Να βάλει ταφόπλακα στις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών επιχειρεί η κυβέρνηση με κατάπτυστη τροπολογία που κατέθεσε στις 29-07-2020, σαν τον κλέφτη, στη Βουλή, στις κατευθύνσεις ξένου και ντόπιου εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Οι ρυθμίσεις που αφορούν τους ναυτεργάτες βρίσκονται μέσα στον ορυμαγδό τροπολογιών- με την καθεμία τροπολογία να είναι ξεχωριστό νομοσχέδιο, με πλήθος άρθρων άσχετων μεταξύ τους – τις οποίες κατέθεσε η κυβέρνηση στο φορολογικό νομοσχέδιο για το λεγόμενο πρόγραμμα «Γέφυρα», αιφνιδιαστικά, τη μία μετά την άλλη, ακόμα και λίγη ώρα πριν από την ψήφισή του!

Συγκεκριμένα, τα τρία άρθρα που παρήγγειλαν οι εφοπλιστές βρίσκονται σε τροπολογία της τελευταίας στιγμής με 16 συνολικά άρθρα.
Το ένα από αυτά (άρθρο 16 στην τροπολογία) προβλέπει την κατάργηση των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αρχίζοντας από τα ποντοπόρα πλοία (πλοία άνω των 4500 κοχ), οι οποίες θεσμοθετήθηκαν το 1944 και ισχύουν έως και σήμερα κατοχυρώνοντας τους μισθούς και τα εργασιακά ναυτεργατικά δικαιώματα. Όπως σημειώνεται, εφεξής θα ισχύουν οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις», δηλαδή τα μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών (ITF). Οι εργασιακές συνθήκες και οι μισθοί πείνας που προβλέπονται στις συμβάσεις της ITF, αντιστοιχούν σε ναυτεργατών τρίτων χωρών και δεν εφαρμόζονται σε καμία άλλη χώρα του δυτικού κόσμου με εθνική ναυτιλία.

Η διάταξη πατάει στην άρνηση των εφοπλιστών να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010, τους οποίους σιγοντάρισε όλα αυτά τα χρόνια ανοιχτά ο εργοδοτικός – κυβερνητικός συνδικαλισμός στην ΠΝΟ.
Αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση: «Αναφορικώς με το ζήτημα της ανυπαρξίας για μεγάλο χρονικό διάστημα εφαρμοζόμενης ΣΣΕ στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα (εμπορικά) πλοία, με την παρούσα διάταξη προβλέπεται ότι διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις (και παγίως εφαρμοζόμενες στα υπό ξένη σημαία διαχειριζόμενα από την Ελλάδα πλοία) θα εφαρμόζονται και στα πλοία υπό ελληνική σημαία για τα κατώτερα πληρώματα, και μέχρι τον βαθμό/θέση του ανθυποπλοιάρχου (περιλαμβάνοντας και τον βαθμό αυτό)».
Πίσω από αστεία επιχειρήματα περί… «τόνωσης της ναυτοσύνης», η αιτιολογική έκθεση επιβεβαιώνει ότι με τη διάταξη επιδιώκεται η «απολύτως απαραίτητη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου», δηλαδή των εφοπλιστών.

Το άλλο άρθρο (14) αφορά τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών, με την αιτιολογική έκθεση να επισημαίνει ότι με αυτό «επιτυγχάνεται η επικαιροποίηση και η συμβατότητα του θεσμικού πλαισίου με την ήδη πραγματοποιηθείσα αναμόρφωση του συλλογικού εργατικού δικαίου υπό το ν. 4635/2019» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Καθορίζει από τον τρόπο των εκλογών για την ανάδειξη νέας διοίκησης, μέχρι και το ότι ο πρόεδρος, ο γραμματέας και ο ταμίας δεν μπορούν να παραμένουν στο ίδιο αξίωμα πάνω από 3 θητείες.

Αποτελεί συνέχεια της ωμής παρέμβασης στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, το οποίο όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούν να έχουν δεμένο χειροπόδαρα, με καλπονοθευτικούς νόμους (π.χ. 330) και βασιλικά και νομοθετικά διατάγματα της χούντας που το διέπουν.
Κερασάκι στα παραπάνω είναι το τρίτο άρθρο (15) που κάνει σαφές ότι συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα δεν θα έχει πλέον ούτε ο πλοίαρχος. Λέει λοιπόν το άρθρο αυτό ότι «στην περίπτωση που για τις ανάγκες της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας υπό συγκεκριμένες διαδικασίες δεν προσφέρεται Ελληνας πλοίαρχος (…) θα παρέχεται η ευελιξία ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοι­άρχου. Πρόκειται για απολύτως κρίσιμη και απαραίτητη στήριξη της ελληνικής σημαίας».

Αιφνιδιαστικές τροπολογίες υπέρ των εφοπλιστών, έρχονται να προστεθούν στο άρθρο 10 του φορολογικού νομοσχεδίου, το οποίο εξασφαλίζει νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι «απαλλάσσονται από το δασμό, τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον Φόρο Κατανάλωσης» για «α) τροφο-ε­φόδια, έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά, βιομηχα­νοποιημένα καπνά β) λιπαντικά γ) Μέσα συνεννόησης και τηλεπικοινωνίας δ) Μηχανές, ε­ξαρ­τήματα, ανταλλακτικά, εργαλεία και συναφής εξοπλισμός πλοίου ε) Έπιπλα και σκεύη στ) Μέσα ψυχαγωγίας πληρώματος και επιβατών, εκτός των τυχερών παιγνίων».

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, προκλητικά α­να­φέρθηκε στην «τόσο μεγάλη ανάγκη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας», ενώ αναμάσησε ότι αυτά τα μέτρα «θα ενισχύσουν τη ναυτοσύνη και θα δώσουν δουλειά στα Ελληνόπουλα», παραλείποντας να πει ότι η δουλειά αυτή, θα είναι σε συνθήκες γαλέρας.
Ανέφερε μάλιστα το ανυπόστατο ότι η σύμβαση της ITF προβλέπει για τον ναύτη 2.200 δολάρια! Οταν όποιος ανατρέξει στις συμβάσεις της ITF θα δει ότι ο ναύτης για να πάρει 1.098 δολάρια το μήνα θα χρειαστεί να κάνει και 104 ώρες υπερωρία…

πηγή: Λαϊκός Δρόμος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το