Για έκτη συνεχόμενη μέρα Ιρανές/οί βγήκαν στους δρόμους πολλών πόλεων της χώρας για να διαδηλώσουν την οργή τους για το θάνατο της 22χρονης Mahsa Amini. Σύμφωνα με τη ΜΚΟ Iran Human Rights (IHR), που εδρεύει στο Όσλο, έχουν ήδη σκοτωθεί 31 άνθρωποι. Αλλά η εξέγερση, όπως εκτιμά ο αραβικός Τύπος, κινδυνεύει να κατασταλεί άγρια, όπως συνέβη το 2009 και το 2019

Σύμφωνα με την επίσημη κρατική αφήγηση, η Αμινί έπεσε σε κώμα την προηγούμενη εβδομάδα ενώ βρισκόταν σε τμήμα της Γαστ-ε-Ερσάντ (κυριολεκτικά: περιπολία καθοδήγησης), του αστυνομικού σώματος που είναι υπεύθυνο για την τήρηση της «ευπρέπειας» σε δημόσια θέα σύμφωνα με τον Ισλαμικό Νόμο. Οι αρχές επικαλέστηκαν «καρδιακή προσβολή» της νεαρής γυναίκας, όμως αφενός οι αιτιάσεις του πατέρα της πως δεν αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας κι αφετέρου μαρτυρίες αυτοπτών και εικόνες με μώλωπες στα πόδια της συντείνουν στη θεωρία πως η Αμινί υπέστη ξυλοδαρμό από τη θρησκευτική αστυνομία. Μια ανεπιβεβαίωτη διαρροή ακτινογραφιών, που φέρεται να δείχνουν το κρανίο της Αμινί με εμφανή σημάδια καταγμάτων και αιμορραγίας, ενισχύουν την εκδοχή του ξυλοδαρμού.

Η 22χρονη συνελήφθη στις 13 Σεπτεμβρίου καθώς επισκεπτόταν την Τεχεράνη με τον αδερφό της. Καταγόταν από την επαρχία του ιρανικού Κουρδιστάν, στα δυτικά της χώρας, όπου η πλειοψηφία των Κούρδων κατοίκων δεν ανήκουν στον Σιιτικό κλάδο του Ισλάμ, τον οποίο ακολουθεί η Ιρανική άρχουσα τάξη. Οι περισσότεροι Κούρδοι είναι είτε Σουνίτες, είτε Σούφι, είτε κοσμικοί και συγκρούονται τακτικά με τις επιβολές του Ισλαμικού νόμου της θεοκρατίας, τις οποίες θεωρούν ξένες με τη δική τους κουλτούρα.

Έτσι, η κατά τα φαινόμενα δολοφονία της Αμινί, τη μετέτρεψε πέρα από ένα φεμινιστικό σύμβολο και σε ένα σύμβολο των καταπιεσμένων μειονοτήτων και των αιτημάτων τους για μεγαλύτερη ανεξαρτησία από την κεντρική κυβέρνηση. Παράλληλα, η ηλικία της την έκανε και ένα σύμβολο γενικότερα για την ιρανική νεολαία, που αντιδρά στον περιορισμό των ατομικών ελευθεριών από το κράτος.

Οι διαμαρτυρίες για τη δολοφονία της, που σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν λάβει τον χαρακτήρα της εξέγερσης, ξεκίνησαν από τις πόλεις του ιρανικού Κουρδιστάν όμως επεκτάθηκαν γρήγορα σε μεγάλα αστικά κέντρα, με επίκεντρο τα πανεπιστήμια στην Τεχεράνη, το Καράτζ, το Ισφαχάν, τη Γιαζντ και την Ταμπρίζ. Κυριαρχεί το κουρδικό σύνθημα «Τζιν-Τζιγιάν-Αζαντί» («Γυναίκες-Ζωή-Ελευθερία») και το «θάνατος στον δικτάτορα», αναφερόμενο στον Υπέρτατο Ηγέτη Αλί Χαμενέι.

Η αντίδραση του καθεστώτος έχει υπάρξει αναμενόμενα βίαιη, με άγνωστο αριθμό νεκρών μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με τις αρχές, από τις ταραχές έχουν χάσει τη ζωή τους εννέα άνθρωποι, ανάμεσά τους και τρία μέλη των σωμάτων ασφαλείας, ωστόσο η φύση της ιρανικής κυβέρνησης και ο ασφυκτικός έλεγχος στα ΜΜΕ δεν επιτρέπουν τη διασταύρωση των αριθμών. Η κουρδική οργάνωση προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Hengaw ανέφερε ότι τρεις διαδηλωτές σκοτώθηκαν από τις δυνάμεις ασφαλείας χθες, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των νεκρών 31.

Βίντεο που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου δείχνουν γυναίκες να καίνε τα καλύμματα κεφαλής τους χορεύοντας και να κόβουν τα μαλλιά τους σε κοινή θέα, ως διαμαρτυρία ενάντια στο καθεστώς, ενώ άλλα στιγμιότυπα δείχνουν πλήθος Ιρανών να υπερασπίζεται γυναίκες από τη βία μελών της «αστυνομίας ηθών», όπως και συγκρούσεις μεταξύ διαδηλωτών και μονάδων της αστυνομίας. Στο Twitter, οι αναφορές με το χάσταγκ #MahsaAmini έχουν ξεπεράσει τα 5 εκατομμύρια.

Οι αρχές, αντιμέτωπες με το μέγεθος του φαινομένου και φοβούμενες ένα φαινόμενο χιονοστιβάδας, αποφάσισαν να περιορίσουν την πρόσβαση στα κοινωνικά δίκτυα μετά τον πολλαπλασιασμό των βίντεο που δείχνουν διαδηλωτές να ζητούν την πτώση του καθεστώτος, αναφέρει το Al-Jazeera. «Έχουν επίσης αναφερθεί σημαντικές διακοπές του Διαδικτύου σε ολόκληρη τη χώρα, με έναν από τους μεγαλύτερους παρόχους κινητής τηλεφωνίας να διακόπτεται, αφήνοντας εκατομμύρια Ιρανούς εκτός δικτύου». Πολλοί φοβούνται ότι θα ακολουθήσει για μία ακόμα φορά η αιματηρή καταστολή….

Το Ιρανικό καθεστώς κάνει λόγο για «υποκινούμενες» διαδηλώσεις από αόριστους «ξένους πράκτορες», όμως ειρωνικά το μη οργανωμένο νεολαιίστικο κίνημα πηγάζει από τα πανεπιστήμια, από όπου ξεκίνησε και η «Ισλαμική Επανάσταση» που έφερε στην εξουσία τη θεοκρατία του Χομεϊνί. Τα πανεπιστήμια στο Ιράν έχουν πλέον εδώ και μία δεκαετία πλειοψηφικά γυναίκες σπουδάστριες, και είναι παραδοσιακά πηγή πολιτικής αναταραχής που ξεσπά περίπου ανά δεκαετία — στα τέλη του προηγούμενου αιώνα, το 2009 και τώρα το 2022.

Είναι αδύνατον να προβλεφθεί το τι θα μπορέσουν να επιτύχουν οι διαμαρτυρίες με αφορμή τη δολοφονία της Αμινί. Προς το παρόν τουλάχιστον, λείπουν οι ισχυρές συμμαχίες του κινήματος διαμαρτυρίας με ταξικές και πολιτικές δυνάμεις στο Ιράν. Αναλυτές, πάντως, εκτιμούν ότι οι στόχοι του κινήματος δεν είναι ξεκάθαροι, καθώς άλλοι επιθυμούν κατάργηση των συγκεκριμένων νόμων, άλλοι θέλουν να σταματήσει η αστυνομική ασυδοσία, ενώ άλλοι αποζητούν ανατροπή του καθεστώτος.

Εκδηλώσεις συμπαράστασης και διαδηλώσεις έχουν πραγματοποιηθεί ήδη και σε άλλες μουσουλμανικές χώρες όπως η Τουρκία και ο Λίβανος, αλλά και στην Ευρώπη.

Σήμερα, στην Τεχεράνη πραγματοποιήθηκε μεγάλης έκτασης στρατιωτική παρέλαση ως επίδειξη ισχύος, με αφορμή την επέτειο του πολέμου ανάμεσα στο Ιράν και το Ιράκ. Οι Αρχές της πόλης έχουν προσπαθήσει να τρομοκρατήσουν τους πολίτες στέλνοντας μηνύματα σε κινητά και ζητώντας τους να μείνουν στα σπίτια τους μέχρι να «αντιμετωπιστούν οι ταραξίες».

Όμως το καθεστώς έδειξε κάποια σημάδια υποχώρησης, καθώς ο εκπρόσωπος του Ανώτατου Ηγέτη Αμπντολρεζά Πουρζαχαμπί επισκέφθηκε τη Δευτέρα το σπίτι της 22χρονης στην πόλη Σακέζ και να μεταφέρει τα συλλυπητήρια του Χαμενέι. Επίσης, ο διοικητής της αστυνομίας ηθών της Τεχεράνης Αχμάντ Μιρζαεΐ, απαλλάχθηκε από τα καθήκοντά του, σε μία σπάνια κίνηση υποχώρησης του καθεστώτος που όμως σίγουρα δεν είναι αρκετή για να κατευνάσει τις αντιδράσεις. Παράλληλα, πιο προοδευτικοί θρησκευτικοί ηγέτες στο Ιράν, όπως ο Αγιατολάχ Μπαγιάτ Σαντζανί και ο Αγιατολάχ Μοχακέκ Νταμάντ, εκφράστηκαν υπέρ της κατάργησης της αστυνομίας ηθών, την οποία ο μεν αποκάλεσε «όχι μόνο παράνομη και αντι-Ισλαμική, αλλά και παράλογη», ενώ ο δε εξέφρασε τη γνώμη πως στον Ισλαμικό νόμο «η δύναμη ηθών έχει ως λειτουργία την επιτήρηση των πράξεων των κυβερνώντων, όχι την καταστολή των ελευθεριών των πολιτών».

Η υποχρεωτική κάλυψη του κεφαλιού στις γυναίκες του Ιράν, είναι ένα ζήτημα που προκαλεί τακτικά αντιδράσεις στη χώρα, καθώς το θεοκρατικό καθεστώς δεν έχει καταφέρει ποτέ να την επιβάλει πλήρως, παρά τις συχνές εξάρσεις βίας της αστυνομίας ηθών κατά γυναικών. Ο κανόνας, που πιθανολογείται ότι εισήχθη στο μεσαιωνικό Ισλάμ από έθιμα ανώτερων τάξεων του Βυζαντίου και της αυτοκρατορίας των Σασσανιδών (της τελευταίας προϊσλαμικής ιρανικής αυτοκρατορίας), έφτασε στο πέρασμα των αιώνων να εφαρμόζεται κυρίως από τους πληθυσμούς της υπαίθρου.

Έτσι, η επιβολή της κάλυψης κεφαλής στις γυναίκες στο Ιράν με την άνοδο της Ισλαμικής θεοκρατίας το 1979, έγινε αντιληπτή και ως μία «εκδίκηση» των πληθυσμών της υπαίθρου απέναντι στους πληθυσμούς των αστικών κέντρων. Όμως οι γυναίκες των μεσαίων και ανώτερων τάξεων στο Ιράν, που τη δεκαετία του 1970 δεν κάλυπταν τα κεφάλια τους, έβρισκαν μετά την Ισλαμική Επανάσταση τρόπους να αντιδρούν ή να παρακάμπτουν την επιβολή, υιοθετώντας έντονα πολύχρωμα υφάσματα και καλύπτοντας με αυτά λιγότερο μέρος του κεφαλιού τους. Εσχάτως, το φεμινιστικό κίνημα στο Ιράν διεκδικεί μεγαλύτερη ελευθερία, με γυναίκες να κυκλοφορούν φορώντας απαγορευμένα «Δυτικά» ρούχα, όπως στενά τζιν, και με τα μαλλιά τους ακάλυπτα.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το