ΝΑ ΑΝΑΚΛΗΘΕΙ Ο ΕΞΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

                              ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

Όπως είναι γνωστό, με τον Ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις»  επέρχονται ορισμένες αλλαγές στα διδασκόμενα μαθήματα του Γενικού Λυκείου. Συγκεκριμένα:

1) καταργήθηκε το μάθημα της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο, χωρίς  κάποια αιτιολόγηση, επιστημονική είτε παιδαγωγική, και χωρίς να ληφθούν υπόψη τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης,  όπου η πλειονότητα  εξέφραζε την διαφωνία της με την αφαίρεση της Κοινωνιολογίας. Εκπαιδευτικοί, γονείς,  επιστημονικοί φορείς,  έχουν εκφράσει επανειλημμένως τις αντιρρήσεις και τις ενστάσεις τους.

2) καταργήθηκαν δύο ακόμη μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών από τη B΄ Λυκείου.  Το μάθημα γενικής παιδείας «Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία», και το μάθημα κατεύθυνσης «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών». Έτσι το 2020 και το 2021 τα παιδιά της Β΄ Λυκείου, που αποκτούν δικαίωμα ψήφου ΔΕΝ διδάσκονται το μάθημα “Πολίτης και Δημοκρατία”, που αναφέρεται στις εκλογές, τα όργανα και τις λειτουργίες του κράτους, το Σύνταγμα, τα δικαιώματα, το Διεθνές Δίκαιο. Επίσης, μειώθηκε κατά μία ώρα η διδασκαλία, της «Πολιτικής Παιδείας», στην Α’ Λυκείου.

3) καταργήθηκε το Σχέδιο από την Γ Λυκείου.

Αναμφισβήτητα, πρόκειται για εξοβελισμό από το Λύκειο των Κοινωνικών Επιστημών και της Πολιτειακής Αγωγής  των Ελλήνων μαθητών και την αρχή της εξαφάνισης ενός ολόκληρου κλάδου από τη Δημόσια Εκπαίδευση, του ΠΕ78, ο οποίος αποτελείται από Κοινωνιολόγους, Πολιτικούς επιστήμονες και Νομικούς. Επίσης θίγεται και ο κλάδος των Οικονομολόγων ΠΕ 80, οι οποίοι είχαν κοινή ανάθεση με τους Κοινωνικούς Επιστήμονες τα παραπάνω τρία μαθήματα.

Τέτοιο ξήλωμα ενός ολόκληρου κλάδου επιστημών από την εκπαίδευση δεν έχει προηγούμενο. Το 2019 τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο Γενικό Λύκειο ήταν 4 και οι συνολικές ώρες διδασκαλίας τους ήταν 14. Από το σχολικό έτος 2021-22 θα υπάρχει μόνο ένα μάθημα Κοινωνικών Επιστημών, στην Α Λυκείου,  οι συνολικές ώρες διδασκαλίας του θα είναι 2, και δεν θα εξετάζεταιγραπτώςτον Ιούνιο. Επίσης, τα παιδιά της Γ Λυκείου δεν θα διδάσκονται Κοινωνιολογία ενώ θα είναι υποψήφια για δεκάδες σχολές κοινωνικών επιστημών (Νομική, Δημοσιογραφία, Ψυχολογία, Πολιτική Επιστήμη, Κοινωνιολογία) οι οποίες αποτελούν περίπου το 75% των σχολών του ανθρωπιστικού πεδίου! Αναμφίβολα, αφαιρείται η δυνατότητα εκπαίδευσης και προπαρασκευής στις Κοινωνικές Επιστήμες σε μελλοντικούς φοιτητές  πολλών Ακαδημαϊκών Τμημάτων του Α’ Επιστημονικού Πεδίου (183 Τμήματα), σχετικών με αυτές τις επιστήμες. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το   ΦΕΚ Τεύχος B΄ 2338/15.06.2020/Αριθμ.74181/Δ2 καταργήθηκαν από το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου μαθήματα, όπως το Σχέδιο, που είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα  ενώ είναι  τουλάχιστον εξωφρενικό  να προβλέπεται «ενισχυτική διδασκαλία» για μάθημα που δεν υπάρχει καθόλου στο ωρολόγιο πρόγραμμα!

Εν μία νυκτί η Πολιτική Ηγεσία αποφασίζει απροκάλυπτα να αφανίσει έναν κλάδο οδηγώντας χιλιάδες αναπληρωτές στην ανεργία, οδηγώντας μόνιμους σε υπεραριθμίες και διαθεσιμότητα,  εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα σε αφανισμό, υποθηκεύοντας το μέλλον όλων των  φοιτητών και αποφοίτων των σχολών αυτών και εντέλει να κάνει την Παιδεία φτωχότερη, σε μια εποχή που όσο ποτέ άλλοτε έχει ανάγκη από τις Κοινωνικές Επιστήμες. Και φυσικά δεν επιλέγει έναν τυχαίο κλάδο. Αντίστοιχες πρακτικές είχαμε πενήντα χρόνια πριν, όταν απαγορευόταν να  έρθει ο νέος σε επαφή με έννοιες όπως  ελευθερία, κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, δημοκρατικό πολίτευμα, Δημοκρατία.

Τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών εισάγουν τους μαθητές σε βασικές έννοιες και αρχές παρέχοντας γνώσεις απαραίτητες στην καταπολέμηση του πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού αναλφαβητισμού. Βοηθούν στην κατανόηση της κοινωνικής οργάνωσης, των κοινωνικών θεσμών και του κοινωνικού μετασχηματισμού σε έναν ταχύτατα μεταλλασσόμενο κόσμο που μαστίζεται από ποικιλόμορφες κρίσεις (υγειονομική, οικονομική, περιβαλλοντική κ.ά.) Παρέχουν την απαραίτητη επιστημονική γνώση για την κατανόηση  της κοινωνικής πραγματικότητας, των κοινωνικών  προβλημάτων, όπως φτώχεια, ρατσισμός, ξενοφοβία κοινωνικές διακρίσεις, μετανάστευση, κοινωνικός αποκλεισμός, έμφυλες διακρίσεις, κλιματική αλλαγή, ψηφιακό χάσμα. Προωθούν την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, γνώσης και αντίληψης των μαθητών και συμβάλλουν στη δημιουργία  ευαισθητοποιημένων, ενεργών πολιτών,  με αυτογνωσία, υπευθυνότητα και δημοκρατική πολιτική και κοινωνική συνείδηση. Ειδικά σε περιόδους κοινωνικής και οικονομικής κρίσης όπου συχνά δημιουργούνται  συναισθήματα ματαιότητας και απελπισίας, η δημιουργική σκέψη και η μελέτη των κοινωνικών μεταβολών ανοίγουν νέες, απελευθερωτικές προοπτικές στην  κοινωνική συμπεριφορά και δράση. Αντίστοιχα, η διδασκαλία των Τεχνών εξοικειώνει τους μαθητές με την αισθητική και τη δημιουργικότητα, διευρύνει τους ορίζοντές τους και τους βοηθάει  να καλλιεργήσουν τα ταλέντα τους,  να ανακαλύψουν  τον κόσμο τους, να διαμορφώσουν κοινωνική συνείδηση.

Η κατάργηση όλων αυτών των μαθημάτων από το Λύκειο, πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και  επιφέρει  βαριά βλάβη στο δημόσιο σχολείο. Το νομοσχέδιο 4692/2020, διαμορφώνει ένα σχολείο με μαθητές  χωρίς κοινωνική και αισθητική παιδεία, αποστεωμένο από κάθε έννοια έρευνας, τέχνης και γνώσης των κοινωνικών φαινομένων. Ένα σχολείο, όπου η διδασκαλία θα περιορίζεται σε λίγα «βασικά» μαθήματα, ένα σχολείο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα, ένα σχολείο της αποστειρωμένης γνώσης,  του αγοραίου ανταγωνισμού και του αποκλεισμού.

Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας για το εκπαιδευτικό κίνημα τον αγώνα για την επαναφορά των Κοινωνικών Επιστημών και των Τεχνών στο Γενικό Λύκειο.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το