A΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ)                                  

Κυβερνητική επιχείρηση επιβολής «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» στα υπό κατάληψη σχολεία

Δε θα περάσει η άθλια κυβερνητική επιχείρηση επιβολής «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» στα υπό κατάληψη σχολεία, δε θα γίνουμε ο βούρδουλας και το μακρύ χέρι της κυβέρνησης ενάντια στους αγωνιζόμενους μαθητές μας

Όπως είναι σε όλες και όλους γνωστό, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προχώρησε σε μια άνευ προηγουμένου κίνηση, μνημείο αυταρχισμού και αντιδημοκρατικής συμπεριφοράς. Στο εμβληματικό έργο του Μπέρτολντ Μπρεχτ «Τρόμος και αθλιότητα του Γ` Ράϊχ» παραπέμπει η ανατριχιαστική, κατάπτυστη (και νομικά διάτρητη, βλ. και  Ενστάσεις και κινδύνους που επισημαίνει η Αρχή,  που παραθέτουμε στο τέλος) αυτή απόφαση της υπουργού Παιδείας [ΦΕΚ 01/10/2020], με την οποία υλοποίησε τους εκβιασμούς και τις απειλές της, απόφαση με την οποία αναθέτει σε μας τους δασκάλους να χαφιεδίσουμε τους μαθητές μας.

Εναντίον των κινητοποιήσεων των μαθητών που διεκδικούν δίκαια αιτήματα για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των σχολείων εξαπέλυσε ένα νέο κύμα τρομοκράτησης, εκβιασμού και καταστολής. Μετά τις αστυνομικές δυνάμεις, τους εισαγγελείς, κάποιους δημάρχους και ορισμένους “αγανακτισμένους γονείς” , τώρα επιχειρεί να μετατρέψει τους εκπαιδευτικούς και τους Συλλόγους Διδασκόντων σε ένα ιδιότυπο μηχανισμό “lock-out”, σε όργανα καταστολής των μαθητών. Οι δηλώσεις της υπουργού Παιδείας [1/10/20] ότι «…από αύριο, στις σχολικές μονάδες που τελούν υπό κατάληψη ξεκινά υποχρεωτική για όλους σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση…», απειλώντας μάλιστα με απουσίες όσους μαθητές δε συμμετέχουν, μόνο ντροπή και θυμό προκαλούν.

Στην  δε ΥΑ 131451/ΓΔ4 αναφέρεται ότι θα παίρνουν απουσίες όσοι μαθητές δε συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση. Έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:

1)  Αδιαφορεί, για άλλη μία φορά, το ΥΠΑΙΘ για τα παιδιά που δε διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό (30% βρίσκεται κάτω από τα όρια της φτώχειας, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ) και όχι μόνο δεν τους τον παρείχε, παρά τις ψευδείς εξαγγελίες, αλλά τους τιμωρεί για τη φτώχεια τους με απουσίες!

2) Ταυτόχρονα, προβλέπεται, όλως παρανόμως, ο αποκλεισμός από την τηλεκπαίδευση και άρα υποχρεωτική απουσία, όσων μαθητών συνεχίσουν να αγωνίζονται.

Είναι αυτονόητο ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν πρόκειται να παίξει ένα τέτοιο ρόλο!

3)  Κανείς καθηγητής δεν είναι υποχρεωμένος ούτε να διαθέτει εξοπλισμό, ούτε να χρησιμοποιεί δικά του μέσα, ούτε να μετατρέπει το σπίτι του σε χώρο εργασίας! Εκτός αν επιτάξουν τα σπίτια μας, τους υπολογιστές μας, τα κινητά και σταθερά μας τηλέφωνα ή ό,τι άλλο παράνομο και διεστραμμένο επινοήσουν!

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας αντί να λύσουν τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων, αντί να ικανοποιήσουν τα δίκαια αιτήματα εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, επιλέγουν τον απαράδεκτο δρόμο των απειλών, των εκφοβισμών και της τρομοκρατίας. Όμως η άθλια επιχείρηση επιβολής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε σχολεία που τελούν υπό κατάληψη δε θα περάσει. Κανένα συνάδελφος να μην υλοποιήσει τις αντιδημοκρατικές εντολές του Υπουργείου Παιδείας. Είναι απαράδεκτος ο εκβιασμός σε συναδέλφους να κάνουν μαθήματα σε κλειστά σχολεία, όπου θα αποκλείονται και θα τιμωρούνται μαθητές επειδή αγωνίζονται.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας απέχει χιλιόμετρα από την εκπαιδευτική πραγματικότητα αν νομίζει ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι το «φάρμακο για κάθε ασθένεια». Πέρα από το ηθικά και πολιτικά απαράδεκτο στοιχείο της ad hoc θεσμοθέτησης μιας διαδικασίας∙ πέρα από το γεγονός ότι η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση παρουσιάζει πολλά και σημαντικά προβλήματα (καταστρατήγηση της διάκρισης ανάμεσα στον ιδιωτικό και εργασιακό/ δημόσιο χώρο, τεράστιες απαιτήσεις σε υλικοτεχνικές υποδομές στις οποίες δεν έχουν πρόσβαση ούτε όλοι οι εκπαιδευτικοί ούτε όλοι οι μαθητές)∙ πέρα από τη φωτογραφική αποτύπωση των καταλήψεων (δεν βλέπουμε να μεριμνά το ίδιο η υπουργός για τα σχολεία ή τμήματα σχολείων που μένουν κλειστά λόγω κορονοϊού)∙ πέρα από όλα αυτά, το άρθρο 2.3 της εγκυκλίου είναι ανατριχιαστικό: αν υποθέσουμε ότι μέριμνα της κυβέρνησης είναι η συμμετοχή ΟΛΩΝ των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία, πώς ερμηνεύεται ο εκδικητικός de facto αποκλεισμός των παιδιών που πρωτοστατούν στις κινητοποιήσεις από αυτήν; Και πόσο μακριά είναι αυτή η παράγραφος από τις αποβολές από όλα τα σχολεία της χώρας, που εφάρμοζαν οι μετεμφυλιακές κυβερνήσεις για τα παιδιά που απέκλιναν από “την επίσημη ιδεολογία και την επίσημη ηθική”; Κι ακόμα, με ποιο ηθικό, ακόμα και ποιο πολιτικό, δικαίωμα αναθέτει στους δασκάλους το χαφιεδισμό σε βάρος των μαθητών τους;

Η κυβέρνηση διολισθαίνει όλο και περισσότερο σε αυταρχικές μεθόδους διακυβέρνησης που γυρίζουν την ελληνική κοινωνία πολύ πίσω, σε χρόνια μαύρα και δίσεκτα… Οι εκπαιδευτικοί, συσπειρωμένοι στα Σωματεία μας, δεν θα το επιτρέψουμε.

  • Για όλες τις παραπάνω ενέργειες του ΥΠΑΙΘ το ΔΣ της ΟΛΜΕ προκήρυξε για τους συναδέλφους που τα σχολεία τους τελούν υπό κατάληψη, 3ωρη στάση εργασίας 8-11πμ για την Παρασκευή  2/10 και τη Δευτέρα 5/10 και η ΕΛΜΕ μας προκήρυξε επίσης συμπληρωματικές στάσεις 11-2μμ για τις ίδιες μέρες για τα ημερήσια σχολεία και αντίστοιχα στάσεις εργασίας για την πρώτη βάρδια των εσπερινών σχολείων, με την ΕΛΜΕ μας να καλύπτει τη δεύτερη βάρδια.  Η ΟΛΜΕ ζήτησε, επίσης  από την ΑΔΕΔΥ να προκηρύξει απεργία-αποχή από την ΥΑ 131451/ΓΔ4 και από κάθε διαδικασία τηλεκπαίδευσης στα υπό κατάληψη σχολεία.

ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΤΑΚΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ, ΤΡΙΤΗ 6/10/2020, 13.ΟΟ, ΣΤΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΤΟΥ 1ου ΓΕΛ Περιστερίου

Το Δ.Σ της Α΄ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής (Περιστέρι)

Ο Πρόεδρος                                                                             Η Γενική Γραμματέας

Παναγιώτης Καταγής                                                              Φατούρου Αγγελική

ΥΣ  Γενικός Κανονισµός Προστασίας ∆εδοµένων : ΓΚΠ∆ — Μελέτη Εκτίµησης Αντικτύπου: ΕΑΠ∆, Αθήνα, 07-09-2020 Αριθ. Πρωτ.: Γ/ΕΞ/6031/07-09-2020

Η Αρχή: 1] ΚΡΙΝΕΙ νόµιµη την κατά το άρθρο 63 του ν. 4686/2020 σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας. 2] ΚΑΛΕΙ το Υπ. Παιδείας και Θρησκευµάτων να λάβει υπόψη τις συστάσεις που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας και να τροποποιήσει και συµπληρώσει αναλόγως την ανωτέρω ΕΑΠ∆ σε αποκλειστική προθεσµία τριών (3) µηνών από τη δηµοσίευση της παρούσας απόφασης. 3] ΚΡΙΝΕΙ ότι επιτρέπεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στις σχολικές µονάδες της πρωτοβάθµιας και της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του ως άνω τριµήνου, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 63 του ν. 4686/2020, όπως ισχύει µετά την τροποποίησή του µε την από 10/08/2020 ΠΝΠ.

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ

  1. Στη σελ 20 της ΕΑΠ∆ η  εταιρεία Cisco αναφέρεται ως «τρίτος», ενώ αποτελεί εκτελούντα την επεξεργασία. Από τους ορισµούς του κανονισµού (βλ. άρθρο 4 παρ. 10), ένας «εκτελών την επεξεργασία» δεν αποτελεί τρίτο, εκτός από την περίπτωση που αποφασίσει να επεξεργαστεί δεδοµένα για δικό του, διαφορετικό, σκοπό.
  2. Όσον αφορά στα λαµβανόµενα µέτρα µετριασµού των επιπτώσεων, η Αρχή επισηµαίνει την υποχρέωση του υπευθύνου επεξεργασίας για αυξηµένη διαφάνεια και δράσεις  ενηµέρωσης  και  ευαισθητοποίησης  των εµπλεκοµένων  (εκπαιδευτικοί, µαθητές, οικογένεια) σε σχέση µε τη διαδικασία τηλεκπαίδευσης και τα δεδοµένα προσωπικού χαρακτήρα. Στη σελ. 21 της ΕΑΠ∆ γίνεται αναφορά στις πληροφορίες που παρέχονται στα υποκείµενα των  δεδοµένων. Φαίνεται  ότι ακολουθείται  µια τυπική -υπηρεσιακή- πληροφόρηση η οποία βασίζεται, κυρίως στα κείµενα των εγκυκλίων. Σύµφωνα µε όσα αναφέρονται στις κατευθυντήριες γραµµές του ΕΣΠ∆4 για τη διαφάνεια, απαιτείται ενηµέρωση µε κατάλληλο τρόπο, προσαρµοσµένη στα παιδιά και τις ευάλωτες οµάδες. Η παροχή κατάλληλης ενηµέρωσης και προγραµµάτων ευαισθητοποίησης, σε εκπαιδευτικούς, αλλά κυρίως µαθητές και οικογένεια, µπορεί µάλιστα να λειτουργήσει ως ένα κατάλληλο µέτρο µετριασµού των επιπτώσεων των κινδύνων που σχετίζονται µε µη νόµιµη διάδοση δεδοµένων. Στην ΕΑΠ∆ γίνεται αναφορά σε κατάρτιση κώδικα ορθής συµπεριφοράς5 / ευπρέπειας και σε αναλυτικές οδηγίες από τους εκπαιδευτικούς προς τους µαθητές, οι οποίες όµως δεν φαίνεται να έχουν καταρτιστεί.
  3. Εποµένως, στην ΕΑΠ∆ δεν τεκµηριώνεται ότι οι προσδιορισµένοι κίνδυνοι  έχουν  ελαχιστοποιηθεί και δεν  απαιτείται  προσδιορισµός  κατάλληλων µέτρων
                                                                          
    ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
  4. ο «χάρτης κινδύνων» που παρουσιάζεται στην ΕΑΠ∆ εµφανίζει µη τεκµηριωµένες, υποκειµενικές, εκτιµήσεις του υπεύθυνου επεξεργασίας
  5. Ενδεικτικά: α) στον κίνδυνο 1 (Παράνοµη πρόσβαση σε προσωπικά δεδοµένα) η επιλογή ότι ο κίνδυνος είναι αµελητέος επειδή η τηλεδιάσκεψη πραγµατοποιείται µε πρόσκληση σε συγκεκριµένο αριθµό χρηστών δεν είναι αυτονοήτως ορθή καθώς: αα) όλοι οι µαθητές ενός εκπαιδευτικού γνωρίζουν την «προσωπική του τάξη», συνεπώς, ενδέχεται να δοκιµάσουν να συνδεθούν σε διαφορετικό χρόνο, αβ) η διεύθυνση της προσωπικής τάξης µπορεί να γίνει (ειδικά µε την πάροδο του χρόνου) γνωστή και σε τρίτους, αγ) ο εκπαιδευτικός, µε δεδοµένο ότι ο µαθητής µπορεί να επιλέξει όποιο όνοµα επιθυµεί, δεν γνωρίζει πάντα ποιος είναι ο χρήστης που ζητάει να συνδεθεί στην αίθουσα• β) στους κινδύνους 2 και 4 (αποκάλυψη πληροφοριών στους γονείς των µαθητών ή σε τρίτους) η σοβαρότητα των συνεπειών µπορεί, σε κάποιες περιπτώσεις, να είναι µεγάλη (ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι ενδέχεται να καταγραφούν ειδικές κατηγορίες δεδοµένων) ενώ η πιθανότητα εµφάνισης του κινδύνου ενδέχεται να είναι ιδιαίτερα µεγαλύτερη, καθώς λόγω του µεγάλου αριθµού µαθητών µπορεί βασίµως να πιθανολογηθεί ότι κάποιοι γονείς/τρίτοι  παρακολουθούν•  γ)  Η  πιθανότητα  εµφάνισης  του  κινδύνου  της ανισότητας είναι µεγάλη καθώς είναι γνωστό ότι δεν διαθέτουν όλοι οι µαθητές και οι σχολικές µονάδες υποδοµή σύνδεσης, ή την ίδια υποδοµή σύνδεσης.
    Περαιτέρω, από τους προσδιορισµένους κινδύνους φαίνεται να απουσιάζουν ή να µην αναλύονται επαρκώς µια σειρά από κινδύνους. Ενδεικτικά η Αρχή παραθέτει τους παρακάτω κινδύνους, οι οποίοι θα πρέπει να αντιµετωπισθούν:
  6.  Κίνδυνοι σχετιζόµενοι µε την επέµβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι οποίοι επηρεάζουν το δικαίωµα στην εκπαίδευση. Απουσιάζει εκτίµηση και ανάλυση της επέµβασης ανά εκπαιδευτική βαθµίδα/τάξη, προσαρµοσµένη στις ιδιαιτερότητες των µαθητών
  7.  Κίνδυνοι από τη χρήση εξοπλισµού που δεν βρίσκεται στην ευθύνη του υπευθύνου επεξεργασίας, ιδίως όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς. Περαιτέρω στην ΕΑΠ∆ αναφέρεται ότι η πλατφόρµα και οι χρήστες δεν κινδυνεύουν από πιθανή ύπαρξη ιών σε τερµατικό εξοπλισµό συγκεκριµένου χρήστη (σελ 16), χωρίς περαιτέρω τεκµηρίωση
  8.  Κίνδυνοι από τις διαβιβάσεις δεδοµένων εκτός Ε.Ε. Να σηµειωθεί ότι όπως προκύπτει από την προσκοµισθείσα σύµβαση, δεν αποκλείεται η πιθανότητα χρήσης κέντρου δεδοµένων εκτός Ε.Ε., τουλάχιστον σε περίπτωση «βλάβης» Ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να διερευνά το εφαρµοστέο νοµικό καθεστώς στη χώρα του εισαγωγέα, ώστε να εξασφαλίζει την εφαρµογή των δικαιωµάτων των υποκειµένων των δεδοµένων, σε κάθε περίπτωση. Τονίζεται ότι ο κίνδυνος αυτός ενδέχεται να υφίσταται στην περίπτωση χρήσης εταιρειών οι οποίες εµπίπτουν στη νοµοθεσία των ΗΠΑ (π.χ. άρθρο 702 του νόµου FISA και εκτελεστικό διάταγµα EO 12333), ανεξάρτητα του τόπου τήρησης των δεδοµένων
  9.  Κίνδυνοι που απορρέουν από τους όρους της σύµβασης. Ειδικότερα, από τη µελέτη της σύµβασης, προκύπτει ότι κάποια δεδοµένα διατηρούνται από τον εκτελούντα την επεξεργασία (Cisco).  Τα δεδοµένα αυτά περιλαµβάνουν δεδοµένα που παράγονται κατά τη χρήση των υπηρεσιών επισηµαίνεται ότι η σύµβαση διασφαλίζει δεδοµένα τα οποία «διαθέτει» το Υπουργείο στη Cisco, χωρίς να είναι σαφές αν σε αυτά περιλαµβάνονται και τα παραγόµενα δεδοµένα χρηστών. Από τη σύµβαση3 προκύπτει σαφώς ότι τηρούνται, για επτά έτη, µια σειρά από δεδοµένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία περιλαµβάνουν τα δεδοµένα εγγραφής, αλλά και ψευδώνυµα δεδοµένα για σκοπούς  «analytics» και µέτρησης απόδοσης. Επισηµαίνεται ότι σύµφωνα µε τους ορισµούς του ΓΚΠ∆, τα ψευδώνυµα δεδοµένα αποτελούν προσωπικά δεδοµένα και η άρση της ψευδωνυµοποίησης αποτελεί κίνδυνο ο οποίος πρέπει να αντιµετωπισθεί. Μάλιστα, στη σελ. 19 της ΕΑΠ∆ γίνεται αναφορά σε «Μεταδεδοµένα αµιγώς τεχνικής φύσης µέσω των οποίων δεν καθίσταται ικανή η προσωπική ταυτοποίηση των χρηστών». Σηµειώνεται επίσης ότι, υπό προϋποθέσεις, µπορεί να υπάρξει αναγνώριση υποκειµένων δεδοµένων, π.χ. µέσω συσχέτισης των µεταδεδοµένων µε άλλες γνωστές πληροφορίες που αφορούν ένα υποκείµενο των δεδοµένων.
  10.   Κίνδυνοι από τη χρήση τρίτων εκτελούντων την επεξεργασία (sub- processors),   οι   οποίοι   δεν   φαίνεται   να   έχουν   προσδιοριστεί
  11.  Κίνδυνοι από τη χρήση προσωπικών ηλεκτρονικών διευθύνσεων των εκπαιδευτικών και τη διαβίβαση ηλεκτρονικά στη Cisco, ακόµα κι αν ένας εκπαιδευτικός δεν ενεργοποιήσει την τηλεκπαίδευση. Στο σύστηµα «myschool» φαίνεται να συµπεριλαµβάνονται οι διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδροµείου (email) των εκπαιδευτικών χωρίς να είναι σαφές για ποιο σκοπό έχουν συλλεγεί. Περαιτέρω, καθώς οι εκπαιδευτικοί χρησιµοποιούν για επικοινωνία προσωπικά email (πολλές φορές) υπάρχει κίνδυνος για αυτούς. Π.χ. σκόπιµο θα ήταν όλες οι ενέργειες να γίνονται από τους λογαριασµούς του σχολικού δικτύου (email επικοινωνίας; @sch.gr)

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το