Για μια ακόμα φορά η υπουργός παιδείας Ν. Κεραμέως και σε συνέχεια ανάλογων δηλώσεων του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στην προχθεσινή συνέντευξή του στο ΣΚΑΪ επισείει τον μπαμπούλα της παράτασης του σχολικού έτους επιτείνοντας την αβεβαιότητα, το άγχος και θρυμματίζοντας την ψυχολογία των μαθητών και ιδιαίτερα των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων.

Όμως το σοβαρότερο είναι η διάταξη που ψηφίστηκε την Πέμπτη 11/2/2021 στη Βουλή και  ορίζει ότι για το τρέχον σχολικό έτος 2020-21, λόγω της πανδημίας, λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο για την κάλυψη διδακτέας ύλης και αναπλήρωση χαμένων διδακτικών ωρών, στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, μέσω της τροποποίησης και ρύθμισης  

 Άλλωστε το ενδεχόμενο να επεκταθεί το σχολικό έτος , άφησε ανοιχτό η υπουργός Παιδείας μιλώντας την Παρασκευή 12/2 στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ 100,3 και τον Παύλο Τσίμα: «Τα εξετάζουμε όλα και πάντα σε συνεργασία με το ΙΕΠ και τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να δούμε τι μέτρα θα χρειαστούν για την σωστή κάλυψη της ύλης, όλα είναι στο τραπέζι», σημείωσε η ίδια.

 Η εμμονή στα σενάρια για επέκταση του σχολικού έτους αλλά και τον περιορισμό των διακοπών του Πάσχα κουρελιάζει την επιβαρυμένη ψυχολογία των μαθητών, ειδικότερα των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων και δείχνουν τον αυταρχισμό και τις αντιφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής. Μόλις πριν από πέντε μέρες η υφυπουργός Ζ. Μακρή  με μια εκ- δήλωση ασχετοσύνης τόνιζε: «…Με βάση την πολιτική απόφαση που παίρνει το υπουργείο, άλλοι μαθητές εξετάζονται διά ζώσης και άλλοι διδάσκονται εξ αποστάσεως. Είναι δύο διαφορετικοί τρόποι διδασκαλίας απολύτως ισοδύναμοι». Αν, λοιπόν είναι ισοδύναμοι τρόποι διδασκαλίας προς τι τα σενάρια παράτασης της σχολικής χρονιάς και περιορισμού των διακοπών; Γιατί σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες της πανδημίας που γίνονται ακόμα πιο δύσκολες από την πολιτική που τη διαχειρίζεται η κυβέρνηση καλούνται οι μαθητές σε μια «κανονικότητα» ως προς την ύλη και τις εξετάσεις που εντατικοποιεί τους ρυθμούς ζωής και τους εξοντώνει ψυχολογικά; 

          Κυριαρχούν το άγχος (71,5% των μαθητών), η ψυχική εξάντληση (63%)… 

Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του ΑΠΘ, 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα. Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%). Από την άλλη, όσον αφορά τα μαθήματα, το 72% των μαθητών δηλώνει ότι έχει εμπεδώσει λίγο ή καθόλου την ύλη. Οι καθηγητές που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρουν ότι λιγότερο από το 60% των παιδιών μπορούν και παρακολουθούν όντως το μάθημα, ενώ τα μεγαλύτερα προβλήματα έχουν να κάνουν με την κακή σύνδεση και τον ελλιπή εξοπλισμό. Αλλά και οι ίδιοι οι καθηγητές αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα, με το 92% αυτών να δηλώνει ότι αντιμετώπισε κάποιο τεχνικό πρόβλημα. Στην ίδια έρευνα, 86% των μαθητών δηλώνει ότι είχε διάσπαση προσοχής αυτό το διάστημα, ενώ το 62% δηλώνει ότι η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης τους δημιούργησε άγχος και άλλα αρνητικά συναισθήματα. Ύστερα από όλα αυτά αναφέρεται ο πρωθυπουργός παίρνοντας τη σκυτάλη από την υπουργό παιδείας σε μέτρα για αναπλήρωση μαθημάτων και παράταση της σχολικής χρονιάς κάνοντας σκόνη και θρύψαλα την ψυχολογία των μαθητών.   

Όσο για την εκπαιδευτική διαδικασία και την ύλη, όταν το καράβι πετάει 7 στους 10 επιβάτες στη θάλασσα το ταξίδι δε συνεχίζεται κανονικά. Αναφερόμαστε στην πρόσφατη έρευνα της «Καθημερινής» σύμφωνα με την οποία οι τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα. Αυτό αποδεικνύει ότι η τηλεκπαίδευση δεν έχει καμιά σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Γιατί συνθλίβει παιδαγωγικές αρχές και αξίες, καταργεί την καθολική πρόσβαση των μαθητών, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε μία μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής». Αποκλείει εκ των πραγμάτων από τη στοιχειώδη επαφή με το μάθημα ένα μεγάλο τμήμα μαθητών που προέρχονται από τις ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις και στρώματα και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας είτε επειδή δεν έχει ηλεκτρονικό υπολογιστή ή τη δυνατότητα σύνδεσης, είτε επειδή παρακολουθεί σποραδικά με προβλήματα συνδεσιμότητας, άρα είναι δέκτης θραυσμάτων τηλεκπαίδευσης ως στιγμιοτύπων ενός ιδιότυπου «ζάπινγκ».  

Ας μη μας διαφεύγει, επίσης, ότι το άνοιγμα των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας για την μετάδοση του ιού , δημιουργεί «μαθητές – υποψηφίους  δυο ταχυτήτων», στα λύκεια διότι στις κόκκινες περιοχές οι σχολικές μονάδες δε θα επαναλειτουργήσουν για άγνωστο ακόμη διάστημα. 

Η εκπαιδευτική διαδικασία και η παιδαγωγική είναι άγνωστες έννοιες. Με ρύθμιση όμως στο νομοσχέδιο για την είσοδο στα ΑΕΙ προβλέπεται με υπουργικές αποφάσεις να καλυφθούν οι χαμένες διδακτικές ώρες στα σχολεία με μαθήματα στις αργίες και στις διακοπές λόγω της πανδημίας. 

Και δεν είναι μόνο αυτά 

Με το άνοιγμα των σχολείων τίποτα δε θα είναι, όπως παλιά. Τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα που η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ ψηφίζουν και εφαρμόζουν, επιδιώκουν να διαμορφώσουν μια «νέα κανονικότητα» για ένα σχολείο ακόμα πιο αυταρχικό και ταξικό. 

Γιώργος Κ. Καββαδίας – drepani.gr (argyrades.gr) 

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το