Ο Πόλεμος, οι “αλεξίσφαιρες” Εξετάσεις και η αμετακίνητη κεντρική τους θέση και προτεραιότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Μια και η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι είμαστε σε κατάσταση πολέμου εναντίον ενός αόρατου και επικίνδυνου εχθρού,να θυμηθούμε για λίγο τον Μπρεχτ.

Έχουμε υποστηρίξει ότι “Οι εξετάσεις μετατρέπουν το σχολείο σε μηχανισμό διαρκούς επιτήρησης και τάξης, όπου επιτηρητές και επιτηρούμενοι εμπλέκονται σε σχέσεις αμοιβαίας επιτήρησης στη συμμόρφωση, στον ατομικισμό και στον ανταγωνισμό. Δε μοιάζει λίγο – πολύ πολεμική η ατμόσφαιρα στην περίοδο διεξαγωγής των εξετάσεων; “


Τι θα λέγατε να αφήσουμε να μας μιλήσει ο Μπρέχτ:
«Μονάχα εκεί όπου υπάρχει πόλεμος
υπάρχουν συστηματικοί κατάλογοι και αρχεία,
μπαίνουν τα ρούχα στο μπόγο και το σιτάρι στο σακί,
μετριούνται άνθρωποι και ζωντανά και τους πάνε γι’αλλού,
γιατί το ξέρουν ακριβώς πως, χωρίς τάξη,
πόλεμος δε γίνεται».
Αν είναι έτσι, που είναι η εκπαίδευση, που είναι η μάθηση, που είναι η γνώση, που τα κίνητρα, που το σχολείο; Που είναι ο δάσκαλος και που ο μαθητής και η μαθήτρια;
ΣΗΜΕΡΑ
Οι εισαγωγικές εξετάσεις είναι ένας ακόμη πόλεμος… Πόλεμος μέσα σε άλλο πόλεμο είναι διπλός πόλεμος. Αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν οι υποψήφιοι, σε καθεστώς πανδημίας και ασφυκτικής καραντίνας και συνωστισμού λόγω του “μένουμε σπίτι”, μπορούν να είναι ανεπηρέαστοι σε όλη αυτή την τελετουργία των εξετάσεων! Λες και οι εξετάσεις είναι έγκυρες και αξιόπιστες ανεξάρτητα από τις συνθήκες διεξαγωγής τους. Λες και η σχέση πανδημία-εξετάσεις είναι ταξικά αμερόληπτη.Έχουν όλοι οι υποψήφιοι χώρο φυσικής απομόνωσης για μελέτη στα σπίτια τους με το συνωστισμό όλων των μελών; Τα τετραγωνικά διαθέσιμου χώρου ανά ένοικο, σε εποχή πανδημίας, δεν είναι θέμα κοινωνικού προσδιορισμού; Αυτό σημαίνει ότι η πανδημία και η “καραντίνα”που προβάλλονται ως ταξικά αδιάκριτες έκτακτες καταστάσεις επιτείνουν τις ταξικές ανισότητες και διακρίσεις μπροστά στις εισαγωγικές εξετάσεις. Είναι πολύ ενδιαφέρον, πάντως, πώς πολλά πράγματα, στον καιρό της καραντίνας επαναπροσδιορίστηκαν ως προτεραιότητα ή και ως διαδικασίες και ως πρακτικές(π.χ. η εξ αποστάσεως εκπαίδευση). Οι εισαγωγικές εξετάσεις μένουν αμετακίνητες και απαράλλαχτες.Τα σχολεία μπορεί να έκλεισαν αλλά οι εισαγωγικές εξετάσεις θα γίνουν. Η κοινωνική επιλογή δεν τίθεται σε αμφισβήτηση. Τα μαθήματα δεν πειράζει που δεν έγιναν. Η δοκιμασία της κατάταξης, της διάκρισης, της επιλογής /και του αποκλεισμού υποψηφίων πρέπει να γίνει απαρέγκλητα. Η νομιμοποίηση των αποτελεσμάτων δε ματαιώνεται…

Γιώργος Μαυρογιώργος (από το fb)

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το