ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  Π.Ε. ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ «Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ  ΣΜΥΡΝΗΣ»

ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ

Σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο με Αρ. Πρωτ. Φ52/55240/Δ1/18-05-2021 αλλάζει και πάλι ο τρόπος σχηματισμού τμημάτων για τη διδασκαλία της 2ης ξένης Γλώσσας για το σχολικό έτος 2021-2022.  Η πλειοψηφία του τμήματος επιλέγει τη γλώσσα που θα διδαχθούν όλοι οι μαθητές του τμήματος , ενώ αφαιρείται  η δυνατότητα δημιουργίας μεικτών  τμημάτων άνω των 12 μαθητών, ώστε όλοι  οι μαθητές ή τουλάχιστον η πλειοψηφία τους να διδαχθεί την γλώσσα που επέλεξε.

Για άλλη μια φορά το υπουργείο καταστρατηγεί το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής της δεύτερης ξένης γλώσσας στους μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης Δημοτικού και δημιουργεί σοβαρότατο πρόβλημα στους κλάδους ΠΕ05 Γαλλικών και ΠΕ07Γερμανικών, δημιουργώντας δυσαρμονία και ανισορροπία εις βάρος της μίας ή της άλλης γλώσσας, με τα ανάλογα βέβαια αποτελέσματα στη συνέχεια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Καταγγέλλουμε ως απαράδεκτη τη νέα αυτή εγκύκλιοκαι απαιτούμε την άμεση ανάκλησή της  διότι:

● Υποβαθμίζεται περαιτέρω η παροχή ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, καθώς κάποιοι μαθητές θα διδάσκονται την ξένη γλώσσα επιλογής τους, ενώ κάποιοι άλλοι από την Ε’ τάξη του Δημοτικού θα υποχρεωθούν να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επέλεξαν. Καταργεί έτσι κάθε έννοια ισονομίας στην εκπαίδευση. 

● Η εφαρμογή της  εγκυκλίου οδηγεί πλέον στη σύσταση αποκλειστικά γαλλόφωνων ή γερμανόφωνων σχολείων  σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, εξέλιξη που με τους αγώνες μας την περίοδο 2011-12 είχαμε αποτρέψει.

● Ανατρέπει για πολλοστή φορά τον οικογενειακό προγραμματισμό αναφορικά με την επιθυμητή επιλογή της εκάστοτε Β’ ξένης γλώσσας και πλήττει καίρια τον οικονομικό προϋπολογισμό των γονέων, αφού τους ωθεί υποχρεωτικά στην ιδιωτική ξενόγλωσση εκπαίδευση. 

● Η επιπλέον  μείωση των ωρών του διδακτικού αντικειμένου για τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων – οι οποίοι ούτως ή άλλως αναγκάζονταν να συμπληρώνουν ωράριο σε πολλά σχολεία – έχει σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση της δεύτερης ξένης γλώσσας διακυβεύοντας για άλλη μία φορά το εργασιακό παρόν και μέλλον των εκπαιδευτικών της Γαλλικής και της Γερμανικής  Γλώσσας.

Απαιτούμε  την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου  και στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των συναδέλφων ΠΕ05 Γαλλικών και ΠΕ07 Γερμανικών. 

Καλούμε το ΔΣ της ΔΟΕ να πάρει θέση και να απαιτήσει την απόσυρση της εγκυκλίου.

Αίρεται η επιλογή της β’ ξένης γλώσσας στο δημοτικό

Δε θα έχει το δικαίωμα πια κάθε μαθητής δημοτικού να επιλέξει αν, ως δεύτερη ξένη γλώσσα, θα διδαχθεί γαλλικά ή γερμανικά, καθώς με βάση εγκύκλιο, η πλειοψηφία θα καθορίσει ποια δεύτερη ξένη γλώσσα θα διδάσκεται σε κάθε τμήμα, καταργώντας τη δυνατότητα παράλληλης διδασκαλίας Γαλλικών και Γερμανικών.

Έντονη είναι η αντίδραση των καθηγητών γαλλικής φιλογογίας Κρήτης που περιγράφοντας τη νέα κατάσταση που πρόκειται να εφαρμοστεί, εξηγεί ότι “πρακτικά, έχει αφαιρεθεί η δυνατότητα δημιουργίας μεικτών τμημάτων με παράλληλη διδασκαλία Γαλλικών-Γερμανικών, με προϋπόθεση τον ελάχιστο αριθμό μαθητών 12, που ίσχυε μέχρι το 2020”.

Η ανακοίνωση της Ένωσης Καθηγητών Γαλλικής Φιλολογίας Κρήτης

Ως Ένωση Καθηγητών Γαλλικής Φιλολογίας Κρήτης καταγγέλλουμε τη εγκύκλιο με αριθμό πρωτοκόλλου Φ52/55240/Δ1/18-5-2021 για τη δήλωση προτίμησης β’ Ξένης Γλώσσας στο δημοτικό, με βάση την οποία θα γίνει ο σχηματισμός των τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος 2021-2022.

Η συγκεκριμένη εγκύκλιος αναφέρει ότι “οι μαθητές θα διδάσκονται ως 2η ξένη γλώσσα όποια από τις δύο (Γαλλικά-Γερμανικά) έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης σε επίπεδο τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τις δηλώσεις των μαθητών που θα φοιτήσουν κατά το επόμενο σχολικό έτος στην Ε΄ τάξη. Σε περίπτωση ισοψηφίας στις προτιμήσεις των μαθητών του τμήματος, διδάσκεται ως 2η ξένη γλώσσα αυτή για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δεν επιτρέπεται αλλαγή τμήματος μαθητών λόγω διαφορετικής προτίμησης σε σχέση με τη 2η ξένη γλώσσα που πλειοψήφησε και διδάσκεται στο τμήμα του”.

Αυτό σημαίνει ότι, πρακτικά, έχει αφαιρεθεί η δυνατότητα δημιουργίας μεικτών τμημάτων με παράλληλη διδασκαλία Γαλλικών-Γερμανικών, με προϋπόθεση τον ελάχιστο αριθμό μαθητών 12, που ίσχυε μέχρι το 2020. Πιο συγκεκριμένα ακόμα, πολλοί μαθητές και μαθήτριες θα αναγκαστούν να διδαχθούν άλλη ξένη γλώσσα από αυτή της επιλογής τους, με συνέπεια την απρόθυμη, πολλές φορές, συμμετοχή των μαθητών αυτών στο μάθημα της β’ ξένης γλώσσας, αλλά και την άρση της ελεύθερης βούλησης σε μια επιλογή που να αντανακλά την επιθυμία ή και τις ανάγκες τους. Δεν είναι αυτό το σύγχρονο σχολείο για το οποίο όλοι παλεύουμε !

Δεν είναι πλέον δικαιολογία η μη ύπαρξη διαθέσιμων εκπαιδευτικών, μετά από τόσα χρόνια εμμονής στην επισφαλή εργασία τόσων χιλιάδων αναπληρωτών, που καλούνται κάθε σχολική χρονιά να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται !

Δεν είναι δυνατόν, στην εποχή της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας να αφαιρείται τόσο το κίνητρο της ελεύθερης επιλογής εκμάθησης της β’ ξένης γλώσσας που προσφέρεται, κατά τα άλλα, στο δημόσιο σχολείο, όσο και η δυνατότητα σχηματισμού ολιγομελών τμημάτων, τη στιγμή που η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ακολουθώντας υποδείξεις πλήθους ερευνών των τελευταίων δεκαετιών, καταδεικνύει ότι “η εκμάθηση ξένων γλωσσών σε πολύ νεαρή ηλικία προσφέρει πλεονεκτήματα μόνον εφόσον οι διδάσκοντες είναι ειδικά καταρτισμένοι στη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε πολύ μικρά παιδιά, εφόσον οι τάξεις είναι αρκετά μικρές, εφόσον υπάρχει το κατάλληλο διδακτικό υλικό και εφόσον αφιερώνεται επαρκής χρόνος στο αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών”!

Για όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας την απόσυρση της εγκυκλίου, ως αναχρονιστικής και μη δημοκρατικής. Επιπλέον, καλούμε τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης, τους Συντονιστές Εκπαίδευσης των Ξένων Γλωσσών, τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, τους συλλόγους των Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας, του Συλλόγους Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας να ενωθούν μαζί μας στην απαίτησή μας αυτή, καθώς πρόκειται για έμπρακτη υποστήριξη των δικαιωμάτων των μαθητών και των μαθητριών μας στη γνώση και την ελεύθερη βούληση.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το