Του Γιώργου Κ. Καββαδία*

«Τι πάει να πει όλοι στο Πανεπιστήμιο… Δεν είμαστε όλοι ίδιοι… δεν είμαστε όλοι ίσοι… Και δεν πρόκειται να γίνουμε ποτέ…».

Κυριάκος Μητσοτάκης

Το μήνυμα της Νίκης Κεραμέως προς τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων 2022 – «Θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια ώστε οι δρόμοι των επιλογών σας να είναι ανοιχτοί, να είναι διευρυμένοι, να είναι με προοπτική».  Με αυτή τη δήλωση θα διεκδικούσε άνετα το …. Νόμπελ υποκρισίας η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως.

Αναφέρει στους υποψηφίους ότι «οι δρόμοι των επιλογών σας να είναι ανοιχτοί» καταρρίπτοντας κάθε ρεκόρ υποκρισίας. Γιατί η Ν. Κεραμέως εφαρμόζοντας την κυβερνητική πολιτική στην εκπαίδευση μετέτρεψε το Λύκειο σε απέραντο εξεταστικό ναρκοπέδιο. Στόχος η οικοδόμηση ενός ελιτίστικου, ανταγωνιστικού σχολείου της εξειδίκευσης και της κατάρτισης για λίγους και εκλεκτούς που απορρίπτει τους κοινωνικά αδύνατους και τους εξωθεί βίαια στην εγκατάλειψη και τον κοινωνικό αποκλεισμό

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: Έκλεισε τον δρόμο σε 18.000 υποψήφιους!

Περίπου 40.000 υποψήφιοι – αριθμός ρεκόρ- αποκλείστηκαν το 2021 από την τριτοβάθμια εκπαίδευση! Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) που είχε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό 18.000 υποψηφίων το 2021. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) παίζει τον ρόλο του τροχονόμου της εισόδου στα πανεπιστήμια, εξοστρακίζοντας, με εργαλείο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, χιλιάδες υποψήφιους, χωρίς να εκτεθεί το υπουργείο Παιδείας με μια ανακοίνωση μειωμένου αριθμού εισακτέων. Ταυτόχρονα, περίπου 17 από τα 24 ΑΕΙ της χώρας θα χάσουν σημαντικό αριθμό φοιτητών και κάποια θα απειληθούν με λουκέτο με το κλείσιμό τους να προκαλεί βαρύ πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες.

Τράπεζα Θεμάτων: Ρεκόρ μεταξεταστέων

Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων που προβάλλεται με φωτοστέφανο αθωότητας από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αποτελεί το πιο δηλητηριώδες τμήμα της οικοδόμησης του λεγόμενου «νέου σχολείου». Να θυμίσουμε ότι την πρώτη φορά που εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων είχε ως αποτέλεσμα να πενταπλασιαστεί σχεδόν ο αριθμός των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι. Συγκεκριμένα, τη σχολική χρονιά 2013-2014 το ποσοστό των μετεξεταστέων στην Α’ Λυκείου εκτινάχθηκε στο 23,3%, όταν την προηγούμενη χρονιά, ήταν στο 4,2%. Μετά τα πρώτα αποτελέσματα, το υπουργείο είχε θορυβηθεί και έκανε διόρθωση στον τρόπο υπολογισμού του Μ.Ο. προαγωγής ώστε το ποσοστό των μετεξεταστέων τελικά να «πέσει» στο 16%.

Αποκλεισμός ταξικός – Αύξηση της πελατείας των κολλεγίων

Στη διετία 2020 – 2022 το ΥΠΑΙΘ εξαφάνισε 9.576 θέσεις εισακτέων με ό, τι αυτό συνεπάγεται αναφορικά με την όξυνση των κοινωνικών και εκαπιδευτικών ανισοτήτων, τους φραγμούς δηλαδή στη μόρφωση των νέων και την απειλή λουκέτου για δεκάδες τμήματα των ΑΕΙ, κυρίως επαρχιακά.

Η μείωση των θέσεων εισακτέων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη όπου κατοικοεδρεύει η πλειονότητα των υποψηφίων σε συνδυασμό με το υψηλό, στη χώρα μας, ιδιωτικό κόστος σπουδών για τους σπουδαστές εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας, εισάγει έντεχνα και ύπουλα στους τελευταίους και στις οικογένειές τους ένα κεντρικό δίλημμα: Ή να σπουδάσει το παιδί σε σχολή εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας που συνήθως δεν είναι και της επιλογής του και να κοστίσει 7-8.000 ετησίως ή να απευθυνθεί στα κολέγια που το ΥΠΑΙΘ φρόντισε το πτυχίο τους να έχει πλέον τα ίδια εκπαιδευτικά και επαγγελματικά δικαιώματα, που θα κάνουν τις «σπουδές» της επιλογής τους, που θα ολοκληρώσουν τις «σπουδές» τους νωρίτερα και απλά θα χρεωθούν κάτι παραπάνω.

 Είναι φανερό δια γυμνού οφθαλμού ότι ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης είναι η μείωση των εισακτέων, η πριμοδότηση της ιδιωτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης και η ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου με την παραχώρηση υποδομών του για όσους ξένους φοιτητές μπορούν να πληρώνουν δίδακτρα.

Αντί επιλόγου

Παράλληλα η στόχευση του ΥΠΑΙΘ είναι να βάλει την εκπαιδευτική διαδικασία στα εκπαιδευτικά φέρετρα της αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης, μετατρέποντας το σχολείο σε «νησί των νεκρών», να διευκολύνει την κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών με κριτήριο τις επιδόσεις των μαθητών και με αυτό τον τρόπο  να γίνει ευκολότερη υπόθεση η επιβολή αυταρχικών μέτρων αξιολόγησης, εντατικοποίησης και διοικητικού ελέγχου. Η ύλη, η Τράπεζα Θεμάτων, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι βασικά κομμάτια των ταξικών φραγμών της εκπαίδευσης.

* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου.

πηγή: drepani.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το