Τις προθέσεις της για θέσπιση βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ, διαφορετικής ανά ίδρυμα, από το 2021 καθώς και λεπτομέρειες για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία, παρουσιάζουν σήμερα το μεσημέρι στη Σύνοδο Πρυτάνεων η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης

Νέα μείωση εισακτέων στα Πανεπιστήμια από το ερχόμενο κιόλας έτος, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για θέσπιση βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Την πρόταση αυτή, που δεν θα οδηγήσει σε  “οριζόντια” βάση σε όλα τα ΑΕΙ (όπως παλιά η βάση του δέκα) αλλά , κατά τις πληροφορίες, θα πρόκειται για διαφορετική βάση εισαγωγής ανά ίδρυμα, σχολή και τμήμα την οποία θα προσδιορίζουν τα ίδια τα πανεπιστήμια, παρουσιάζουν σήμερα το μεσημέρι στη Σύνοδο Πρυτάνεων η υπουργός Παιδείας κ.Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός κ.Βασίλης Διγαλάκης με τηλεδιάσκεψη.

Υπενθυμίζεται ότι παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης,  προεκλογικά και μετεκλογικά, ότι θα πρέπει να καθοριστεί ελάχιστη βάση εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση επειδή είναι «προβληματικό» να εισάγονται υποψήφιοι σε σχολές με βαθμολογία χαμηλότερη του 10, η Νίκη Κεραμέως δήλωσε τον Νοέμβριο ότι η ηγεσία του υπουργείου είναι επιφυλακτική ως προς τη θεσμοθέτηση μιας «οριζόντιας βάσης».

Βάση “αλα κάρτ”

Στην παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι υπάρχουν τμήματα που ανήκαν σε πρώην ΤΕΙ (και νυν ΑΕΙ) «τα οποία έχουν εξαιρετικό δυναμικό και μεγάλη απορρόφηση από την αγορά εργασίας αλλά με χαμηλή βάση εισαγωγής.  Αυτό μας δημιουργεί μια επιφύλαξη» είπε, αναγνωρίζοντας αυτό που λένε εδώ και πολύ καιρό διοικήσεις ιδρυμάτων, πανεπιστημιακοί, φοιτητές και κόμματα της αντιπολίτευσης: ότι υπάρχουν τμήματα εξαιρετικού επιπέδου με χαμηλή βαθμολογία, η οποία φυσικά δεν εξαρτάται από την ποιότητα των σπουδών αλλά από τη ζήτησή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι παιδαγωγικές σχολές, οι οποίες κάποτε θεωρούνταν «περιζήτητες σχολές» με υψηλές βάσεις ενώ σήμερα είναι στα τάρταρα λόγω της αδιοριστίας των τελευταίων δέκα χρόνων στη χώρα μας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι δεδομένο ότι όποια μορφή κι αν λάβει η νέα βάση εισαγωγής, είτε δηλαδή κάθε τμήμα αποφασίσει να θέτει “πήχη” για την εισαγωγή σε αυτό μέσω απαίτησης για αυξημένη βαθμολογία σε κάποιο από τα μαθήματα των πανελλαδικών που είναι κομβικό για το συγκεκριμένο Τμήμα, είτε η βάση θα αφορά ομοειδή τμήματα, είτε πανεπιστήμια, το αποτέλεσμα θα είναι μεγάλη μείωση των εισακτέων, από το ερχόμενο κιόλας έτος -εφόσον εφαρμοστεί. Κάτι που πάντως δεν προκαλεί αντιδράσεις μέσα στα ΑΕΙ, δεδομένου οτι και οι ίδιοι οι πρυτάνεις επιθυμούν τα ιδρύματα να έχουν λόγο και ως προς τον αριθμό των εισακτέων τους, αφού κάθε χρόνο αυτός αποφασίζεται κεντρικά και είναι μεγαλύτερος από τις δυνατότητες των πανεπιστημίων.

Υπενθυμίζεται ότι όταν η τότε υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου επανέφερε το 2005 τη “βάση του δέκα” για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια έμειναν ακάλυπτες περίπου 50.000 θέσεις σε ΑΕΙ-ΤΕΙ ενώ, η  ρύθμιση έριξε νέο λίπασμα στην αρένα του ανταγωνισμού και των φροντιστηρίων, αυξάνοντας κι άλλο την πελατεία τους.

Κλείνουν και τμήματα σε ΑΕΙ;

Αν μάλιστα ισχύσουν οι πληροφορίες που έχουν δημοσιευθεί για μείωση και τμημάτων ΑΕΙ το επόμενο έτος, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για επερχόμενη “σφαγή” εισακτέων καθώς το μηχανογραφικό δελτίο του 2021 θα περιλαμβάνει λιγότερα Τμήματα και Σχολές  από αυτά που υπήρχαν το 2020, καθώς στη διάρκεια των επόμενων μηνών θα κριθεί από το υπουργείο ποια από τα τμήματα των ΤΕΙ που έγιναν πέρυσι βιαστικά συνιστώσα των πανεπιστημίων θα πρέπει να διακόψουν τη λειτουργία τους. 

Ο ακριβής αριθμός των τμημάτων και των Σχολών που μπορεί να διακόψουν τη λειτουργία τους και να αποκοπούν από την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας δεν έχει ακόμη να υπολογιστεί. Αυτό που έχει γίνει γνωστό μέχρι στιγμής είναι ότι θα είναι κάτω από το 10% του συνόλου τους. Στην διαδικασία αυτή θα κληθεί να συνδράμει και Εθνική Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας (ΕΘΑΑΕ). 

Συγκεκριμένα αναμένεται να αξιοποιηθεί  η μελέτη και αξιολόγηση που κάνει η ΕΘΑΑΕ, η οποία και αναμένεται να διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις επί του θέματος, λαμβάνοντας υπόψη κρίσιμα κριτήρια, όπως ο αριθμός των «πρώτων προτιμήσεων» που έχουν σήμερα τα τμήματα των πανεπιστημίων (πόσο δηλαδή αποτελούν προορισμό σπουδών που προσελκύει μεγάλη μερίδα των νέων) αλλά και ποιος είναι ο ρυθμός αποφοίτησης των υποψηφίων τους.

Τράπεζα Θεμάτων και συντελεστές βαρύτητας

Υπάρχουν και άλλα ερωτήματα για το εξεταστικό που θα πρέπει να απαντηθούν, όπως το αν θα ξεκινήσει από του χρόνου η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων (από Α Λυκείου γι αρχή) η θα δοθεί παράταση λόγω του κορονοϊού και κάλυψη της ύλης που δεν διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα, αν θα περικοπεί ή όχι η ύλη  για τα μαθήματα των πανελληνίων, αν θα θεσπιστεί συντελεστής βαρύτητας σε κάποια μαθήματα από τα ίδια τα ΑΕΙ (διαφορετικός ανάλογα με τη σχολή) κλπ ερωτήματα, αν θα ξεκινήσει τελικά η διδασκαλία, στα δημόσια σχολεία, ειδικών μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις, κα, που αναμένεται να τεθούν από τους πρυτάνεις αλλά και να συζητηθούν κατά τη διάρκεια της Συνόδου τους που θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή

Και η Πανεπιστημιακή Αστυνομία

Επίσης σήμερα, η κ.Κεραμέως αναμένεται να παρουσιάσει στους πρυτάνεις και τις τελευταίες ρυθμίσεις για την σύσταση τουν σώματος φύλαξης των ΑΕΙ, τη λεγόμενη Πανεπιστημιακή Αστυνομία, που έχει προτείνει να ονομάζεται Ειδική  Ομάδας  Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (Ο.Π.Π.Ι.) και, σύμφωνα με το αρχικό σενάριο, θα είναι υπό την εποπτεία της Ελληνικής Αστυνομίας. Ωστόσο πολλοί πανεπιστημιακοί αντιδρούν  με αυτή την πρόβλεψη και ζητούν το όποιο σώμα φύλαξης δημιουργηθεί, να εποπτεύεται από τις πρυτανικές αρχές των ιδρυμάτων. Αντιδράσεις έχουν εκδηλωθεί και από τους φοιτητές, που οργανώνουν μάλιστα διαμαρτυρία την Πέμπτη στο υπουργείο Παιδείας.

Επίσης, στη Σύνοδο πρυτάνεων θα συζητηθούν τα θέματα της χρηματοδότησης των ΑΕΙ και του τρόπου επαναφοράς στην κανονικότητα, δηλαδή πως θα γίνει η ολοκλήρωση των μαθημάτων, των ασκήσεων, καθώς και της εξεταστικής περιόδου του τρέχοντος εξαμήνου.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το