Όταν το θέατρο συνδυάζει την ποιητική πέννα με το αίσθημα του τραγικού που διαπερνά και συνδέεται με το κωμικό, για να σμίξει με την παράδοση και το σεβασμό στη δυναμική της λαϊκής γλώσσας, τότε η παράσταση γίνεται πράξη ζωής, το γέλιο  αποτελεί πηγαία έκφραση αυθεντικότητας και   η υποκριτική τέχνη μετατρέπεται σε λυρικό αγωγό μετάγγισης αξιών και μηνυμάτων που   καταργούν τη σύμβαση και  ανάγουν την επικοινωνία, αλλά και τη σκέψη στο επίπεδο που αντιστοιχεί στην  ποιοτική καλλιτεχνική δημιουργία.

Η θεατρική παράσταση «Τάλως» -που με μεράκι δούλεψε   και με επαγγελματική συνέπεια ανέβασε η θεατρική ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου- αντανακλά ακριβώς αυτή τη σμιλευτή συνάντηση της τραγικής αίσθησης με τον κωμικό τόνο σε μια λεπτή ισορροπία, η οποία  καταφέρνει να κρατήσει το σεβασμό στο περιεχόμενο του τραγικού μύθου, την ίδια στιγμή που αποδομεί το «μεγαλοπρεπές» του σοβαρού δράματος, χωρίς να εκπίπτει στο εύκολο και απροβλημάτιστο γέλιο του Σατυρικού δράματος, όπως το απαιτούσε ο κανόνας της δραματουργίας την κλασική εποχή.

Το έργο – που   εμπνεύστηκε, έγραψε, αλλά και μετουσίωσε   σε θεατρική πράξη   ως κεντρικός ήρωας (Σειλινός)   ο ευφάνταστος και  πληθωρικός στην σκέψη και την έκφραση δικηγόρος Μιχάλης Σφακιανάκης- διεκδικεί δικαίως το χαρακτήρα μιας πρωτοποριακής δημιουργίας που δίδει νέο περιεχόμενο στο Σατυρικό Δράμα, αφού το  ανασηματοδοτεί και το  αναβαθμίζει,  έτσι ώστε από δράμα χαμηλών αξιών και προβληματισμών, από έργο- πρόκληση του γέλιου, με προφανή ένδειξη του αστείου, να παίρνει τη διάσταση μιας δυναμικής δραματουργίας.  Μιας δημιουργίας που κριτικάρει το μεγαλεπίβολο του τραγικού μύθου, χωρίς καθόλου να υποτιμά τη σοβαρότητά του, που προσεγγίζει   την εύστροφη κοινωνική   κριτική της κωμωδίας, χωρίς συγχρόνως   να  την προσβάλλει   ή να  την ιδιοποιείται, αφού η κριτική της κωμωδίας  εδράζεται στον   επίπονο και βαθύ προβληματισμό απέναντι  σε όλα τα ..αγκάθια του κοινωνικού και πολιτικού βίου, χαρακτηριστικό που επιμελημένα αποφεύγει ο Μιχάλης Σφακιανάκης ως συγγραφέας του έργου «Τάλως»

 Κατάφερε δηλ   ο κατ’ επάγγελμα δικηγόρος, αλλά και συνάμα  πολυτάλαντος Μιχάλης Σφακιανάκης αυτό που θα μπορούσε να προσδοκά κανείς από έναν επαγγελματία  δραματουργό: να δώσει  νέα πνοή στο Σατυρικό Δράμα, σε   αυτό  δηλ το είδος   του δράματος που οι τιτάνες της κλασικής δραματουργίας είχαν σηματοδοτήσει  ως έργο  αποφόρτισης από το βαρύ-ηθικά, ιδεολογικά και κοινωνικά-φορτίο της τριλογίας, προσφέροντας έτσι στους ακροατές-μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων τριών τραγωδιών- ένα ..πιο βατό πεδίο ψυχικής εκτόνωσης και πολιτισμένης   έκφρασης    των συναισθηματικών εντάσεων που προκαλούν οι  τραγωδίες,  μέσω του γέλιου.

Είναι βέβαιο ότι αυτή η δημιουργική ανατροπή του ..κλασικού πρωτοκόλλου δεν ήρθε ούτε τυχαία, ούτε αβίαστα. Απαιτεί, πρώτα και κύρια, βαθύτερη   κατανόηση του ρόλου, του περιεχομένου και της ουσίας του δράματος ως τέχνης του λόγου και της πράξης, Ως  τέχνης που δένει με γερούς αρμούς το ψυχικό είναι με την πλαστικότητα της σωματικής κίνησης, τη συναισθηματική κλιμάκωση  με την κατάλληλη   φωνητική χροιά, το ιδεολογικό περιεχόμενο του μύθου με την απαιτούμενη πνευματική σπιρτάδα και ευελιξία.

Σε όλες αυτές τις υψηλές αξιώσεις, που δύσκολα κατακτώνται, ανταποκρίθηκε ο χαρισματικός δραματουργός πλέον Μιχάλης  Σφακιανάκης με συνέπεια επαγγελματικής υφής τόσο ως συγγραφέας του ποιητικού  μύθου, όσο και ως πρωταγωνιστής γέροντας –Σειλινός και κορυφαίος   του χορού. Του χορού που είναι το συλλογικό πρόσωπο του δράματος και ο νοηματικός καμβάς πάνω στον οποίο ξεδιπλώνεται η θεατρική πράξη.

 Ως κορυφαίος και «άρχος» του χορού ο Μιχάλης   κατάφερε –με την αυθεντικότητα, τη φυσικότητα, την πληθωρικότητα, την αμεσότητα και την καλοτονισμένη λέξη του-να δέσει γύρω του όλα τα υπόλοιπα πρόσωπα του ιδιότυπου Σατυρικού Δράματος που ό ίδιος έγραψε με μαεστρία  και σε μια ακραιφνή κρητική διάλεκτο. Είχε το τάλαντο, την ισχυρή  θέληση και ακατάβλητη υπομονή να δώσει «πνοή ζώσα» στην κρητική διάλεκτο, να αναδείξει τη μουσικότητά της   και το πολυδύναμο σημασιολογικό   φορτίο της, γράφοντας σε σεμνό, λυρικό και πειθαρχημένο έμμετρο λόγο, ένα δικό του έργο.  Στο έργο  αυτό  σύνδεσε λειτουργικά   τις υψηλές διανοητικές αξιώσεις της  «Μήδειας» του Ευριπίδη   με  το ηρωϊκό ιδεώδες της Αργοναυτικής εκστρατείας και    με τον ιδεολογικό και κοινωνικό συμβολισμό του απρόσωπου, δεινού και   αδέκαστου χάλκινου φρουρού του δικαίου της Κρήτης, δηλ   του τρομερού   «Τάλω».

Με τον τρόπο αυτό,   ο Μιχάλης -ως βαθύς γνώστης της γλωσσικής κληρονομιάς μας- απέδειξε στην πράξη   τον… αγέρωχο χαρακτήρα της κρητικής   διαλέκτου που ξέρει να διαλέγεται τόσο με το ιστορικό παρελθόν ως θεματοφύλακας των ιδεών και των  αξιών του, όσο και με το διαρκώς εξελισσόμενο και πολυσύνθετο κοινωνικό παρόν, αποδίδοντας παραστατικά, άμεσα και λειτουργικά,  νοήματα βαθυστόχαστα, συναισθήματα πολύπλοκα, σκέψεις περίτεχνες, λεπτές ειρωνείες, ερωτικές επιθυμίες και επιθετικά ένστικτα.

 Ο   δέσμιος των ερωτικών ορέξεων και προεξάρχων του χορού   Σειλινός, αυτός ο  χαριτωμένος γέροντας, με την παθιασμένη οινοποσία του,  αλλά και τη σύγχρονη   διανοητική σβελτάδα,  την ευρηματικότητα,  την προνοητικότητα, την  πονηριά  και την  ευστοχία του, η  αυστηρή, απαιτητική, νουνεχής ,  αυταρχική και συνάμα προστατευτική  θεά  Ηρα,   ο μεθοδικά απαξιωμένος θρυλικός Ιάσονας της Αργοναυτικής Εκστρατείας,  η πλανεύτρα και τυφλωμένη από το πάθος του έρωτα μητροκτόνος Μήδεια, αλλά και ο χάλκινος γίγαντας «Τάλως» αισθητοποιούνται  τόσο   πειστικά  και τόσο συγκινητικά από   το λεκτικό πλούτο, το πολυεπίπεδο ύφος και τη σημασιολογική δύναμη  της κρητικής διαλέκτου, ώστε το έργο αυτό να αποτελεί πράγματι ένα   από τα ισχυρότερα τεκμήρια  όχι  μόνο της  αντοχής και της δυναμικής της  κρητικής διαλέκτου, αλλά και συνολικότερα της ελληνικής γλώσσας, σε μια εποχή ισοπεδωτικής επικράτησης της χρηστικής   και κωδικοποιημένης διεθνούς γλώσσας του εμπορίου.

Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε ότι η γλώσσα αυτή – την οποία   με ευφράδεια και αξιοθαύμαστη άνεση αξιοποίησε ο Μιχάλης Σφακιανάκης ως συγγραφέας του έργου-πήρε «σάρκα και οστά» και από όλα τα υπόλοιπα πρόσωπα του δράματος, από τους δικηγόρους –ηθοποιούς   που με επαγγελματική ευσυνειδησία, επιμέλεια, επίπονη προσπάθεια και ψυχική κατάθεση, ενστερνίστηκαν και ανέδειξαν- με την  καλή άρθρωση,  το σωστό τονισμό και το κατάλληλο χρώμα -μια διάλεκτο που, δυστυχώς, πλέον  ξεδιπλώνει τη ζωντάνια της   μόνο   στους κλειστούς κοινωνικούς χώρους της υπαίθρου.

Παρά ταύτα, οι δικηγόροι-ηθοποιοί, μαθημένοι στους δικαστικούς αγώνες, έδωσαν με   πάθος, φιλοτιμία και αίσθημα συλλογικής ευθύνης και  αυτό τον αγώνα επί σκηνής, ενσαρκώνοντας δύσκολα σύμβολα   θεϊκής αυστηρότητας (Ηρα), ερωτικής εκδικητικότητας και πονηριάς (Μήδεια), απαξιωμένου «ηρωισμού (Ιάσονας), απομυθοποιημένης σκληρότητας («Τάλως») και βακχικής ορμής ( Σειλινός ,  Ναϊάδες , Τελόνια).

Στο ρόλο της Ηρας η κ Μαρία Φιλιππάκη, με την έναρξη της παράστασης, έδωσε δεξιοτεχνικά το σήμα της επιβολής, τόσο με το ηχόχρωμα, όσο και με το παράστημά της, ενώ η  κ Κέλυ Γαρεφαλάκη, υποδυόμενη τη Μήδεια,  πέτυχε αριστοτεχνικά το δέσιμο δυο αντινομικών ιδιοτήτων, της υποστηρικτικής συζύγου και  της διψασμένης ερωτικά γυναίκας που σχοινοβατεί μεταξύ κοινωνικής σύμβασης, πονηριάς και απάτης. Ο κ Μάνος Χριστοφάκης εικονοποίησε παραστατικά τον αποψιλωμένο από την αίγλη   του ηρωικού μύθου Ιάσονα, κρατώντας τη λεπτή ισορροπία μεταξύ κωμικού και γελοίου, παρά τα ισοπεδωτικά σχόλια του γέροντα Σειλινού (Μιχάλης Σφακιανάκης). Η κ Στέλλα Διακάκη, που υποδύθηκε με λεπτό τρόπο την ευάλωτη   και ενδοτική στα ερωτικά πάθη  ψυχή του   πειθαρχημένου και δεινού    «Τάλω», απέδωσε  με δεξιότητα   και πειστικότητα τις καλά κρυμμένες αδυναμίες και τα καταπιεσμένα ορμέφυτα  ενός Χάλκινου ..άνδρα, ενώ οι κυρίες Κατερίνα Δουλγεράκη και Μαρίνα Φανιουδάκη αισθητοποίησαν ως «Ναϊδες» τον άσεμνο βακχικό ερωτισμό της τρίτης ηλικίας, με χάρη, ευελιξία και λαϊκή τσαχπινιά.
Στο ίδιο επίπεδο κινήθηκαν και όλα τα πρόσωπα του  χορού των Σατύρων (Μαρία Δαμανάκη, Κωστής Δασκαλάκης, Μαριάννα Δερμιτζάκη, Δέσποινα Καραπάνου, Χάρης Λαγουδάκης, Ελλη Μιχελάκη, Εύα Πατρικαλάκη, Δέσποινα Σαϊτάκη, Γιάννης Σμπώκος, Μαρία Σμπώκου, Αλεξάνδρα Σπυριδάκη, Ελένη Χαγνάβη) που ως συλλογικό σώμα σήκωσαν το βάρος της διαρκούς σκηνικής παρουσίας, αποτελώντας το βασικό συντελεστή της όμορφης διονυσιακής ατμόσφαιρας, κάτω από την επιμελημένη και συνετή καθοδήγηση της έμπειρης χορογράφου Βάσως Νιακάκη, που έδειξε την ικανότητά της να συνδέει τα «τελόνια» με ένα εσωτερικό νήμα, ώστε να δρουν ως συλλογική ψυχή.

Τα πρόσωπα του χορού απέδωσαν- με αυθεντικότητα, παρορμητισμό και   ευκινησία,   με καλοτονισμένες φράσεις-παρεμβάσεις και, κυρίως, με την απείθαρχη συμπεριφορά και την παιχνιδιάρικη   σκηνική δράση τους, το μεθυστικό εκείνο διονυσιακό κλίμα της ευθυμίας, της απερισκεψίας,   της ανευθυνότητας,   της φοβίας, αλλά και ταυτοχρόνως  του δυναμισμού και της ευστροφίας που χαρακτηρίζει όχι μόνο   το χορό των σατύρων, αλλά, εν τέλει, συνολικά την ανέμελη λαϊκή ψυχή.

Αυτό το    υψηλό επίπεδο   της υποκριτικής  τέχνης των ηθοποιών και συνολικότερα της θεατρικής πράξης είναι προφανές  ότι   δεν καθρεπτίζει   μόνο την επίπονη προσπάθεια των υποκριτών, αλλά και την επαγγελματική αρτιότητα, την  ευσυνειδησία  και τη σοβαρότητα του  έργου   της σκηνοθέτιδας, της   κ Σοφίας Δερμιτζάκη.

Επίσης, η υποβλητικότητα και η καλαισθησία του  εντυπωσιακού σκηνικού αναδεικνύει την αισθητική παιδεία τόσο  της κ Βούλας Επιτροπάκη,   όσο και της κ Στέλλας Στρατιδάκη και των κ. Αποστόλου Ξυριτάκη και Γιώργου Αναστασόπουλου, που συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση μιας υποβλητικής ατμόσφαιρας καλλιτεχνικών αξιώσεων, με τρόπο απλό και απέριττο.

Κατ’ αντίστοιχο τρόπο, η συγκινητική μουσική επένδυση του έργου   από τον  πολλά υποσχόμενο κ Διονύση Παπαμήτσο, η αρμονική συμπόρευση της μουσικής με το συναισθηματικό παλμό του λόγου των ηθοποιών, αλλά και τα μηνύματα του έργου συνδιαμόρφωσαν τις συνθήκες μιας πρωτοποριακής, συγκινητικής και αξέχαστης παράστασης.

Η  θεατρική παράσταση «Τάλως» επιβεβαίωσε τη συνέχεια και αναβάθμιση της θεατρικής δραστηριότητας του δικηγορικού συλλόγου και παράλληλα χάρισε στο κοινό ένα ισχυρό δείγμα πίστης στην αφυπνιστική δύναμη της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του έργου

Με εκτίμηση

Αρετή Σπαχή

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το