ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟ STUDIO new star art cinema ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14/7 & ΚΥΡΙΑΚΗ 16/7

H ΜΑΣΣΑΛΙΩΤΙΔΑ του ΖΑΝ ΡΕΝΟΥΑΡ

14 ΙΟΥΛΙΟΥ 1789

Σαν σήμερα “έπεσε” στα χέρια του λαού και ισοπεδώθηκε η Βαστίλη, η φοβερή φυλακή των Παρισίων, μισητό σύμβολο του βασιλικού απολυταρχισμού. Ήταν η αρχή της μεγαλειώδους Επανάστασης, που άλλαξε τη μοίρα του κόσμου, έχοντας ως προμετωπίδα της το συνθηματικό τρίπτυχο:

Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη!

O Jean Renoir μας μεταφέρει το χρονικό της  επανάστασης μέσα από τα μάτια των απλών ανθρώπων-πρωταγωνιστών αυτού του  κοσμοϊστορικού  γεγονότος.

Η Μασσαλιώτιδα

Γαλλία – 1938 – 135min – Α/Μ

Σκηνοθεσία :  Jean Renoir

Σενάριο :  Jean Renoir, Carl Koch, N. Martel-Dreyfus

Φωτογραφία :  Jean-Paul Alphen, Jean Bourgoin, Alain Douarinou, Jean Louis, Jean-Μαρί Μαγιόλς

Μουσική  :  Joseph Kosma

Με τους  :  Pierre Renoir,Lise Delamare, Léon Larive, William Aguet, Aimé Clariond, André Zibral, Louis Jouvet, Edmond Ardisson, Paul Dulac, Jean-Louis Allibert, Jenny Helia, Gaston Modot, Julien Carette

Η ταινία αποτελεί ένα προσεχτικά υφασμένο μωσαϊκό της Γαλλικής Επανάστασης  από τον Ιούλιο του 1789 ως τον Αύγουστο του 1792. Παρακολουθούμε τα γεγονότα από την πτώση της Βαστίλης από έναν απείθαρχο όχλο ως την ήττα του  παντοδύναμου Πρωσικού πεζικού από ένα ενωμένο έθνος, μέσα από τις περιπέτειες του Arnaud και του Bornier, δύο απλών ανθρώπων οι οποίοι παλεύουν για τα ιδανικά  της πατρίδας τους: Ελευθερία-Ισότητα-Αδελφοσύνη.

Η Μασσαλιώτιδα

Εμπρός παιδιά της Πατρίδας,
Η μέρα της δόξας έφθασε!
Ενάντια στην τυραννία μας,
Το ματωμένο λάβαρο υψώθηκε, (δις)
Ακούστε τον ήχο στα λιβάδια
Το ουρλιαχτό αυτών των φοβερών στρατιωτών
Έρχονται ανάμεσά μας
Να κόψουν τους λαιμούς των γιων και των συζύγων σας!

Στα όπλα πολίτες,
Σχηματίστε τα τάγματά σας,
Προελάστε, προελάστε!
Αφήστε το μολυσμένο αίμα
Να ποτίσει τα αυλάκια στα χωράφια μας!

«Το καλύτερο θέμα (για μια ταινία) θα ήταν σίγουρα η ίδια η ζωή: η νίκη του Μαΐου  (του Λαϊκού Μετώπου), οι απεργίες του Ιουνίου. Κάτι τέτοιο θα ήταν καταπληκτικό αλλά η ταινία δεν θα έβγαινε ποτέ στις αίθουσες. Έτσι επικεντρωθήκαμε σε μια  εποχή που προσέφερε μεγάλες ομοιότητες με τη δική μας: τη Γαλλική Επανάσταση». (Τζον Ρενουάρ)

«Η Μασσαλιώτιδα είναι τόσο ζωντανή που είναι σαν να πρόκειται για συρραφή  ντοκουμέντων της Επανάστασης. Με τον μοναδικό του τρόπο ο Renoir θα ήταν ικανός να γυρίσει μια ταινία για τους ανθρώπους των σπηλαίων και να δίνει την  εντύπωση ότι πρόκειται για αυθεντικά ντοκουμέντα». (Φρανσουά Τρυφώ)

Η ευφυΐα του Renoir, ακόμα κι όταν υπερασπίζεται μια ηθική η κοινωνική αλήθεια  ήδη προσδιορισμένη ως λανθασμένη, είναι ότι δεν το κάνει ποτέ μόνο για να καταδικάσει τους ανθρώπους που υπέπεσαν στο σφάλμα, αλλά και για να  παρουσιάσει την ιδεολογία που εκείνοι αντιπροσώπευαν. Αυτή η καρποφόρα καλλιτεχνική στάση φαίνεται καθαρά στον τρόπο με τον οποίο η Μασσαλιώτιδα  παρουσιάζει τόσο τους μετανάστες όσο και το Δικαστήριο των Βερσαλλιών». (Αντρέ Μπαζίν)

O Ζαν Ρενουάρ, ο πιο σημαντικός κινηματογραφιστής όλων των εποχών σύμφωνα με  πολλούς θαυμαστές του όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν ή ο Όρσον Γουέλς, υπέγραψε μερικές από τις σπουδαιότερες ταινίες όλων των εποχών και επηρέασε κάθε γενιά  δημιουργών που τον διαδέχτηκε με τον αντισυμβατικό, πολυσχιδή, θυελλώδη σε ενέργεια και έμπνευση, αλλά και σε τεχνική ωριμότητα, χαρακτήρα των έργων του…

Η “Mεγάλη Χίμαιρα” και ο “Κανόνας Του Παιχνιδιού” συγκαταλέγονται σε όλες τις  λίστες με τις σημαντικότερες ταινίες του αιώνα. Φιλμ όπως το “Ποτάμι” και “Ο  Μπουντί Σώθηκε”  αναγορεύτηκαν  σε μοντέλα  φιλμικού  μοντερνισμού, αλλά και οι  δημιουργίες του όπως το “Ανθρώπινο Κτήνος”, η “Μασσαλιώτιδα” και το “Γεύμα στην Εξοχή” θα σφραγίσουν το όραμα της κινηματογραφικής τέχνης του 20ου αιώνα.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το