Χρήστος Κάτσικας  

“Η ατομική αξιολόγηση των 170 .000 εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει με συγκεκριμένες προτεραιότητες για να μπει το νερό στο αυλάκι  και να εφαρμοστεί αυτή η νέα κουλτούρα”.

Τη δήλωση αυτή έκανε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας χθες Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου στην  κρατική τηλεόραση  και το ξεκαθάρισε ότι το τρίτο στάδιο της αξιολόγησης που είναι η ατομική του εκπαιδευτικού προχωρά  παρά τις αντιδράσεις.

Στην ίδια γραμμή πλεύσης, μια εβδομάδα πριν (Δευτέρα 29 Αυγούστου), σε ανακοίνωσή του  με τον «λαίμαργο» τίτλο «Μεταρρυθμίσεις στα Σχολεία- Ξεκινά το νέο σχολικό έτος 2022-2023 με καινοτομίες και επιστροφή στην κανονικότητα – Η Παιδεία αλλάζει #ΣτηνΠράξη», το υπουργείο Παιδείας σημείωνε αναφορικά με την αξιολόγηση στα σχολεία ότι: συνεχίζουμε την αυτοαξιολόγηση Σχολικής Μονάδας και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και τις διαγνωστικές εξετάσεις «PISA» για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ξεκινάμε την αξιολόγηση εκπαιδευτικών ως ανατροφοδοτική διαδικασία με σκοπό τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Παράλληλα επισήμαινε ότι η φετινή σχολική χρονιά αρχίζει τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, με σημαντικές καινοτομίες ανάμεσα στις οποίες είναι ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας και ο Ενδοσχολικός Συντονιστής

Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ορισμένα στοιχεία και κάποιες εκκρεμότητες:

Η υλοποίηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών όπως «μοντάρεται» στο ν. 4823/2021 απαιτεί αφενός τον Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης καθώς σύμφωνα με το Άρθρο 66 «οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης αξιολογούνται ως εξής: από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (ειδικότητας), ως προς τη γενική και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου και από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας ως προς το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, καθώς και από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, ως προς την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκειά τους».

Ωστόσο, ως γνωστόν, για μεγάλο μέρος του νέου σχολικού έτους δεν θα υπάρχουν Σύμβουλοι Εκπαίδευσης (η εκτίμηση είναι ότι οι κρίσεις δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2022) ούτε νέοι διευθυντές σχολείων που θα έχουν κριθεί με το «πατρόν» που επιβάλλει ο νόμος 4823/2021.

Τα άρθρα του Ν. 4823 που υφαίνουν την αξιολογική θηλιά

 Ως εκ τούτου το υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να προχωρήσει άμεσα στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ωστόσο μπορεί να προετοιμάσει το έδαφος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών βάζοντας σε εφαρμογή διατάξεις του Ν. 4823/2021 οι οποίες δεν εφαρμόστηκαν τη σχολική χρονιά που πέρασε.

Και εδώ, ακριβώς, έρχονται να «κουμπώσουν» οι «καινοτομίες» που με τόσο ενθουσιασμό (κάνοντας χρήση της διφορούμενης γλώσσας του Μαντείου των Δελφών) ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας. Αναφερόμαστε στους λεγόμενους Ενδοσχολικούς Συντονιστές και στους Παιδαγωγικούς σύμβουλους –  μέντορες, για τους οποίους, πραγματικά το υπουργείο Παιδείας, επιφυλάσσει το ρόλο του στρατηγικού προκεχωρημένου φυλακίου της αξιολόγησης!

Με το  «θεσμό» του  Παιδαγωγικού Συμβούλου – Μέντορα (Μέντορας ο αφοσιωμένος φίλος του Οδυσσέα, στην Οδύσσεια του Ομήρου)  επιχειρεί να δημιουργήσει ομαδοποιήσεις και εξουσιαστικές βαθμίδες μέσα στα σχολεία, κόβοντας σε φέτες τους συλλόγους των εκπαιδευτικών και αποδυναμώνοντας την όποια συνοχή τους. Μιλάμε για την Οδύσσεια του 2022!

Επίσης ο «θεσμός» των  Ενδοσχολικών Συντονιστών (Συντονιστές Τάξεων ή Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων), η θητεία των οποίων συνεκτιμάται για την επιλογή τους ως στελέχη της εκπαίδευσης, δεν αποτελεί τίποτε παραπάνω από μια ακόμη «διαβάθμιση» – διάσπαση στο «σώμα» του συλλόγου διδασκόντων, έναν ακόμη πολιορκητικό κριό στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Με άλλα λόγια, οι νέες δομές που εντάσσονται στην ατομική αξιολόγηση (μέντορες, ενδοσχολικοί συντονιστές, εκπαιδευτικοί όμιλοι) εντείνουν τον ανταγωνισμό και την ιεραρχία  στο εσωτερικό των σχολικών μονάδων, διαλύουν τον σύλλογο διδασκόντων, αλλάζουν τη δομή του δημόσιου σχολείου, καθιερώνουν εσωτερικούς και ανταγωνιστικούς μηχανισμούς ελέγχου στα πλαίσια της προώθησης της κουλτούρας αξιολόγησης. Φιλοδοξούν να φτιάξουν έναν στρατό από μικρούς «αξιολογητές» και μια σύνθετη αξιολογική ιεραρχία.  

Μέντορες και Ενδοσχολικοί Συντονιστές (που θα πριμοδοτούνται με μόρια, στην ανταγωνιστική πορεία τους να γίνουν χαλίφηδες στη θέση του Χαλίφη) διοικητικά θα τελούν υπό την εποπτεία του διευθυντή της σχολικής μονάδας, οπότε για πρώτη φορά θεσμικά, επιχειρείται να οργανωθεί ένας συνεκτικός μηχανισμός επιβολής της αξιολόγησης μέσα στον ίδιο σχολικό χώρο.

Έρχεται ο “ηλεκτρονικός φάκελος”

Μέσα στο Σεπτέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κληθεί κάθε εκπαιδευτικός να  συντάξει και να καταθέσει έναν ηλεκτρονικό φάκελο στον οποίο “θα έχει τεκμήρια σχετικά με την επιμορφωτική εμπειρία του ως επιμορφωτή και επιμορφούμενου, το σχετικό με την παιδαγωγική και τη διδακτική συγγραφικό έργο του, το διδακτικό έργο του, τη συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά και ερευνητικά προγράμματα, καθώς και κάθε είδους δράσεις που συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου του στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.”

Συγκεκριμένα:

Ν. 4823/2021 – Άρθρο 72 – Καταχώριση στοιχείων σε ηλεκτρονικό φάκελο

1. Κάθε εκπαιδευτικός ή μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) ή του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) δύναται να καταχωρίζει σε ηλεκτρονικό φάκελο, στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του άρθρου 81, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ), τεκμήρια σχετικά με την επιμορφωτική εμπειρία του ως επιμορφωτή και επιμορφούμενου, το σχετικό με την παιδαγωγική και τη διδακτική συγγραφικό έργο του, το διδακτικό έργο του, τη συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά και ερευνητικά προγράμματα, καθώς και κάθε είδους δράσεις που συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου του στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.

2. Η επιστημονική συγκρότηση και η διαρκής επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, όπως αποτυπώνεται στον ηλεκτρονικό φάκελό τους δεν αποτιμώνται αυτόνομα, αλλά συνεκτιμώνται η επίδρασή τους στον τρόπο με τον οποίο ο εκπαιδευτικός επιτελεί το έργο του και η προστιθέμενη αξία που προσδίδει σε αυτό.

3. Κάθε εκπαιδευτικός ή μέλος του Ε.Ε.Π. ή του Ε.Β.Π. καταχωρίζει στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του άρθρου 81, το αργότερο μέχρι την οργανωμένη συνάντησή του με τον αξιολογητή για συζήτηση, σχετικά με τη διδασκαλία ή το υποστηρικτικό έργο ή πρόγραμμα, που κατέστη αντικείμενο παρακολούθησης, έκθεση αυτοαξιολόγησης, η οποία δύναται να παραπέμπει σε τεκμήρια που έχει καταχωρίσει στον ηλεκτρονικό φάκελό του ή να συνοδεύεται από νέα στοιχεία, που αφορούν στο παιδαγωγικό ή διδακτικό έργο του, προς τεκμηρίωση των απόψεων και ισχυρισμών του.

Να το πούμε καθαρά : Εδώ «πριονίζονται ρίζες!

Να το πούμε καθαρά : Εδώ «πριονίζονται ρίζες ! Και όποιος, χωμένος στις συστάδες των θάμνων που τον περιβάλλουν, χάνει το δάσος από το οπτικό του πεδίο, καλό είναι να κάνει ένα βήμα στα πλάγια για να δει καθαρότερα μπροστά του.

Οι επιτελείς του Υπουργείου, χέρι χέρι με τους διανοούμενους της αυλής και της οθόνης, ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες, βιάζονται να υποδυθούν τον ρόλο αυτού που γελά καλά επειδή γελά τελευταίος.

Ωστόσο, κι αν τα βουνά μοιάζουν ακίνητα, οι γεωλόγοι ξέρουν καλά πως ζούμε σε μια θάλασσα στεριάς. Το εκπαιδευτικό κίνηµα οφείλει να σηκωθεί στις µύτες των ποδιών του, να διαπεράσει τα φράγµατα των µέσων µαζικής ενηµέρωσης, να συντρίψει τη ρητορική τού άδικου λόγου και να ορθώσει πύργο ατίθασο στη Σαλώµη του νεοφιλελευθερισµού που ετοιµάζεται να περιφέρει το κεφάλι της παιδείας προσφορά στους επιχειρηματίες της γνώσης

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το