του Γιώργου Κ. Καββαδία*

Αριστείο «πρωκτικού συγκρατητή» και χρυσαυγιτισμού σε ΙΕΠ – ΥΠΑΙΘ για το «επιμορφωτικό υλικό» που παρέχεται σε περίπου 20.000 νεοδιόριστους καθηγητές, ένα υλικό βάσει του οποίου πρόκειται να αξιολογηθούν δηλαδή για τη μονιμοποίησή τους. Πρόκειται για ένα βαθύτατα σκοταδιστικό και ρατσιστικό πρόγραμμα επιμόρφωσης για το οποίο οι ολετήρες της δημόσιας παιδείας θριαμβολογούν: «Οι ελάχιστες αστοχίες που εντοπίστηκαν στις 5.500 σελίδες του πολυσχιδούς επιμορφωτικού υλικού, χάρη και στη συνεισφορά των συντελεστών και των συμμετεχόντων/ουσών, απομονώθηκαν και διορθώθηκαν άμεσα». Και το κερασάκι στην τούρτα ήταν πως σε σχετική διευκρίνιση του Γιάννη Αντωνίου, προέδρου του ΙΕΠ, αίλουρου των κομμάτων εξουσίας, είχε ακουστεί ότι για το έργο «δούλεψαν εκατοντάδες άνθρωποι, δοκιμάστηκε και διορθώθηκε». Απύθμενο θράσος και εμπαιγμός της εκπαιδευτικής κοινότητας και των εργαζομένων.

Επίμορφωση

Δεν είναι απλά κάποιες φράσεις, όπως «πρωκτικός συγκρατητής»,  «τακτοποιημένο φρικιό», οι οποίες αλιεύθηκαν από το υλικό που δόθηκε, ανάμεσα σε δεκάδες ορθογραφικά λάθη και ασυνταξίες.από την προχειρότητα της μετάφρασης με κάποιο αυτοματοποιημένο σύστημα τύπου Google Translate. Αυτό είναι αποτέλεσμα μιας αντίληψης απορρόφησης κονδυλίων ΕΣΠΑ μέσω προγραμμάτων που στήνονται νύχτα και δεν καλύπτουν απολύτως καμία πραγματική ανάγκη, παρά μόνο προσφέρουν άφθονο χρήμα σε αυτούς που τα οργανώνουν, τα διαχειρίζονται και τα υλοποιούν. Να δημοσιοποιηθούν τα ονόματα των επιμορφωτών, των “παραγωγών” υλικού και των υπευθύνων αυτού του κατάπτυστου προγράμματος που ακούει στο όνομα “επιμόρφωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών”. Και να μάθουμε και τις αμοιβές τους!

επιμόρφωση

Το υλικό, δεν είναι απλά παρωχημένο, αντιπαιδαγωγικό, αλλά επικίνδυνο και άκρως ρατσιστικό.  Κάνει λόγο για μαθητές που ήταν «αναρχικοί» και σχολικές μονάδες που έχουν μεταμορφωθεί σε «καταυλισμούς στιγματισμένων», «πνεύματα αντιλογίας». Χαρακτηρίζοντας μάλιστα το σχολείο ως «καταυλισμό στιγματισμένων» αποδεικνύονται ότι οι δημιουργοί του είναι οπαδοί της ναζιστικής παιδαγωγικής, δείχνουν ότι αγνοούν, αφενός τις βασικές αρχές παιδαγωγικής! Ασκήσεις που προωθούν ρατσιστικά και σεξιστικά στερεότυπα και καλούν εκπαιδευτικούς να χαρακτηρίσουν μαθητές/τριες με μόνο κριτήριο την εμφάνιση τους σε μία εικόνα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με κάθε σύγχρονη θεωρία της παιδαγωγικής επιστήμης. Το λεξιλόγιο αλλά και τα σημαινόμενα του «επιμορφωτικού» υλικού συμπεριλαμβάνουν βασικές έννοιες του κοινωνικού δαρβινισμού και της ναζιστικής παιδαγωγικής όπως η εθνική καθαρότητα των σχολείων, ο ανταγωνισμός. Δεν είναι η πρώτη φορά που αποδεικνύεται η σκοταδιστική κατεύθυνση που προωθεί το ΙΕΠ στην εκπαίδευση.

Θαυμάστε εργασίες που καλούνται να συγγράψουν οι νεοδιόριστοι επιμορφούμενοι:

«Είστε Διευθυντής/-ντρια σε ένα σχολείο όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα ντόπιων μαθητών προς γειτονικές σχολικές μονάδες. Σταδιακά, το σχολείο έχει μεταμορφωθεί σε σταυροδρόμι πολιτισμών και καταυλισμό στιγματισμένων. Πώς θα ανατρέπατε αυτήν την κατάσταση έχοντας έναν χρόνο διορία για να επαναφέρετε την κανονικότητα στο σχολείο και την προηγούμενη καλή φήμη του;». Το παραπάνω αποτελεί το τελευταίο μακροσενάριο, στο πεδίο «Α1 Παιδαγωγική αλληλεπίδραση-εργασίες και αυτοαξιολόγηση» της υποενότητας 3 «Προβληματικές περιοχές της επικοινωνίας στο σχολείο» στην ιστοσελίδα της ασύγχρονης επιμόρφωσης του ΙΕΠ.

επιμορφωση-ιεπ

Σε άλλη εργασία, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπτύξουν πλάνο δράσης για να «αντιμετωπίσουν» έναν μαθητή που «δε συμμορφώνεται στους κανόνες» και που «είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός στη στάση του, πνεύμα αντιλογίας έως και αναρχικός». Στο πεδίο «Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση – Πρωτοβάθμια ειδική», η 4η υποενότητα φέρει αυτολεξεί τον τίτλο «Προβληματικοί μαθητές: Το στίγμα στην τάξη ή η κοινωνική γένεση των περιθωριοποιημένων μαθητών», ενώ σε κάποια άσκηση οι εκπαιδευτικοί πρέπει να χαρακτηρίσουν μαθητές με μόνο κριτήριο την εξωτερική τους εμφάνιση.

επιμορφωση-ιεπ

Νεοδιόριστοι και αξιολόγηση

Αυτοί οι «επιμορφωτές» θα είναι και οι «αξιολογητές»! Φαντάζεστε τι είδους αξιολόγηση θα κάνουν; Αριστεία χρυσαυγιστισμού θα καθιερώσουν και μαθήματα άγαρμπης ιδεολογικής χειραγώγησης. Η επιμόρφωση μετατρέπεται έτσι όχι μόνο σε μια διαδικασία τιμωρίας (για τους αξιολογούμενους που θα κριθούν ανεπαρκείς) ή δοκιμασίας (για τους νεοδιόριστους που καλούνται να «επιμορφωθούν» σε απογεύματα, αργίες, Σαββατοκύριακα, Πάσχα, κλπ.), αλλά και σε έναν στυγνό ιδεολογικό μηχανισμό προπαγάνδας, μια διαδικασία συμμόρφωσης με ένα πολύ συγκεκριμένο πρότυπο εκπαιδευτικού.

 Στην πραγματικότητα φαίνεται πως το υπουργείο επιδιώκει να θέσει ένα νέο εξεταστικό φίλτρο. Μετά το προσοντολόγιο, την προσπάθεια της επιβολής της αξιολόγησης, τον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και όλα τα σχετικά που μηχανεύονται, σχεδιάζουν να βάλουν και προϋποθέσεις ελέγχου, κατηγοριοποίησης και απόρριψης ακό- μα και μέσω της διαδικασίας της εισαγωγικής επιμόρφωσης. Να μην αρκεί η παρακολούθηση για να δίνεται η βεβαίωση και να μην είναι επαρκής προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος!

Είναι γνωστό ότι για τους νεοδιόριστους έχει παγώσει παράνομα και αυθαίρετα η μονιμοποίησή του που εξαρτάται και συνδέεται από την αξιολόγησή τους. Ας ληφθεί υπόψη ότι όταν αναφερόμαστε στους νεοδιόριστους αναφερόμασταε σε κπαιδευτικούς που έχουν διδακτική εμπειρία στα σχολεία όλης της χώρας 15 και 20 ετών! Εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι αντίστοιχη σχέση της αξιολόγησης θα υπάρχει και για τους μόνιμους. Βλέπε μισθολογικές ποινές αν κριθείς δύο φορές ανεπαρκής, ακόμα και απόλυση με βάση τον Υ.Κ. αν κριθείς πάνω από δύο φορές ανεπαρκής. Χτυπιέται ανοικτά το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά.

Για το ΥΠΑΙΘ η «αξιολόγηση» και η «επιμόρφωση» αποτελούν τις δυο όψεις του ίδιου νομίσματος: της ιδεολογικής χειραγώγησης, συμμόρφωσης – παρα-μόρφωσης και κατηγοριοποίησης των εκπαιδευτικών.

Αντιδράσεις

Η Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος (OMΚΕ) με ανακοίνωσή της διαμαρτύρεται για το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας δεν εξασφάλισε την ισότιμη πρόσβαση των κωφών/βαρήκοων εκπαιδευτικών στις επιμορφώσεις. Αναφέρει, μάλιστα, πως την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου η Ομοσπονδία απέστειλε έγγραφο προς την υπουργό Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με το οποίο ζητούσε να εξασφαλιστεί διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και υποτιτλισμός στο πρόγραμμα της εισαγωγικής επιμόρφωσης. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, η Ομοσπονδία μας ουδεμία απάντηση/ενημέρωση έλαβε επί της εξέλιξης αυτού. Αντιθέτως, με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι οι ενέργειες των αρμοδίων περιορίστηκαν στην επιλογή ενός -αμφιβόλου ποιότητας- αυτόματου συστήματος υποτιτλισμού, υποβαθμίζοντας με αυτόν τον τρόπο τόσο την προσβασιμότητα των κωφών/βαρήκοων εκπαιδευτικών όσο και τον σκοπό του ίδιου του προγράμματος επιμόρφωσης» τονίζει η ΟΜΚΕ και καλεί το ΥΠΑΙΘ «να πράξει άμεσα τα δέοντα».

Και η Πανελλαδική Συνομοσπονδία Ελλήνων Ρομά – ΕΛΛΑΝ ΠΑΣΣΕ δηλώνει βαθιά δυσαρέσκεια και απογοήτευση για τις προβληματικές και ρατσιστικές διατυπώσεις που αναπαράγονται στο επιμορφωτικό υλικό και ενισχύουν τις διακρίσεις μεταξύ των μαθητών. «Αντί το σχολείο να θεωρείται τόπος εξάλειψης του στίγματος, του ρατσισμού και όλων των προβληματικών αντιλήψεων που αποτρέπουν την ίση πρόσβαση και αντιμετώπιση των παιδιών, φαίνεται πως μέσα από τα σεμινάρια του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ τις ενισχύει».

Νεοδιόριστοι όμηροι, χωρίς ελεύθερο χρόνο

Δεν έφτανε ότι είναι αναγκασμένοι να βρίσκονται στο πόδι από το πρωί μέχρι το βράδυ (το πρωί σχολείο, το απόγευμα επιμόρφωση), δεν φτάνει που αυτό συνεχίζεται και στις αργίες, την Καθαρά Δευτέρα ή στις διακοπές του Πάσχα, δεν φτάνει που ορισμένοι επιμορφωτές έχουν ξεπεράσει εντελώς τα όρια, φτιάχνουν ομάδες viber με τους/τις επιμορφούμενους/ες  χωρίς καμία συγκατάθεση, στέλνουν μηνύματα οποιαδήποτε ώρα, λες και απευθύνονται σε φίλους/ες τους!

Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο καταστρατηγεί τα εργασιακά  δικαιώματα μεταφέροντας υποχρεώσεις του εργασιακού ωραρίου στον ελεύθερο χρόνο. Τηλεκπαίδευση, εξωδιδακτικές υποχρεώσεις, εξ αποστάσεως επιμορφώσεις κλπ. έχουν καταστήσει το Υπουργείο Παιδείας ομοτράπεζο του οικογενειακού τραπεζιού, του καναπέ, προσεχώς και της …κλίνης των εκπαιδευτικών. Η μετατροπή του ελεύθερού χρόνου σε κινούμενη άμμο παραβιάζει κάθε έννοια εργατικού δικαίου και, από αυτή την άποψη, αφορά όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς αλλά όλο τον κόσμο της εργασίας.

* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και του Εκπαιδευτικού Ομίλου

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το