Όπως είναι γνωστό ένα από τα άρθρα του νομοσχεδίου του ΥΠΑΙΘ προβλέπει την ίδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών με δίδακτρα, κάτι που, σύμφωνα με το υπουργείο «ενισχύει την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων». Όπως αναφέρεται στη συγκεκριμένη διάταξη: «Τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι είναι απόφοιτοι Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων με φυσική έδρα στην αλλοδαπή».

Είναι φανερό ότι από το ΥΠΑΙΘ γίνεται προσπάθεια κατάργησης δια της πλαγίας του άρθρου 16, το οποίο αναφέρει πως «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια».

Το νομοσχέδιο κάνει λόγο για προγράμματα που θα αφορούν αλλοδαπούς φοιτητές, ωστόσο αυτό είναι διάτρητο καθώς σε περίπτωση που εφαρμοστεί θα συνιστά διάκριση σε βάρος Ελλήνων και αλλοδαπών με βάση την Ελλάδα και κατά συνέπεια, αργά ή γρήγορα θα επιτραπεί και σε εκείνους η συμμετοχή στα προγράμματα.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στις 2 Ιουνίου, ο Στέφανος Καρβέλης, Πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού των ΑΕΙ, ανέφερε πως η προσφορά των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών με δίδακτρα, θα οδηγήσει στην απαξίωση των ελληνόγλωσσων δωρεάν προγραμμάτων και θα οδηγήσει σε ένα κυνήγι χρηματικού κέρδους.

Όπως τόνισε: «Θεωρούμε πως ξεκάθαρα γίνεται μια προσπάθεια κατάργησης της παραγράφου 4 του άρθρου 16 του Συντάγματος των Ελλήνων. Έχουμε ένα τρανό παράδειγμα, τα μεταπτυχιακά που, ήδη, τρέχουν στα πανεπιστήμια. Είναι σπάνιο έως αδύνατο, να βρεις μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών, χωρίς τέλη φοίτησης και αυτό που έρχεται αυτή τη στιγμή, είναι ένας προάγγελος, του τι θα συναντήσουμε. Η προσφορά επιπλέον αμοιβής στα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, θα στρέψει το ενδιαφέρον και την υποστήριξη όλων στα ξενόγλωσσα, με αποτέλεσμα τη σταδιακή απαξίωση της συμμετοχής στα ελληνόγλωσσα δωρεάν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα,τη μετάθεση των δωρεάν προγραμμάτων σπουδών ακόμη και σε βραδινές ώρες, καθώς και τη μείωση της διοικητικής και τεχνικής υποστήριξής τους. Ουσιαστικά, αυτό που θα γίνει είναι ξεκάθαρο. Η εμφάνιση όλων αυτών των ξενόγλωσσων προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών προγραμμάτων με καταβολή τελών φοίτησης, τα οποία με την υπάρχουσα κτιριακή υλικοτεχνική υποδομή και το ανθρώπινο δυναμικό δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στο ρόλο τους, θα δημιουργήσει ένα κυνήγι χρηματικού κέρδους, με αποτέλεσμα την απαξίωση και υποβάθμιση των ελληνόγλωσσων δωρεάν προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων, που όπως γνωρίζουμε όλοι, απευθύνονται στην ελληνική οικογένεια, απευθύνθηκαν σε όλες αυτές τις οικογένειες που έχουν στείλει αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό τα παιδιά τους. Η κατάσταση αυτή που βιώνουμε είναι τρομερή και πρέπει να μην προχωρήσει. Δηλαδή, ζητούμε, το 3ο κεφάλαιο, που αφορά τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών να αποσυρθεί».

Λίγες μέρες μετά ήρθε η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής να εκδώσει τις παρατηρήσεις της και να επιβεβαιώσει ουσιαστικά όσα εκφράστηκαν ως κριτική, αναφέροντας πως από τη στιγμή που ιδρύονται τα προγράμματα δεν μπορούν να αποκλειστούν Έλληνες φοιτητές και αλλοδαποί που αποφοίτησαν από λύκεια της Ελλάδας.

Συγκεκριμένα, η Επιστημονική Υπηρεσία αναφέρει: «H διάταξη αποκλείει, χωρίς να διευκρινίζεται στην Αιτιολογική Έκθεση ο λόγος, πέραν των Ελλήνων πολιτών, αλλοδαπούς πολίτες οι οποίοι είναι απόφοιτοι λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου με φυσική έδρα στην ημεδαπή, και οι οποίοι, ιδίως μάλιστα αν το πρόγραμμα του λυκείου στηρίζεται στη γλώσσα στην οποία παρέχεται Ξ.Π.Σ., τελούν σε όμοια κατάσταση με τους αποφοίτους λυκείων με έδρα στην αλλοδαπή. Το ζήτημα εμπλέκει πτυχές και του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως, π.χ., στην περίπτωση κατά την οποία τα εν λόγω πρόσωπα φοιτούν στην ημεδαπή λόγω της άσκησης από τους γονείς τους ελευθερίας που κατοχυρώνει το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εργασία ή εγκατάσταση στην ημεδαπή)».

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το