Το καθολικό lockdown στη χώρα και το κλείσιμο Γυμνασίων και Λυκείων είναι ομολογία της παταγώδους αποτυχίας διαχείρισης της πανδημίας. Η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘ δεν έκαναν τίποτα για να κρατήσουν ασφαλή τα σχολεία από την αρχή της χρονιάς (μείωση των μαθητών στα τμήματα, προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού, κατάλληλες κτιριακές υποδομές…). Το ΥΠΑΙΘ, αντί να πάρει τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι τα σχολεία θα παραμείνουν ανοιχτά, απαραίτητο όρο για την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, όπως ισχυριζόταν πριν λίγο καιρό, προχωρά στο κλείσιμο Γυμνασίων – Λυκείων, “λύση” με μηδενικό κόστος, αλλά που εξυπηρετεί το στόχο της για μονιμοποίηση και νομιμοποίηση της “εξ αποστάσεως εκπαίδευσης” και εξίσωσή της με τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία.

Η «ΕΞΑΕ» διευρύνει τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες

Η σχέση δασκάλου –μαθητή δεν μπορεί να υποκατασταθεί από καμιά πλατφόρμα, κανένα ηλεκτρονικό μέσο επικοινωνίας. Για αυτό και διδασκαλία εξ αποστάσεως αποτελεί σχήμα οξύμωρο. Διδασκαλία και απόσταση είναι έννοιες ασύμβατες. Αλίμονο στον εκπαιδευτικό που ανέχεται τον αποκλεισμό, έστω και ενός μαθητή από την εκπαιδευτική διαδικασία, από το δικαίωμα στη μόρφωση. 

Η τηλεκπαίδευση αναιρεί ευθέως στο συνταγματικό δικαίωμα για καθολική και δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά και πλήττει ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους οικονομικά μαθητές, ενώ οδηγεί και στην περιθωριοποίηση των πιο αδύναμων μαθητών. Εντείνει τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες. Χιλιάδες μαθητές είναι αποκλεισμένοι, βρίσκονται σε συνεχή ψυχοσυναισθηματικό κίνδυνο σε συνθήκες απομόνωσης. Πλήττει ευθέως τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, απαξιώνει την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία, τους εκπαιδευτικούς και το ρόλο τους.

Μεταλλάσσεται η εκπαιδευτική διαδικασία και γίνεται ακόμα πιο έντονα αποξενωτική, αλλοτριωτική.  Οι εκπαιδευτικοί αντικαθίστανται με «τηλεργαζόμενους. Η αναζήτηση και εμπέδωση της γνώσης αλλοτριώνεται με την εστίαση στην πληροφορία, την ποσοτικοποίηση της γνώσης και τις «νέες δεξιότητες».

Χάντρες και καθρεφτάκια στους ιθαγενείς

Μπορεί η «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» να παρουσιάζεται από τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους της εποχής μας σαν το μαγικό ραβδί που καλύπτει τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών σε αυτή την ταραγμένη περίοδο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, όμως στην πραγματικότητα δεν  έχει εξασφαλιστεί η διάθεση του απαραίτητου ηλεκτρονικού εξοπλισμού (πχ: tablets/laptops) στους μαθητές. Παράλληλα, το χθεσινό μήνυμα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου προς τα σχολεία για τις 2 περιορισμένες δυνατότητες λειτουργίας της πλατφόρμας της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (1-10 συμμετέχοντες) επισημαίνει την αδράνεια του υπουργείου Παιδείας, το οποίο εδώ και μήνες δεν έπραξε τίποτα το ουσιαστικό για την ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών.

Παράλληλα, η τηλεκπαίδευση ξεκινά χωρίς να έχουν επιλυθεί τα ζητήματα που έχουν προκύψει με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων και δίχως να έχουν δημοσιοποιηθεί οι όροι της συμφωνίας του υπουργείου Παιδείας με την εταιρία Cisco, η οποία διατηρεί τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών για 7 έτη ώστε να μπορεί να τα αξιοποιήσει για εμπορικούς σκοπούς.  η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα μπορεί να διαπίστωσε ότι η διαδικασία τηλεκπαίδευσης είναι σύννομη επί της αρχής, ωστόσο παρατήρησε πάρα πολλά κενά και αστοχίες για τις οποίες έδωσε διορία τριών μηνών στο Υπουργείο Παιδείας να συμμορφωθεί. Αναφέρει 11 από τα προβληματικά σημεία. Εν συντομία παραθέτουμε μερικά από αυτά:  Δεν είναι βέβαιο πότε συντάχθηκε η ΕΑΠΔ (Εκτίμηση αντικτύπου σχετικά με την προστασία δεδομένων) … Κακώς η ΕΑΠΔ υπογράφεται από την DPO (Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων)  του Υπουργείου. Δεν είναι δουλειά της. … Δεν έχει επιστημονική τεκμηρίωση η ΕΑΠΔ αλλά μόνο αυθαίρετους και υποκειμενικούς ισχυρισμούς. … Δεν έγινε διαβούλευση όχι μόνο με γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές κλπ αλλά και με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα ή Δημόσιους Φορείς εκπαιδευτικής πολιτικής για τα θέματα αυτά. Δεν έγινε τότε, δεν έγινε και εκ των υστέρων. …Με τον τρόπο που έγινε η ΕΑΠΔ τέθηκαν σε κίνδυνο δικαιώματα και ελευθερίες των υποκειμένων, μαθητών και εκπαιδευτικών. … Απέκρυψε ολόκληρες κατηγορίες προσωπικών δεδομένων και μεταδεδομένων που, σύμφωνα και με τη σύμβαση Cisco – Υπουργείου Παιδείας, η Cisco διατηρεί και για 7 χρόνια μετά και αξιοποιεί για εμπορικούς της σκοπούς!… Αυθαίρετα, τέλος, το Υπουργείο, μετά από όλα τα παραπάνω, συσκέφθηκε με τον εαυτό του και αποφάσισε ότι έχουν παρθεί τα κατάλληλα μέτρα και δεν τίθεται άλλο θέμα… 

Η σύμβαση-φάντασμα με την Cisco 

Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσει κανείς και ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας. Παρά το γεγονός ότι είχε δεσμευτεί για το αντίθετο, η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δεν έχει φέρει στη Βουλή τη σύμβαση που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με τη Cisco για τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. 

Το γεγονός αυτό προκαλεί ευλόγως πολύ μεγάλα ερωτηματικά. Ποιοι είναι οι όροι κάτω από τους οποίου η Cisco Ελλάς κάνει αυτή τη δωρεά στο Ελληνικό Δημόσιο; Γιατί, ενώ η σύμβαση έχει ζητηθεί πολλάκις από την αντιπολίτευση, δεν έχει δοθεί ακόμα στα κόμματα αλλά και στη δημοσιότητα; 

Ανοιχτά και ασφαλή σχολεία

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να μην αποδεκτούν να γίνει η πανδημία ταφόπλακα για το δημόσιο σχολείο και στο δικαίωμα όλων στη μόρφωση.

Η στήριξη όλων των μαθητών και η υπεράσπιση των μορφωτικών τους δικαιωμάτων συνδέεται αναπόσπαστα με την άμεση διεκδίκηση συγκεκριμένων αιτημάτων, κοινωνικών, οικονομικών, εκπαιδευτικών. 

Η εκπαιδευτική κοινότητα από την περσινή άνοιξη διεκδικούσε ανοιχτά, ασφαλή σχολεία, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα (εύρεση χώρων και σπάσιμο των τμημάτων, μόνιμο προσωπικό καθαριότητας, δωρεάν, επαναλαμβανόμενα τεστ, ιχνηλατήσεις και απολυμάνσεις). Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ αδιαφορώντας και αντιμετωπίζοντας με απαξίωση εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, δεν υλοποίησε κανένα από τα παραπάνω.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, την ύστατη αυτή στιγμή που η πανδημία είναι εκτός ελέγχου τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοιχτά προστατεύοντας όμως μαθητές και εκπαιδευτικούς και εξασφαλίζοντας τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία.

Ταυτόχρονα τη διεκδίκηση των άμεσα αναγκαίων μέτρων για ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή σχολεία : άμεση παρέμβαση του ΕΟΔΥ για τη διενέργεια δωρεάν τεστ ανίχνευσης κορονοϊου από κινητές μονάδες στα σχολεία που υπάρχουν τα κρούσματα, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και βοηθητικό προσωπικό, μείωση των μαθητών στα τμήματα-έως 15 μαθητές στο τμήμα, προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού, ενίσχυση του δημοσίου συστήματος υγείας με βάση τις θέσεις του υγειονομικού κινήματος .

Γιώργος Κ. Καββαδίας – drepani.gr (argyrades.gr)

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το