Στα μέσα του Ιουλίου έγινε γνωστό ότι οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ έσμιξαν σε κοινό απεργιακό αγώνα με τους σεναριογράφους, οι οποίοι βρίσκονται σε απεργία εδώ και δύο μήνες περίπου. Την απόφαση για απεργία έλαβε το σωματείο τους, SAG – AFTRA, που μεταφράζεται σε «συντεχνία ηθοποιών οθόνης – αμερικάνικη ομοσπονδία καλλιτεχνών τηλεόρασης και ραδιοφώνου». Όπως φαίνεται και από τον τίτλο του, πρόκειται για την πρόσφατη ένωση, το 2012, δύο ξεχωριστών σωματείων. Το σωματείο των σεναριογράφων ονομάζεται «αμερικάνικη συντεχνία σεναριογράφων». Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι όλες οι μεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ σε εξέλιξη παγώνουν.

Για την ακρίβεια, δεν απεργούν όλα τα μέλη του SAG – AFTRA, παρά μόνο εκείνα που εργάζονται σε συμβόλαια της AMPTP (Αμερικάνοι Τηλεοπτικοί και Κινηματογραφικοί Παραγωγοί). Το ίδιο ισχύει και για τους σεναριογράφους, η απεργία τους είναι ενάντια στην ίδια ένωση παραγωγών.

Οι διαπραγματεύσεις των ηθοποιών με τους παραγωγούς είχαν ξεκινήσει ήδη από την 7η Ιουνίου, την ημέρα που η ένωση σκηνοθετών κατάφερε να έρθει σε συμφωνία με τους παραγωγούς. Το ίδιο ωστόσο δε συνέβη τελικά με ηθοποιούς και σεναριογράφους. Τα αιτήματα των σκηνοθετών αφορούσαν προμήθειες από τις νέες διαδικτυακές πλατφόρμες προβολής ταινιών, αλλά και προστασία από τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Αρχικά και προς τα τέλη του Ιούνη, η ηγεσία της SAG – AFTRA εξέφραζε αισιοδοξία σχετικά με τις συζητήσεις με τους παραγωγούς, αλλά σταδιακά οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και οδηγήθηκε στην απόφαση για απεργία.

Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό, η AMPTP είναι στην πραγματικότητα μια συμμαχία των επικεφαλής των μεγάλων μονοπωλίων παραγωγής και διανομής, όπως για παράδειγμα η Warner ή το Netflix. Διαπραγματεύονται πάντα ενωμένοι, ξεχωριστά με τους ηθοποιούς, σκηνοθέτες και σεναριογράφους. Οι διαπραγματεύσεις είθισται να επαναλαμβάνονται κάθε τρία χρόνια και είναι εξαιρετικά σπάνιο και οι τρεις ομάδες εργαζομένων να προχωρήσουν σε απεργία την ίδια χρονιά.

Τι ζητούν όμως οι ηθοποιοί; Όπως και οι σεναριογράφοι, ζητούν αύξηση των απολαβών τους γενικά και αύξηση των προμηθειών από διαδικτυακές πλατφόρμες προβολής, όπως ζήτησαν και πέτυχαν οι σκηνοθέτες. Τα τελευταία χρόνια, τα επεισόδια των τηλεοπτικών σειρών μειώνονται, οπότε μειώνονται και οι απολαβές των ηθοποιών, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα για τους παραγωγούς που κερδοφορούν μέσα από τις πλατφόρμες τύπου Netflix. Οι ηθοποιοί ζητούν μερίδιο από αυτή τη νεόκοπη επιτυχία.

Μεγάλο ζήτημα ωστόσο και εδώ αποτελεί η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Όπως οι σεναριογράφοι απαιτούν να αποκλειστεί η χρήση της για την παραγωγή σεναρίων, οι ηθοποιοί απαιτούν αυστηρούς περιορισμούς στη χρήση των φυσιογνωμιών τους από ψηφιακά μέσα όπως η τεχνητή νοημοσύνη, φοβούμενοι ότι ανοίγει ο δρόμος για την αντικατάστασή τους από προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης.

Άλλο αίτημα, στο οποίο όμως υποχώρησαν, αφορούσε στην αποζημίωση σε περίπτωση επανέκδοσης μιας ταινίας, με καλύτερους τεχνικούς όρους ας πούμε. Στο αίτημα για γενική αύξηση στους μισθούς οι παραγωγοί κρύφτηκαν πίσω από τους σκηνοθέτες, δηλώνοντας ότι εφόσον έκαναν αύξηση σε αυτούς, δε μπορούν να κάνουν και στους ηθοποιούς.

Όσον αφορά τις προμήθειες από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, οι ηθοποιοί ζητούν ανεξάρτητη αρχή που θα υπολογίζει τα κέρδη των πλατφορμών, αφού οι ίδιες αρνούνται έτσι κι αλλιώς να παρουσιάσουν τα σχετικά στοιχεία, γεγονός που δικαίως εγείρει τις υποψίες εναντίον τους, ότι κερδοφορούν ασύστολα εις βάρος των ηθοποιών. Οι παραγωγοί προσπάθησαν να διασπάσουν τους ηθοποιούς πάνω στο ζήτημα, κάνοντας λόγο για αυξημένες προμήθειες στους λεγόμενους «guest stars», που συνήθως είναι βαριά και ήδη καλοπληρωμένα ονόματα της βιομηχανίας.

Ενώ για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης οι παραγωγοί δηλώνουν… απογοητευμένοι που οι ηθοποιοί δεν δέχθηκαν τον κανόνα της αποζημίωσης σε περίπτωση χρήσης της φυσιογνωμίας τους. Μάλιστα η «προσφορά» αφορούσε την εφάπαξ αποζημίωση για απεριόριστη χρήση της μορφής τους! Οι ηθοποιοί δικαίως καταλαβαίνουν ότι αν ανοίξει αυτή η πόρτα, δε θα υπάρχει γυρισμός. Η φυσιογνωμία του ηθοποιού και η ιδιοσυγκρασία του είναι ασφαλώς από τα σημαντικότερα εργαλεία του και περιουσιακά του στοιχεία.

Η απεργία αφορά περίπου 160 χιλιάδες μέλη τα οποία αναμένεται να συμμετάσχουν σε διαδηλώσεις και πικετοφορίες μαζί με τους σεναριογράφους.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το