Γιώργος Κ. Καββαδίας*

Όσο περιορίζονται τα «τεχνικά» προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, τόσο περισσότερο η Κυβέρνηση δια στόματος πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη και υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως εκθειάζουν την τηλεκπαίδευση αποκρύπτοντας τα μύρια όσα κοινωνικά, εκπαιδευτικά και ψυχολογικά προβλήματα προκαλεί και εμμέσως πλην σαφώς προειδοποιούν για μια ακόμα φορά ότι ήρθε για να μείνει.

Σε δηλώσεις του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο 31ο ετήσιο Greek Economic Summit που διοργανώνει το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο τόνισε μεταξύ άλλων: «όταν γυρίσουμε στις φυσικές τάξεις, θα ξέρουμε ότι έχουμε πια την υποδομή για την ψηφιακή εκπαίδευση».

Σχετικά με την  τηλεκπαίδευση των μαθητών ο πρωθυπουργός είπε πως  «ένα χρόνο πριν, δεν θα πιστεύαμε πως κάθε μία σχολική τάξη, από τα νηπιαγωγεία ως τα πανεπιστήμια, θα λειτουργεί ηλεκτρονικά».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η υπουργός παιδείας που αναφέρεται στο «εγχείρημα της καθολικής σύγχρονης τηλεκπαίδευσης – πρωτόγνωρο για τη χώρα μας και για όλον τον κόσμο» επισημαίνοντας και τα θετικά της πανδημίας: «Η πανδημία έχει επιφέρει δραματικές συνέπειες σε όλον τον κόσμο. Έχει όμως ταυτόχρονα αποτελέσει το εφαλτήριο για να γίνουν άλματα ψηφιοποίησης στο χώρο της εκπαίδευσης.» 

Πέρα από την πανδημία είναι φανερό ότι η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει, χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή της και στις καταλήψεις των μαθητών, πλήττοντας το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη εκπαίδευση, εντείνοντας ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Να θυμίσουμε για μια ακόμα φορά ότι η τηλεκπαίδευση αναιρεί ευθέως το συνταγματικό δικαίωμα για καθολική και δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, εντείνει τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες και οδηγεί τους μαθητές σε συνεχή ψυχοσυναισθηματικό κίνδυνο σε συνθήκες απομόνωσης.

Μόλις χθες η Πανελλαδική Συνομοσπονδία Ελλήνων Ρομά κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά εναντίον της υπουργού Παιδεάις Ν. Κεραμέως επισημαίνοντας μεταξύ άλλων: «Η ισότιμη πρόσβαση για όλους στη δημόσια εκπαίδευση, στην εποχή του κορωνοϊού, δεν είναι τόσο ισότιμη για μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Υπάρχουν οικογένειες χωρίς πρόσβαση στο ίντερνετ, χωρίς επάρκεια σε υπολογιστές, τάμπλετ και κινητά με αποτέλεσμα να αποκλείονται παντελώς από την εκπαιδευτική διαδικασία. Πολύ συχνό είναι, επίσης, το φαινόμενο των οικογενειών με δύο, τρία ή και περισσότερα παιδιά να βρίσκονται στην ίδια εκπαιδευτική βαθμίδα (πχ. δημοτικό) και να πρέπει να παρακολουθήσουν μαθήματα ταυτόχρονα με ελάχιστα διαθέσιμα μέσα».

Οι κυβερνώντες κλείνουν τα αυτιά τους στις κραυγές αγωνίας των μαθητών που μέσα από τη Συντονιστική Επιτροπή σήμερα κιόλας στέλνουν μήνυμα αγωνίας τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Ένα μήνα σχεδόν τώρα που κάνουμε τηλεκπαίδευση έχουμε να πούμε πως: Η ΥΠΟΜΟΝΗ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΕΞΑΝΤΛΗΘΕΙ. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΘΗΜΑ! ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ! Εκατοντάδες μαθητές έστειλαν βίντεο και εικόνες από το πως προσπαθούν να κάνουν μάθημα με το σύστημα να σέρνεται. Πολλοί κατήγγειλαν πως όντως δεν έχουν τα μέσα να κάνουν μάθημα. Η πλειοψηφία είμαστε όλη μέρα μπροστά σε έναν υπολογιστή (σχολείο- φροντιστήριο), δεν προλαβαίνουμε να βγουμε (λόγω απαγόρευσης κυκλοφορίας στις 21:00) ούτε μια βόλτα να ξεσκάσουμε!»

Δεν είναι τυχαίο ότι το ΥΠΑΙΘ τραβώντας τον αντιπαιδαγωγικό κατήφορο ζητά από τους εκπαιδευτικούς να «προχωρήσουν την ύλη», να βάζουν απουσίες κρίνοντας την επαρκή φοίτηση, να αναλάβουν την ευθύνη ως σύλλογος διδασκόντων για την εύρυθμη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης. Και όλα αυτά σε συνθήκες υγειονομικής και οικονομικής κρίσης και με δεδομένη την αδυναμία πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες για μια σημαντική μερίδα μαθητών, που δημιουργεί de-facto αποκλεισμούς. Διευρύνεται, έτσι,  το κοινωνικό και εκπαιδευτικό χάσμα μεταξύ των μαθητών προκαλώντας συνάμα ποικίλες παρενέργειες.

drepani.gr (argyrades.gr)

*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι εκπαιδευτικός, μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το