Όπως είναι γνωστό την κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης διατηρεί σε αξία ο ελληνόκτητος στόλος. Η οικονομική κρίση και η πανδημία όχι μόνο δεν έθιξε το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, αντίθετα το ευνόησε. Η αξία του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών υπολογίζεται σε πάνω από 105 δισ. δολάρια(!) 

Το 61,3% των πλοίων που αγόρασαν το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές είναι φορτηγά πλοία, σε μία χρονιά η οποία αποδείχθηκε η καλύτερη των τελευταίων ετών για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων- second hand.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research , το 2021 οι Έλληνες έβγαλαν από τα ταμεία τους 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή ποσοστό 23,5% επί του συνόλου των κεφαλαίων που έχουν δοθεί παγκοσμίως (31,9 δισ.) για την απόκτηση 375 πλοίων, ποσοστό 19,4% επί του συνόλου σε αριθμό πλοίων που έχουν αλλάξει χέρια (1.924).

Από τα συνολικά 375 πλοία  τα 227 είναι φορτηγά αξίας 4,1 δισεκ. δολ., 101 δεξαμενόπλοια αξίας 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, 30 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 394,5 εκ. και επτά υγραεριοφόρα αξίας 849,5 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.

Όπως εύστοχα σημειώνει ο Παναγιώ΄της Θεοδωρόπουλος, αν διαβάσει κανείς τους νόμους 2687/53 και 27/1975 που βρίσκονται σε ισχύ θα διαπιστώσει ο καθένας πως σε κάθε άρθρο τους περιλαμβάνεται και από μια φοροαπαλλαγή.

Σκανδαλώδες είναι για παράδειγμα το καθεστώς φορολόγησης, κατά το οποίο οι εφοπλιστές δεν φορολογούνται με βάση του τζίρους τους ή τα κέρδη τους, αλλά με βάση την χωρητικότητα του πλοίου!

Δηλαδή, με απλά λόγια αυτοί οι άνθρωποι, ανήκουν σε εκείνη την κατηγορία των «πατριωτών» που είτε βγάζουν 1 εκ. ευρώ είτε 10 δις ευρώ, πληρώνουν τον ίδιο φόρο!

Επίσης οι εφοπλιστές απαλλάσσονται:

  • από κάθε φόρο, τέλος ή εισφορά ή κρατήσεις υπέρ του δημοσίου ή κάποιου τρίτου το εισόδημα που αποκτάται από γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών ναυτιλιακών επιχειρήσεων που εγκαθίστανται στην Ελλάδα
  • το ίδιο ισχύει και για το εισόδημα που δημιουργείται από εκμετάλλευση πλοίων και στο εξωτερικό και μάλιστα την απαλλαγή απολαμβάνουν και όλοι οι συνέταιροι και μέτοχοι
  • από κάθε τέλος τα έγγραφα που συντάσσονται για την εφαρμογή του ισχύοντος από το 1975 νόμου
  • από κάθε φόρο ή τέλος το εισόδημα που αποκτάται από εταιρείες χαρτοφυλακίου που κατέχουν αποκλειστικά μετοχές ελληνικών πλοιοκτητριών υπό ελληνική σημαία.
  • από κάθε τέλος τα έγγραφα που συντάσσονται για τη διανομή κερδών, τα δάνεια και τις καταθέσεις
  • από όλα τα παράβολα οι εγγραφές και τα δικαιολογητικά.
  • 100% φοροαπαλλαγή επενδύσεων ναυπήγησης και επισκευής παραδοσιακών σκαφών για επενδύσεις πάνω από 150.000 ευρώ
  • φοροαπαλλαγή του εισοδήματος που αποκτάται από εταιρεία επενδύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία καθώς και το εισόδημα των κατόχων μερισμάτων
  • απαλλαγή και των ημεδαπών επιχειρήσεων με αντίστοιχο αντικείμενο εργασιών ή υπηρεσιών
  • απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των κερδών από την εκμετάλλευση ιδιόκτητων πλοίων με ελληνική σημαία
  • απαλλαγή της υπεραξίας λόγω εκποίησης, αποζημίωσης ασφαλιστικής ή άλλη αιτία
  • φοροασυλία και των αλλοδαπών εταιρειών αν εγκατασταθούν ή ιδρύσουν υποκαταστήματα στην Ελλάδα
  • απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των κερδών και των μερισμάτων που διανέμει εταιρεία που έχει υπαχθεί στο Ν.27 και διαχειρίζεται πλοία με ελληνική ή ξένη σημαία.

Την επόμενη φορά που θα ακούσετε για το ελληνικό «εφοπλιστικό θαύμα». Που θα ακούσετε να υμνούν τους Έλληνες εφοπλιστές που αγοράζουν πλοία και δυναμώνουν του στόλους τους παραμένοντας στην κορυφή του κόσμου, να θυμάστε: Το «θαύμα» τους χτίστηκε πάνω στην άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών και στις δεκάδες φοροαπαλλαγές που τους προσφέρουν όλες οι κυβερνήσεις αυτού του τόπου για να αυγατίζουν τα καράβια και τα κέρδη τους…

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το