα να λαμβάνει έκτακτα μέτρα», τα οποία είναι «η προκήρυξη διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης δημόσιας αστικής οδικής μεταφοράς επιβατών» ή η απευθείας ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας σε περίπτωση που δεν ευδοκιμήσει ο διαγωνισμός.

Με την τροπολογία η οποία τίθεται προς ψήφιση σήμερα στη βουλή, εκχωρείται αστικό έργο αποκλειστικής ευθύνης των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, σε ΚΤΕΛ Α.Ε αλλά ακόμη και σε ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών. Αντί το Αρμόδιο Υπουργείο να προωθεί μέτρα και πολιτικές για την καλύτερη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα του επιβατικού κοινού, προωθεί μέτρα που όχι μόνο θα επιδεινώσουν την κατάσταση αλλά θα οδηγήσουν και σε αύξηση του κόστους μετακίνησης για τους πολίτες.

Κατά της τροπολογίας του ΟΑΣΘ για εκχώρηση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ τάχθηκαν οι εργαζόμενοι του Οργανισμού, οι οποίοι σε ανακοίνωσή τους σημειώνουν ότι πρόκειται για μια «προσπάθεια κάκιστης μορφής επανιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που πριν από έναν χρόνο κρατικοποιήθηκαν».

Μάλιστα, προχωρούν σε 24ωρη απεργία σήμερα Πέμπτη (4/10).

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το