Ηθική δικαίωση ζητά μία δασκάλα στα Χανιά, η οποία εν μέσω πανδημίας και κλειστών σχολείων είχε επιλέξει να απασχολεί δημιουργικά μαθητές δημοτικού μέσω mail και blogs. Η δασκάλα δέχθηκε από τη διευθύντρια του σχολείου της γραπτό κείμενο που την “ανακαλούσε στην τάξη” “για να μην υποστεί συνέπειες”. Ήταν ένα παντελώς αυθαίρετο κείμενο που την καλούσε να μπει σε μια “τάξη” έτσι όπως η διευθύντρια την εννοούσε στο μυαλό της.

Να δούμε τα πράγματα με μια σειρά έτσι όπως αναφέρονται στην Ανακοίνωση της Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Χανίων:

Σύμφωνα με καταγγελία της συναδέλφισσας Άννας Μπασιούκα αναπληρώτριας  ΠΕ 08, έλαβε στις 3/4/20, από  «στέλεχος» ενός από τα σχολεία στα οποία διδάσκει έγγραφο στο οποίο καλείται να “απαντήσει εγγράφως σχετικά με την πρόθεσή της ή τους λόγους που δεν ανταποκρίθηκε στα καθήκοντά της μέχρι τη συγκεκριμένη στιγμή». Προηγουμένως της υπενθυμίζονταν στο ίδιο έγγραφο ότι «οι εγκύκλιοι είναι δεσμευτικές για όλους τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο δημόσιο σχολείο και με ανάλογες συνέπειες σε περίπτωση άρνησης εκτέλεσης καθήκοντος”. 

Το συγκεκριμένο έγγραφο το οποίο μάλιστα είχε και τη διαβάθμιση του κατεπείγοντος αποτελεί μνημείο διοικητικής αυθαιρεσίας που βασίζεται σε υποκειμενικές και απόλυτα αυθαίρετες ερμηνείες των εγκυκλίων του υπουργείου. Υπενθυμίζουμε ότι στις εγκυκλίους  πουθενά δεν έγινε λόγος για υποχρεωτικότητα πολλώ δε μάλλον για συνέπειες. Το «στέλεχος» ταυτισμένο με το πνεύμα αυθαιρεσίας που ευνόησαν το υπουργείο, διευθύνσεις ΠΕ ανά τη χώρα και η χυδαιότητα των κάθε λογής Τέλογλου και Βερύκιων, προσπάθησε να τρομοκρατήσει τη συναδέλφισσα πιέζοντας την να επιλέξει για την επικοινωνία της με τους μαθητές της, τις πλατφόρμες του υπουργείου.  

Όμως τα πράγματα δεν τελείωσαν εκεί. Μετά από λίγες μέρες, στις 8/4 η συναδέλφισσα Μπασιούκα έλαβε μέιλ από τη συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου, στο μάθημά της, η  οποία την καλούσε να επικοινωνήσει μαζί της. Η σ. Μπασιούκα επικοινώνησε και κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας αντιλήφθη ότι η συντονίστρια είχε γνώση του περιεχομένου των μέιλ μέσω των οποίων η επικοινωνούσε με τους μαθητές της.  

Αναρωτιόμαστε με ποιο τρόπο η συντονίστρια έλαβε γνώση των μέιλ προς τους μαθητές; Ποιος άραγε της τα προμήθευσε και μέσω ποιας διαδικασίας; Με βάση ποιο νομικό και θεσμικό πλαίσιο υπήρξε αυτή η ωμή παρέμβαση στη σχέση της εκπαιδευτικού με τους μαθητές της; Πού αποσκοπούσε η παρέμβαση της συντονίστριας και πού της/του οποιασδήποτε/ουδήποτε προώθησε τα μέιλ;  Κάτι τέτοιο συνέβη και στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου; Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς! Την αυθαιρεσία; Τη μεθόδευση; Την έλλειψη οποιουδήποτε μέτρου και σεβασμού στο εκπαιδευτικό έργο; Την έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς την εκπαιδευτικό; Πρόκειται για μια απαράδεκτη προσπάθεια πίεσης προς τις/τους συναδέλφισσες/ οι που δεν έχουν επιλέξει τις πλατφόρμες του υπουργείου να μπουν σε αυτές.  

Η περιπέτεια όμως πάλι δεν σταμάτησε εκεί. Η σ. Μπασιούκα απευθύνθηκε στο ΣΕΠΕ Χανίων για να βρει στήριξη. 

Και εδώ αρχίζει το καντενάτσιο και το κρυφτούλι προέδρου και του γ. γραμματέα. Ο πρόεδρος με διάφορες δικαιολογίες προσπαθεί να καθυστερήσει να πάρει θέση. Στην αρχή έλεγε ότι πρέπει να σεβόμαστε τους διευθυντές και παράπεμψε τη συναδέλφισσα στον προϊστάμενο. 

Της είπε μάλιστα να πάει μόνη της χωρίς τη στήριξη και παρουσία του σωματείου. Στη συνέχεια έλεγε ότι πρόκειται για παρεξήγηση και τέλος έλεγε ότι πρέπει να καλέσουμε σε κοινή ακρόαση μέσω τηλεδιάσκεψης την σ. Μπασιούκα και το «στέλεχος» του σχολείου. 

Αυτό που ξέχναγε ο πρόεδρος επιμελώς είναι το ότι όταν μία/ένας συνάδελφισσα/ ς εγκαλείται εγγράφως από την/τον προϊστάμενό του δεν πρόκειται ούτε για παρεξήγηση ούτε για μια διένεξη μεταξύ ισότιμων, ως προς την υπηρεσία συναδέλφων, ώστε το ζήτημα να λυθεί με κάποια αμοιβαία ακρόαση. Πρόκειται για υπηρεσιακή,  παράτυπη, γραπτή επίθεση μέσω της υπηρεσίας, εναντίον συναδέλφισσας. Αυτό που έπρεπε να είναι αυτονόητο, στη στάση του συλλόγου, θα ήταν η έγγραφη απαίτηση προς τη διευθύντρια για απόσυρση του κειμένου. Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Επίσης, απ’ όσο γνωρίζουμε, δεν υπήρξε καμία προσπάθεια υπεράσπισής της συναδέλφου, απέναντι στην παρέμβαση της συντονίστριας εκπαιδευτικού έργου.  

Διαβάστε την Ανακοίνωση του ΣΕΠΕ Χανίων:

Τι ισχύει μέχρι σήμερα για την Εξαε;

Τι πρέπει να προσέξουμε;
Έπειτα από ερωτήματα συναδέλφων κρίναμε σκόπιμο να αποστείλουμε μερικές διευκρινήσεις και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Υποχρεωτικό είναι όλοι οι συνάδελφοι να εμπλακούν στην διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου στις 20/3 :

  1. Οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τον Διευθυντή / τη Διευθύντρια για την πλατφόρμα που επέλεξαν μέσω email στο οποίο επισυνάπτουν τον σχετικό σύνδεσμο Link.
  2. Οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολικής μονάδας προτείνεται να αναρτούν σε κάθε ψηφιακό τμήμα το οποίο έχουν δημιουργήσει τις ημέρες κατά τις οποίες θα είναι διαθέσιμοι για επίλυση αποριών – ερωτήσεων προκειμένου να είναι ενήμεροι/ες οι μαθητές και οι μαθήτριες.
  3. Οι εκπαιδευτικοί σε καθημερινή βάση αναρτούν στα ψηφιακά τμήματα το εκπαιδευτικό υλικό και το υλικό του μαθήματος, τις εργασίες και τις ασκήσεις εμπέδωσης και εμβάθυνσης προς τους μαθητές.
  4. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δομήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σύμφωνα με την κρίση τους και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών.

Έπειτα, στις 21/3 δίδονται νέες <<Οδηγίες και σχετική ενημέρωση>> στη επίσημη σελίδα του υπουργείου https://www.minedu.gov.gr/anastoli-leitourgias-ekpaideftikon-monadon/44445-21-03-2020-odigies-gia-tin-eks-apostaseos-ekpaidefsiόπου στο 3β ερωτ. 6 <<Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού. Ενθαρρύνεται η χρήση της προτεινόμενης από το ΥΠΑΙΘ πλατφόρμας λόγω της προσφερόμενης ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων. Μέθοδοι και εργαλεία που τυχόν έχουν αναπτυχθεί και αξιοποιούνται ήδη από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς είναι δυνατόν να συνεχίσουν να αξιοποιούνται. >>
Είναι ξεκάθαρο ότι η χρήση των εκπαιδευτικών πλατφορμών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (e-me, e-class κ.ά.) προτείνονται καθώς συμβαδίζουν με το νομικό πλαίσιο του υπουργείου και δε δεσμεύουν σε καμία περίπτωση τα σχολεία να μη συνεχίσουν να αξιοποιούν στην παρούσα φάση τις μεθόδους και τα εργαλεία που έχουν ήδη αναπτύξει.

  1. Σε κάθε σχολείο μπορεί να οργανωθεί ηλεκτρονικό αποθετήριο με το εκπαιδευτικό υλικό (ασκήσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, δημιουργικές εργασίες κ.α.) που θα ετοιμάσουν οι εκπαιδευτικοί το οποίο μπορεί να διαχέεται σε όλες τις τάξεις.
  2. Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να βρει τρόπους επικοινωνίας με τα παιδιά της τάξης του. Δεν θέλουμε να εργαλειοποιήσουμε τη μάθηση σε ασκήσεις μόνο. Μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και να προκαλέσουμε τη δημιουργικότητά τους με πολλούς άλλους τρόπους, όπως εκπαιδευτικά video, ανάγνωση κάποιου λογοτεχνικού κειμένου, να γράψουν ένα αφηγηματικό

Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία. Όσες ασκήσεις στέλνονται στους μαθητές να έχουν επαναληπτικό χαρακτήρα.Οι ώρες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί αλληλεπιδρούν στην πλατφόρμα ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τμημάτων στα οποία διδάσκουν, προτείνεται να είναι από 08:00 έως και 14:00.Σε καμία περίπτωση δεν συναινούμε ούτε προτείνουμε τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε οποιαδήποτε διαδικασία η οποία γίνεται το Σαββατοκύριακο.
Σημαντικό κρίνεται σε όλες τις εργασίες που προωθούνται προς τους μαθητές να αναγράφεται η ημερομηνία.
Τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο διαφυλάσσονται
 με όσα προβλέπονται από τον Νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και τις διατάξεις του νόμου 4624/2019 σε σχέση με την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Εφιστούμε την προσοχή σε όσους στέλνουν μαζικά mail καθώς επιβάλλεται να το πράττουν με κρυφή κοινοποίηση (bcc).Ιδιαίτερη μέριμνα να δίδεται στις ασκήσεις που αποστέλλονται καθώς θεωρείται παράνομη πράξη η ψηφιακή ανάρτηση συγγραμμάτων τα οποία εμπίπτουν σε ρήτρες προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας. Το υλικό που αποστέλλεται πρέπει να πληροί τις αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και να είναι προσαρμοσμένο σε περιβάλλον Η/Υ. Δεν αποτελεί στόχο η αποστολή απλών φωτοτυπιών και υλικού που χρησιμοποιούμε στην συμβατική τάξη.

ΣΕΠΕ Χανίων

Για το Δ.Σ.Ο Πρόεδρος 

ΤΣΑΛΑΠΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
 Ο Γενικός Γραμματέας

 ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το