Πάντα μας απασχολούσε εκείνη η πρόταση του Καζαντζάκη “Δεν φοβάμαι τίποτα, δεν ελπίζω τίποτα, είμαι ελεύθερος”. Γιατί ο Καζαντζάκης επέμενε πως η ελευθερία έχει άμεση σχέση με την άρνηση του φόβου και της ελπίδας;

Καλά άρνηση του φόβου αλλά άρνηση της ελπίδας;
Κάποια στιγμή στα διαβάσματά μας μπλέχτηκε και το γνωστό έργο του Ησίοδου “Έργα και Ημέραι” όπου σε κάποιο σημείο γίνεται η παρακάτω αναφορά:

“Οταν ο Δίας κατάλαβε τι είχε κάνει ο Προμηθέας, του είπε χαίρεσαι που με γέλασες, αλλά θα βρει μεγάλο κακό εσένα και όλους τους ανθρώπους και αυτό θα είναι το τίμημα για την ελπίδα που τους έδωσες. Θα είναι η ελπίδα κάτι που οι άνθρωποι θα χαρούν με την καρδιά τους ενώ θα αγκαλιάζουν την καταστροφή τους”.

Και τότε μας ήρθε στο μυαλό εκείνος ο ξεχασμένος μύθος για το κουτί της Πανδώρας. Ξέρετε της γυναίκας που έφερε μαζί της ένα κουτί που της είχαν δώσει οι θεοί με την εντολή ποτέ να μην το ανοίξει. Αυτή, όμως, το άνοιξε. Αμέσως τότε ξεχύθηκαν μέσα από το κουτί στον κόσμο όλα τα κακά, οι συμφορές, οι αρρώστιες και τα βάσανα. Μόλις που πρόλαβε να κλείσει το καπάκι η Πανδώρα και απόμεινε στον πάτο του μόνον η Ελπίδα.

Τι περιείχε το «Κουτί της Πανδώρας», αφού όταν αυτή το άνοιξε ξέφυγαν όλα τα κακά του κόσμου που καταδυναστεύουν από τότε τον άνθρωπο; Κακά δεν περιείχε; Και αυτό που απόμεινε τελικά λοιπόν μέσα στο κουτί, τελευταίο, η ελπίδα, τι ήταν; Κακό δεν πρέπει να ήταν και αυτό, μαζί με όλα τα άλλα κακά, και ίσως το χειρότερο όλων; Ίσως το δολιότερο δώρο των θεών για να δεσμεύουν τους ανθρώπους, μετά το «άνοιγμα των οφθαλμών» τους και την αρχική αφύπνιση του νου τους από το πύρινο φως της δάδας του φιλάνθρωπου Προμηθέα…

Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Γιατί νομίζουμε ότι ταιριάζουν στην κατάστασή μας.

Για να τα πάρουμε, λοιπόν, τα πράγματα, με μια σειρά:

Εδώ και καιρό ο λαός μας βρέθηκε ανάμεσα σε σκληρά διλήμματα, πιέσεις και εκβιασμούς. Από την μια οι ανοικτοί εχθροί του, που έφερναν πόνο και απόγνωση και σφυρηλατούσαν ασταμάτητα τις αλυσίδες με τις οποίες τον έχουν δέσει.

Από την άλλη του προτείνονταν ο δρόμος των αυταπατών, των δήθεν γρήγορων και εύκολων λύσεων, το απατηλό σχέδιο μιας φιλολαϊκής κυβέρνησης εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρώ. Τον ωθούσαν να αποδεχθεί τις αυταπάτες πως η Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτός ο λάκκος των λεόντων, μπορεί να γίνει λέσχη ισότιμων μελών. Πως το ευρώ από όργανο λεηλασίας και κατοχής μπορεί να γίνει νόμισμα ανάπτυξης και δικαιοσύνης. Πως το ευρωκοινοβούλιο από σφηκοφωλιά, που γδέρνει και εκβιάζει ανοικτά τον ελληνικό λαό, μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο παρέμβασης και διόρθωσης της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Πως τάχα, αν αλλάξει ο «μηχανοδηγός», αν αλλάξει, κοντολογίς η Κυβέρνηση μπορεί να προκύψει λύση, προς όφελος του λαού, μέσα στα πλαίσια της ιμπεριαλιστικής ΕΕ.

Και την ίδια ώρα που θέριευε η ελπίδα για μια εύκολη αλλαγή μέσα από την μετακίνηση της ψήφου, την ίδια ώρα υποσκάπτονταν το αγωνιστικό φρόνημα, υποχωρούσε η πίστη στον αγώνα, αφοπλίζονταν η θέληση για σύγκρουση με τον Γολιάθ, κέρδιζαν οι αυταπάτες και οι σταυροφόροι του συμβιβασμού.

Ελπίδα και αυταπάτη άνοιγαν λεωφόρους στις συνειδήσεις ενώ οι δρόμοι της αντίστασης, που για να ανοιχθούν πρέπει να γεμίσουν βήματα, βαδίζονταν όλο και από πιο λίγους.

Θέλουμε να το πούμε όπως το νιώθουμε με την καρδιά και το μυαλό, επιστρέφοντας στον Καζαντζάκη. Τώρα καταλαβαίνουν πολλοί πολύ καλά τι ήθελε να πει ο μεγάλος στοχαστής. Τώρα καταλαβαίνουν τι σήμαινε η ελπίδα την οποία είχε αποικιοποιήσει η αυταπάτη.

Να το πούμε ξανά γιατί θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι όσο κι αν αυτό που θα ξεστομίσουμε, ακόμη και σήμερα (μετά τόσα δάκρυα στην κοιλάδα των στεναγμών) κάθε άλλο παρά είναι δημοφιλές καθώς ξεσκεπάζει την παραπλανητική ελπίδα – αυταπάτη: Στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, με τη χώρα δεμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και με μια «αριστερή κυβέρνηση» που δίνει καθημερινά όρκους πίστης για τον ευρωπαϊκό της προσανατολισμό, καμιά ανακούφιση δεν μπορεί να περιμένει ο κόσμος της εργασίας. Όπως μπορούν να καταλάβουν όσοι έχουν μάτια να δουν και την τιμιότητα να πιστέψουν στα μάτια τους, η στρατηγική αυτή ήταν και είναι προορισμένη να εκφυλιστεί σε ένα διαπραγματευτικό χαρτί για τους ρυθμούς και τους επιμέρους όρους των επόμενων «μνημονίων»και με αυτήν την έννοια αποτελούσε και αποτελεί εγχείρημα ενσωμάτωσης των λαϊκών αντιδράσεων και κατοχύρωσης των μέχρι τώρα αντεργατικών τομών.

Ο λαός μας δεν μπορεί να προσδοκά σε ανατροπές -πλευρών έστω- της επίθεσης, σε ανακούφιση-βελτίωση των όρων ζωής του, με τον ίδιο στη θέση του ψηφοφόρου και θεατή των υποτιθέμενων αριστερών κυβερνητικών λύσεων. Καμιά λύση, προς όφελος του λαού, δεν μπορεί να προκύψει μέσα στα πλαίσια της ιμπεριαλιστικής ΕΕ, όπως κάποιοι υπόσχονται αφελώς ή δημαγωγικά.

Οι εκλογικές μετατοπίσεις που συντελούνται έξω από το έδαφος του οργανωμένου λαϊκού αγώνα και την επίδραση ενός μαζικού πολιτικού κινήματος της Aριστεράς,  δεν μπορούν να έχουν οφέλη για το λαό. Mπορούν να αποκτήσουν βάθος και προοπτική μόνο στο βαθμό που θα αποκτούν σύνδεση σε μια πορεία με το μαζικό, λαϊκό, εξωκοινοβουλευτικό αγώνα κόντρα στην πολιτική του συμβιβασμού και της συνθηκολόγησης.

Με παλιά ή νέα κυβερνητική διαχείριση η αντιλαϊκή επίθεση θα συνεχισθεί

Να ενισχύσουμε το δρόμο των αγώνων!
Να συμβάλουμε στην ανασυγκρότηση του εργατικού-λαϊκού κινήματος

  • Ο Χρήστος Κάτσικας και η Μαρία Δανιήλ είναι εκπαιδευτικοί στο πλευρό του Μ-Λ ΚΚΕ

 

—————Δείτε και αυτό:

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το