Διεθνή πυρά στη Νίκη Κεραμέως για την απόφασή της να εξοβελίσει από τα λύκεια την Κοινωνιολογία.

Η Πρόεδρος του British Sociological Association, πρόεδρος της Βρετανικής Ένωσης Κοινωνιολογίας , Καθηγήτρια  Susan Halford,  απέστειλε επιστολή στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως στην οποία μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι “είναι σημαντικό να υπερασπιστούμε την επιστήμη μας δηλώνοντας με σαφήνεια την αξία της κοινωνιολογικής εκπαίδευσης και να περιγράψουμε τι θα χάσει η επόμενη γενιά εάν τηρηθεί αυτή η απόφαση».

Η Επιστολή

Αγαπητή Υπουργέ κυρία Κεραμέως,

Μέλη της Ελληνικής Ένωσης Κοινωνιολόγων καθώς και οι καθηγητές κοινωνιολογίας του Λυκείου της Ελλάδας ήρθαν σε επικοινωνία με τη Βρετανική ένωση Κοινωνιολόγων. Σοκαρισμένοι πληροφορηθήκαμε από τους συναδέλφους μας στην Ελλάδα την πρόσφατη απόφασή σας να σταματήσετε τη διδασκαλία της κοινωνιολογίας στα ελληνικά Λύκεια τη νέα σχολική χρονιά. Καταλαβαίνουμε ότι αυτή η απόφαση χαρακτηρίστηκε «πολιτική απόφαση» αλλά δε δόθηκε καμία άλλη επιστημονική ή παιδαγωγική αιτιολόγηση.

Έχουμε πληροφορηθεί για τις πολυάριθμες διαμαρτυρίες καθηγητών και ακαδημαϊκών που λαμβάνουν χώρα αυτόν τον καιρό στην Ελλάδα και σας  γράφουμε για να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας σε αυτές τις καμπάνιες. Έχουμε αυτή τη θέση γιατί πιστεύουμε στη μεγάλη αξία της κοινωνιολογικής εκπαίδευσης και θέλουμε να εξηγήσουμε ποιες πιστεύουμε ότι θα είναι οι απώλειες για τη νέα γενιά αν αυτή η απόφαση εφαρμοστεί.

Η κοινωνιολογία παρέχει τις βάσεις για εμπειρική και θεωρητική ανάλυση των πιο σημαντικών προβλημάτων της εποχής μας. Επίσης, καθώς εστιάζει σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και αλλαγής η κοινωνιολογία καλλιεργεί τη γνώση που είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης. Ακόμα,  παίζει μεγάλο ρόλο όσον αφορά στην πληροφόρηση της νέας γενιάς σχετικά με τη διανομή του πλούτου και της κοινωνικής ισότητας, τις σχέσεις φυλής και φύλου και σχετικά με το πώς η ποιότητα της ζωής μας και ιδίως της υγείας και της εκπαίδευσης μπορεί να βελτιωθεί μέσα από  κοινωνικές παρεμβάσεις. Η κοινωνιολογική γνώση και οι κοινωνιολογικές δεξιότητες είναι βασικές για πολλά επαγγέλματα που σχετίζονται με την κυβέρνηση, τη βιομηχανία, τον τομέα της κοινότητας και βοηθούν τους πολίτες να γίνουν σκεπτόμενοι και αφοσιωμένοι στον σκοπό τους. Καθώς είμαστε αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της παγκόσμιας πανδημίας , την κλιματική αλλαγή, τις μαζικές μετακινήσεις πληθυσμών, την ανισότητα και τις ολοένα αυξανόμενες πνευματικές ασθένειες, η κοινωνιολογία  θα πρέπει να έχει κεντρική θέση στην εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων.

Η απόφασή σας να σταματήσετε τη διδασκαλία της κοινωνιολογίας θα σημαίνει ότι τα παραπάνω θέματα δε θα έχουν πια θέση  στο εκπαιδευτικό σύστημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Το να αποκλείσετε τους μαθητές του Λυκείου από την ευκαιρία να αναπτύξουν αυτή τη γνώση, καθώς  και την κατανόηση και τις δεξιότητες της κριτικής και αναλυτικής σκέψης που συνοδεύουν μια κοινωνιολογική παιδεία, φαίνεται τρομερό, κυρίως δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε.

Απλά δεν μπορούμε να καταλάβουμε για ποιο λόγο ένα δημοκρατικό κράτος αποφάσισε να ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο.

Ως εκ τούτου, σας καλούμε να αναθεωρήσετε αυτή σας την απόφαση.

Με εκτίμηση,

Susan Halford, καθηγήτρια

Πρόεδρος της Βρετανικής Ένωσης Κοινωνιολογίας

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το