Οι ιστορίες καθημερινότητας στα ελληνικά πανεπιστήμια, εν καιρώ τηλεκπαίδευσης, είναι πολύ άσχημες για να είναι αληθινές. Στη δε εξεταστική περίοδο, που τελείωσε πρόσφατα, η πραγματικότητα ξεπέρασε κάθε φαντασία. Παρακάτω όσα σημειώνει σε άρθρο της στην efsyn.gr η Άννα Ανδριτσάκη.

Το υπουργείο Παιδείας, πολύ κατώτερο των περιστάσεων, εξακολουθεί να μην κάνει τίποτα. Καμία πρωτοβουλία, παρέμβαση, ανταπόκριση στις πραγματικές προκλήσεις των καιρών. Παραθέτουμε, ενδεικτικά, μια ιστορία τρέλας, διάλυσης και παρακμής σε μία από τις κορυφαίες σχολές της χώρας, τη Νομική Αθηνών. Από τις 25 Φεβρουαρίου μέχρι τις 9 Μαρτίου, για την εξέταση ενός μαθήματος έγινε το «ό,τι να ‘ναι». Κανείς δεν ήξερε τίποτα για κανέναν και για τίποτα μέχρι που -καθυστερημένα- αποφασίστηκε πως ό,τι έγινε έγινε. Το χειρότερο δηλαδή.

Χωρίς να αναφέρουμε ονόματα φοιτητών ή καθηγητών, ούτε καν την ταυτότητα του μαθήματος (αν και όλα είναι στη διάθεσή μας), περιγράφουμε τα απερίγραπτα.

■ Πέμπτη 25/2 – Ημέρα εξέτασης μαθήματος και ώρα 12.00 ανάρτηση των θεμάτων στο e-class.

■ Από τις 11.15 -όπως συνήθως- γίνεται η σύνδεση των φοιτητών με την πλατφόρμα της webex για (την απαραίτητη) ταυτοποίηση στοιχείων. Δυστυχώς, η πλατφόρμα έχει πέσει. Οι φοιτητές δεν μπορούν να ταυτοποιήσουν τα στοιχεία τους ώστε να συμμετάσχουν στην εξέταση.

■ Στις 12.00 -παρ’ όλα αυτά- τα θέματα ανεβαίνουν στο e-class. Τα είδαν όλοι. Δεν έπραξαν το ίδιο όλοι. Αλλοι τα κατέβασαν αμέσως και άρχισαν να γράφουν ή… να ψάχνουν. Αλλοι περίμεναν να δουν πώς θα λυθεί το τεχνικό πρόβλημα στην πλατφόρμα της webex και να ενημερωθούν για τα περαιτέρω.

• Σημείωση 1η: Την ίδια ώρα γίνονταν ορκωμοσίες μέσω webex!

• Σημείωση 2η: Στο e-class μπορεί να εισέλθει όποιος θέλει (με τους κωδικούς του φοιτητή εννοείται).

■ 12.10 Τα θέματα κατεβαίνουν από το e-class διότι, προφανώς, έγινε αντιληπτό στους υπευθύνους ότι υπάρχει πρόβλημα στην πλατφόρμα. Κανείς από τους διαγωνιζόμενους δεν ήξερε τι να κάνει. Αρκετοί απ’ όσους είχαν προλάβει να κατεβάσουν τα θέματα συνέχισαν να γράφουν ή… να ψάχνουν. Αλλοι συνέχισαν να περιμένουν.

■ 12.30 Ανακοινώνεται -μέσω facebοok και από τον έναν στον άλλον- ότι υπάρχει πρόβλημα με την πλατφόρμα webex και δίνεται οδηγία να συνδεθούν οι φοιτητές μέσω Google Meet «κατά τη 1.00»! Στο περίπου, δηλαδή, γιατί ποιος ξέρει τι μπορεί να συμβεί. Και πράγματι. Περίμεναν πολύ περισσότερο.

• Σημείωση: Οι επιτηρητές που περίμεναν μαζί με τα παιδιά στο Google Meet για τα νεότερα δεν μπορούσαν να βοηθήσουν διότι, όπως έλεγαν, δεν είχαν ενημέρωση από τους αρμόδιους καθηγητές, οι οποίοι παρέμεναν άφαντοι. Οι απορίες, φυσικά, πολλές: Ισχύουν τα αρχικά θέματα; Τι να κάνουμε εμείς που αρχίσαμε να γράφουμε; Τι να κάνουμε εμείς που δεν έχουμε γράψει ακόμα τίποτα;

■ 13.45 Ενας φοιτητής βλέπει ότι ανέβηκαν θέματα στο e-class! Μπαίνουν και οι υπόλοιποι και τι βλέπουν; Τα θέματα ήταν τα ίδια με τα αρχικά! Σοκ. Οι επιτηρητές ψέλλισαν: «Λογικά θα πρέπει να αρχίσετε να γράφετε». Τα παιδιά άρχισαν να γράφουν. Οχι σε δύο ώρες, όσο διαρκεί η γραπτή εξέταση, αλλά σε 1,5 ώρα, όσο έχει αποφασιστεί να διαρκεί η διαδικτυακή εξέταση (με ποια λογική, άγνωστο).

• Σημείωση: Σύμφωνα με μαρτυρίες φοιτητών, ο ένας από τους δύο αρμόδιους καθηγητές ήταν ενήμερος από τις 12.00 για το μπάχαλο.

■ Τη Δευτέρα 1η Μαρτίου εκδίδεται ανακοίνωση στην οποία ο ένας εκ των δύο καθηγητών (ο «άφαντος» της Πέμπτης) ενημερώνει ότι ακυρώνει την «προηγούμενη εξέταση». Επισημαίνει, μάλιστα, πως «μόλις ενημερώθηκε» για τα όσα έγιναν κι ύστερα από διαμαρτυρίες για άνιση μεταχείριση κατά την εξέταση του μαθήματος αποφάσισε να την ακυρώσει. Αλλωστε, όπως τονίζει, «είναι πειθαρχικό αδίκημα να το ξέρω και να μην το ακυρώσω».

Ορίζεται, λοιπόν, επαναληπτική εξέταση την Πέμπτη 4 Μαρτίου. Αμέσως, διαμαρτυρίες. «Δεν γίνεται τρεις ημέρες μετά να μιλάτε για ανισότητα και να τα ακυρώνετε όλα. Επρεπε επιτόπου να γίνει η ακύρωση» λένε πολλοί φοιτητές. «Δεν μπορούμε να συμμετάσχουμε στην εξέταση διότι δίνουμε άλλο μάθημα» λένε άλλοι.

■ Σε μία ώρα βγαίνει νέα ανακοίνωση με νέα ημερομηνία. Η εξέταση θα γίνει Δευτέρα 8 Μαρτίου, στις 12.00.

■ Δευτέρα 8 Μαρτίου. Ηδη από τη 1.00 τα ξημερώματα υπάρχει σοβαρό τεχνικό πρόβλημα! Εχουν πέσει όλοι οι servers του ΕΚΠΑ!

■ Στις 11.15 οι φοιτητές προσπαθούν να μπουν στην πλατφόρμα της webex για ταυτοποίηση. Ολα νεκρά, φυσικά. Ξαφνικά, κάποιος βλέπει ότι στο facebook, στον προσωπικό λογαριασμό του καθηγητή, υπήρχε από πιο νωρίς η οδηγία «Συνδεθείτε στο Google Meet στις 11.00 για ταυτοποίηση και τα θέματα θα σταλούν με e-mail»! Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ειδοποιήθηκαν όλοι οι φοιτητές (όχι εγκαίρως φυσικά) και μπήκαν στο Google Meet.

■ Στις 11.30 ο καθηγητής ανακοινώνει ότι τελικά η εξέταση δεν θα γίνει λόγω τεχνικού προβλήματος! Φοβούμενος νέο φιάσκο, προφανώς. Ωστόσο, ενημερώνει ότι την επομένη θα γίνει συνέλευση τομέα ώστε να αποφασιστεί αν η πολύπαθη αυτή εξέταση «θα αναβληθεί εκ νέου ή θα ματαιωθεί».

■ Την ίδια ημέρα, αργότερα, από στόμα σε στόμα, οι φοιτητές μαθαίνουν ότι τελικά ισχύει η εξέταση της 25ης Φεβρουαρίου! Μάλιστα, ο καθηγητής διαβεβαίωνε ότι «θα καταλάβει ποιος είχε από νωρίς τα θέματα και ποιος όχι, ποιος ήταν διαβασμένος και ποιος όχι».

■ Την επόμενη ημέρα, 9 Μαρτίου, η απόφαση επιβεβαιώνεται επίσημα από τον ίδιο τον καθηγητή, που την αναρτά στον λογαριασμό του στο facebook. Δηλαδή, ύστερα από 10 ημέρες προσπάθειας διόρθωσης των άνισων όρων εξέτασης των φοιτητών στο εν λόγω μάθημα, όχι μόνο γίνεται κυνική παραδοχή της άδικης πραγματικότητας αλλά, εν τέλει, επιβάλλεται και ως καθεστώς!

Ειλικρινά, δεν χρειάζεται κανένα σχόλιο. Πρόκειται για μία από τις πολλές ιστορίες παραλόγου που διαδραματίζονται στα πανεπιστήμια αυτή την περίοδο. Φοιτητές διαμαρτύρονται είτε για αδικαιολόγητη αυστηρότητα (πολύ λιγότερος χρόνος εξέτασης από τον συνήθη) είτε για αδικαιολόγητη χαλαρότητα (ανακοίνωση προγράμματος εξεταστικής τέλη Δεκεμβρίου αντί τον Νοέμβριο, ως είθισται) είτε για το απόλυτο μπάχαλο που επιφέρει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Δεν αρκούν η αυτιστική επωδός του υπουργείου για την «αριστεία» και το σκανδαλωδώς, πια, ανέμελο κρυφτό στα κυβερνητικά μέτρα κατά της πανδημίας. Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης αλλά με τον κίνδυνο της απόλυτης παρακμής και υποβάθμισης των ανώτατων σπουδών στη χώρα. Δεν κινδυνεύουν μόνον οι εργαστηριακές ασκήσεις, αλλά όλα τα μαθήματα, το κύρος των σπουδών όλης της χρονιάς.

Ηδη έχει ξεκινήσει το εαρινό εξάμηνο και ακόμα συζητείται αν θα παραταθεί ή όχι, ώστε να γίνουν διά ζώσης (μόνον) οι κλινικές και πρακτικές ασκήσεις. Σε κάθε περίπτωση, στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους θα έχουν συμπληρωθεί τρία εξάμηνα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Οπως αναφέρει και η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ: «Είναι ήδη μεγάλος ο αριθμός τους στο σύνολο των οκτώ εξαμήνων που διαρκούν στα περισσότερα τμήματα οι προπτυχιακές σπουδές. Είναι ανάγκη επιτακτική να ληφθούν από τώρα όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε το επόμενο ακαδημαϊκό έτος να αρχίσει κανονικά με την παρουσία των φοιτητών στα Τμήματά τους». Πέρυσι τέτοια εποχή προειδοποιούσαν. Τώρα εκλιπαρούν. Αύριο;

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το