ΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Με μια σειρά έωλων επιχειρημάτων η κυβέρνηση επιχειρεί την καταπάτηση του συντάγματος και την ίδρυση Ιδιωτικών ΑΕΙ. Με την επικοινωνιακή ισχύ των απόλυτα ελεγχόμενων ΜΜΕ προσπαθεί να πείσει την ελληνική κοινωνία ότι είναι προς το συμφέρον της.

Το σύνθημα «Σπούδασε αυτό που πραγματικά θέλεις στον τόπο που το θέλεις» όμως, δεν απευθύνεται στο σύνολο της κοινωνίας, αλλά κυρίως σε όσους έχουν ήδη τη δυνατότητα για σπουδές στο εξωτερικό. Αν το σύνθημα αντικατόπτριζε την επιθυμία της κυβέρνησης, δεν θα είχε αποκλείσει με μέτρα όπως η ΕΒΕ το δρόμο στα παιδιά των κατώτερων τάξεων.

Όσο για το «όπου θέλεις» και την υποτιθέμενη μείωση της εσωτερικής μετανάστευσης για σπουδές, είναι τελείως εκτός πραγματικότητας αφού κανένας οργανισμός δεν πρόκειται να επενδύσει για να ιδρύσει Πανεπιστήμιο σε μια μικρή επαρχιακή πόλη.

Άλλα ανυπόστατα επιχειρήματα είναι:

Ο ανταγωνισμός ιδιωτικών και δημόσιων ΑΕΙ θα βοηθήσει και τα δημόσια ΑΕΙ να γίνουν καλύτερα και τελικά κερδισμένος θα είναι ο καταναλωτής 

Η εμπειρία μας από τη ΔΕΗ, τα ιδιωτικά νοσοκομεία που στην κρίσιμή ενοχή της πανδημίας άφησαν όλο το βάρος στο απαξιωμένο ΕΣΥ, το οποίο η ίδια λογική του τάχα ανταγωνισμού απαξίωσε, το έγκλημα των Τεμπών δίνουν την απάντηση.

Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα χωρίς ιδιωτικά πανεπιστήμια. Πρέπει επιτέλους να σπάσει το μονοπώλιο του κράτους στην εκπαίδευση

Ούτε αυτό ισχύει. Πχ στο Λουξεμβούργο και στη Δανία το 100% των φοιτητών σπουδάζει σε δημόσια πανεπιστήμια. Τα τελευταία χρόνια προωθήθηκε η απελευθέρωση της αγοράς εκπαιδευτικών προϊόντων. Στη χώρα μας 28.063 νέοι φοιτούσαν το 2022 σε κολέγια, λειτουργούν 32 θεσμοθετημένα ιδιωτικά κολέγια και ακόμα 30 παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού. Ήδη όλα αυτά αναγνωρίζονται επαγγελματικά και διεκδικούν και την ακαδημαϊκή αναγνώριση. Αν ανοίξει και αυτή η δυνατότητα, πολύ απλά όποιος έχει να πληρώσει θα αγοράζει ένα πτυχίο και τα επαγγελματικά δικαιώματα των σημερινών πτυχιούχων θα απαξιωθούν. Οι αναπληρώτριες/ές που μόχθησαν για πάρουν το πτυχίο τους, δίνουν τη μάχη για να στηρίξουν το δημόσιο σχολείο θα δουν μέσα σε μια μέρα οι κόποι τους να ακυρώνονται και τα πτυχία τους να εξισώνονται με το κάθε λογής ίδρυμα, για το οποίο καμία ΕΒΕ δεν θα ισχύει– επόμενο βήμα ένας διαγωνισμός ΑΣΕΠ κι όλα, βασικό πτυχίο και προϋπηρεσία θυσία στο βωμό της αγοράς.

Στην ελεύθερη αγορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι πιο ανταγωνιστικά και πιο ελκυστικά

Το 79,7% των σπουδαστών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ε.Ε. φοιτά σε δημόσια ιδρύματα. Σε 22 από τα 27 κράτη-μέλη τουλάχιστον τα 3/4 των φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σπουδάζουν σε δημόσια πανεπιστήμια. Μόνο σε τρεις χώρες -Βέλγιο, Κύπρο και Λετονία- βλέπουμε τους περισσότερους φοιτητές/τριες να επιλέγουν τα ιδιωτικά ιδρύματα. Μέχρι το 2016, από τα 1.600 ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά κολέγια και πανεπιστήμια στις ΗΠΑ, σχεδόν το 30% είχε εγγραφές κάτω των 1.000 φοιτητών. Από το 2016, 91 ιδιωτικά κολέγια στις ΗΠΑ έκλεισαν, συγχωνεύτηκαν με άλλη σχολή ή ανακοίνωσαν σχέδια για κλείσιμο, σύμφωνα με ανάλυση του CNBC.

Το Σύνταγμα δεν αποτελεί εμπόδιο, αφού το άρθρο 28 μας επιτρέπει να παρακάμψουμε το άρθρο 16

Για να έχει τη δυνατότητα η κυβέρνηση να παρακάμψει το άρθρο 16 μέσω ενός άλλου άρθρου, θα έπρεπε η διατύπωση της διάταξης να επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Αυτό όμως δεν συμβαίνει σε καμία περίπτωση. Επίσης, θα έπρεπε το διεθνές και ενωσιακό δίκαιο που επικαλούνται να επιβάλλει την ίδρυση «μη κρατικών ΑΕΙ». Αντίθετα, το διεθνές και ενωσιακό δίκαιο δίνει τη διακριτική ευχέρεια στην Ελλάδα να επιλέξει. Επομένως, το θέμα δεν είναι νομικό, είναι πολιτικό. Παίρνουν την πολιτική ευθύνη να παραβιάσουν ακόμα και το Σύνταγμα για να επιβάλλουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Tελικός στόχος της προωθούμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι ο σταδιακός μετασχηματισμός των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων σε επιχειρήσεις παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η μετάλλαξη της γνώσης από κοινωνικό αγαθό σε εμπορικό προϊόν και η μετατροπή της μόρφωσης από συλλογικό δικαίωμα σε ατομική επιλογή. Mε την απειλή της ίδρυσης των ιδιωτικών πανεπιστημίων ωθούνται τα δημόσια να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, να μειώσουν τα χρόνια σπουδών και να στραφούν στην αγορά σε αναζήτηση νέων πηγών εσόδων (δίδακτρα, σύνδεση με επιχειρήσεις, μετατροπή σε επιχειρήσεις πώλησης υπηρεσιών).

Τέλος, φαίνεται όλοι να ξεχνούν ότι τα Πανεπιστήμια δεν έχουν μοναδικό στόχο την εκπαίδευση, αλλά και την επιστημονική έρευνα. Είναι φανερό ότι αυτή θα βρεθεί σε πολύ χειρότερη κατάσταση, ιδίως σε τομείς που δεν αποδίδουν κέρδος.

Στηρίζουμε τον αγώνα της εκπαιδευτικής κοινότητας για την αποφυγή μιας ακόμη συμφοράς για τη νέα γενιά . Οι φοιτητές και οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι μαζί με τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας και τους μαθητές θα αποτρέψουν την ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Αθήνα 30 ΓΕΝΑΡΗ 2024

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το